Stall hyra

Sv: Stall hyra

Där min mamma står betalar vi 900 kr i månaden, och då ingår hö, betfor, in/utsläpp (inkl täckning på morgonen), tillgång till paddock samt fodringar. Det är ett litet stall med 2 inackorderade hästar och stallägaren har två egna, så totalt 4 hästar.
Varje hästägare har en egen stallvecka per häst de har, så de inackorderade har en vecka var och stallägaren har två, under den veckan är det ansvariges jobb att fylla vatten i hagen, fylla på hölådan inne i stallet, kratta ut dyngan jämt i gödselcontainern och sopa upp på gårdsplanen.
Den som är där på eftermiddagen ansvarar för lunch-hö i hagen.
Mockning, uppmätning av kvälls/morgonhö, påfyllning av vatten, strö samt om hästen äter något annat foder än betfor och hö, får respektive ägare stå för själv.
Min mamma tycker det är lite väl dyrt, men personligen tycker jag det är helt okej om man tänker på hur mycket som FAKTISKT ingår.
Sen har vi varit snälla och släpat dit åtskilliga meter trädgårdsslag så att man ska slippa bära vatten i små dunkar till hagen + att vi har kört dit alla våra bommar + sockerbitar som vi tog med oss när vi flyttade.

Tycker du tar väldigt lite betalt för en helinackordering. Tycker du skulle kunna lägga på en 500-ring minst utan att det skulle kännas i överkant.
Om hon tycker att det är för dyrt så får hon väl flytta...

Är det jag som är trög?
TS tar emot inackordering inkl allt, foder och skötsel.
Vad är det hästägaren ska betala extra för?

Jag har hästar helinackorderade. Vissa ägare har jag aldrig ens träffat.
Om man är dum och tar för lite betalt är väl knappast hästägarens fel?

Och jag tror knappast hästägare som ställer sin häst på helinackordering vill betala extra för en hink vatten?
Skillnad om det handlar om extra skötsel i form av sårvård eller liknande.

Håller fullständigt med dig !

Har TS gått in i ett avtal om att det för en helinackodering kostar 2000kr så har inte Ts överhuvudtaget med att göra om hästägaren kommer ut eller inte ...

Sen ser man till att ha saker skriftligt så slipper man problem och jag förstår inte fler i tråden som tycker ts ska ställa krav på ägaren att denne ska komma oftare till stallet ?

Ägaren betalar för hästen skötsel och inget annat har stallägaren med att göra ,

Som det ser ut nu betalar hyresgästen 2000:- inklusive hö och strö och all skötsel dvs. alla in och utsläpp samt all mockning och alla fodringar 4 gånger/dag.

Fast detta tolkar jag som att det är all runtomkring skötsel som ingår, inte visitering och ordentlig koll på hästen, men jag kanske har fel?

Hursomhelst, hade jag inte trivts med personen i stallet som ts ej verkar göra så hade jag sagt upp den.

Nej, TS får ta vilken hyra hon vill och det är ju inget man som hyresgäst säger något om; tycker man hyran är för hög så letar man efter ett annat stall och annars så tackar man och tar emot.

Jag har aldrig sagt att TS ska ta "extra" betalt för något. Mitt förslag var ju att hon skulle säga upp hyresgästen och skriva ett avtal i stället om hyresgästen ville vara kvar. Den hyresgäst som det gäller klagade ju på att hyran var så hög när TS ville att hon skulle ge sin häst extra vatten efter ridning och det tycker jag är lite väl magstarkt när hyran är så lågt satt att det inte ens borde gå jämnt upp för TS. Som hyresgäst borde man väl ha någon sorts verklighetsförankring och veta när man har ett bra avtal? Iofs förstår jag inte riktigt TS problem, för om människan inte är i stallet mer än någon gång i månaden så borde vattningsproblemet inte vara så stort... tror att det ligger något annat bakom irritationen, förmodligen det som flera så riktigt påpekat; om TS vill ha det på ett visst sätt i sitt stall så får hon tala om det och skriva in det i sina kontrakt.

Senast ändrad:

Måste bara säga att om man bortser från alla prisdiskussioner så tycker jag att vatten till hästarna alltid ska ingå! Det kan inte vara beroende av att ägaren kommer ut? Jag anser nog att en stallägare har ansvar för att alla hästar i stallet har tillgång till vatten, det måste nog anses ingå i ansvaret man tar på sig när man tar in hästar? Samma med mat, ingen stallägare har rätt att låta en häst svälta för att en ägare inte kommer och gör iordning mat till sin häst. Stallägarens ansvar är att istället ta diskussionen om betalning eller flytt med hästägaren, om inte stallägaren är nöjd. Så tolkar i alla fall jag mitt ansvar.

Måste bara säga att om man bortser från alla prisdiskussioner så tycker jag att vatten till hästarna alltid ska ingå! Det kan inte vara beroende av att ägaren kommer ut?

Jag tycker nog att det ska vara möjligt som stallägare att hyra ut stallplatser utan att man tar någon del i skötseln av hästarna. Tänk en person som är helt ointresserad av hästar, men som bor på en gård med några hästboxar. Nog ska väl den personen få hyra ut boxarna till någon som tar hand om all skötsel av hästarna.

Sen har man givetvis skyldighet att ingripa ifall man ser att hästarna far illa.

Men TS skriver ju att hon fyller på vatten inne och i hagarna, men om hästägarens häst står inne en stund på dagen efter att TS redan mockat och fyllt på vattnet inför kvällen och hästen då bajsar eller dricker upp sitt vatten som hon redan förberett så vill hon att hästägaren då fyller på vattnet igen och tar bort skithögen så att det är rent och fint när den ska in för natten sen igen.

Är det för mycket begärt? Det kan ju inte vara rimligt att TS skall stå givakt och mocka/fylla på vatten flera ggr.
JAG tycker att det är vanligt hyfs att man gör iordning efter sig då så det är lika som när man kom.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 488
Senast: Görel
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 730
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 249
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka