Stall- & Anläggningsregler

Vica

Trådstartare
Nå, vilka stallregler och anläggningsregler tycker ni är viktiga? Om ni skulle ha eget inackorderingsstall (eller kanske redan har!), vilka regler skulle ni då sätta upp? Jag vill ha förslag på både den minst viktiga regeln samt några av bjässarna, tex 'Stäng av solariet efter dej, annars kan det brinna!' och 'Sopa alltid efter dej'..

Nå, vad vill ni ha/har ni för regler?

Senast ändrad:
Sv: Stall- & Anläggningsregler

11 som tittat men ingen som har ens en minsta tanke?

Säkerhetsrelaterade regler är viktigast. Som att ställa undan efter sig, stänga dörrar, uppföra sig lugnt, eventuella regler kring intag/utsläpp och fodring. Beroende på vad man har för folk i stallet, att man inte ska gå in till hästarna, mata dem med godis och sådana saker (viktigt på ex. ridskolor, men kanske mindre viktigt i ett stall med vuxna privatryttare). Instruktioner för nödsituationer hör också hit.

Sen finns det ju regler som är mindre viktiga, men ändå kan vara till nytta och trevnad. Hålla städat, släcka lampor som inte behöver vara tända, ställa fram nytt om man förbrukar något, sådant som gäller ridvägarna i området (fråga först, rid ej på åkrar...). Parkering och rökning bör man också ha nån form av regler kring, speciellt i ett större stall, fast det hör nog lika mycket hemma på säkerhet.

Nå, vilka stallregler och anläggningsregler tycker ni är viktiga? Om ni skulle ha eget inackorderingsstall (eller kanske redan har!), vilka regler skulle ni då sätta upp? Jag vill ha förslag på både den minst viktiga regeln samt några av bjässarna, tex 'Stäng av solariet efter dej, annars kan det brinna!' och 'Sopa alltid efter dej'..

Oj, har massor!sen har jag haft eget stall i 10 år så man lär sig vad som kan vara viktigt.

Säkerhetsrelaterade regler är otroligt viktigt.Tex:

*Inte röka i stallet
*Se till att alla boxdörrar & stalldörrar r stängda
*att ev hönät inte är för långt ner(för de som använder sånt)
*Se efter att det inte sticker ut ngn spik, vissa grejer slits med tiden så det kan börja sticka ut ojämnheter
*Kontrollera stängslet varje dag, att trådarna inte hänger samt att grindarna är stängda
*Parkera bilen så man tar sig förbi med hästar utan risk att skada bil eller häst.
*Hålla fodertunnor stängda(rent hygieniska skäl)
*Hålla städat(avskyr när folk stökar i mitt stall)
*Naturligtvis att man släcker efter sig så man sparar på energi samt kostnader.
*Ser man att vattenhinkar är tomma fyller man dem per automatik, alltså lämnar inte hästarna i sticket & skiter i det som vissa verkar göra...
*Om vissa hästar har väldigt stark rangordning måste ibland ut & insläpp anpassas efter dem, så ingen häst får för sig att hoppa över boxdörren eller liknande.
*Samma med utfodring
*Placera hästar i stallet, efter rang ordning, vissa rangsvaga hästar kan inte stå bredvid för ranghöga då de helt enkelt inte trivs & inte kan äta osv.
*Placera hästar som passar ihop i hagarna, låt inte vissa hästar spöa de rangsvaga hästarna dag efter dag, då står du där med en häst med brutet ben pga ovarsam hantering & det är egoistiskt att utsätta hästen för det.
Rangen ska klaras av på 1-2 dagar.
*Hästarna ska ledas i grimma/grimskaft eller träns.Stor risk att slita sig om de leds i grimma.
Det var lite av det jag tycker är viktigt iaf.

:bow::bow:

Här är ett förslag på lite regler, fyll på om jag har missat nått!

Tänk på att stallet är hästens hem.
Uppträd lugnt och stillsamt.

Barn skall hållas under uppsikt av vuxen och får ej leka i stallet eller dess biytor, ej heller vid ridbanor eller där man rider.

Låt hästarna vara ifred när de äter eller fodras.

Ett rullande städ/utfodringsschema kommer att skapas och vi går igenom vad som skall hålla i ordning.
Stallgolvet skall vara fritt från kläder, hjälmar och borstar när detta ej används.

Inga redskap hinkar eller andra föremål som kan skada hästen får lämnas i stallgången när dessa ej används.

Låt ryktdonen vara i sina korgar/lådor när de inte används.

Släck alla lampor och stäng alla dörrar, detta för att spara el, miljö samt minska skaderisken.

Sadelkammaren låses och låses upp varje kväll/morgon av stallägaren, men skåpen ansvarar respektive hyresgäst för själv. Dessa skall alltid vara låsta, för att försäkring skall gälla vid eventuell stöld/skadegörelse.

Max en grimma, ett grimskaft samt ett täcke får vara framme till respektive häst.

Vaccination
Samtliga hästar som vistas hos oss skall vara vaccinerade mot hästinfluensa och stelkramp.

Avmaskning
Gemensam avmaskning sker minst två gånger per år.

Säkerhet i rasthagar och betesmarker.
Staketen skall gås igenom en gång i veckan av helgjouren. Vatten skall bytas varje dag och karen skall vara hela och rena när nytt vatten fylls på.

Haggrindarna skall alltid vara ordentligt stängda efter er.

Elen skall vara utdragen vid in- resp utsläpp. Denna skall även vara avstängd på natten när hästarna är inne.

Hästarna skall ledas till och från hagen, helst en och en.

Övrigt.
Rökning är ej tillåten inom någon del av anläggningen utan får endast ske vid utsatt askkopp.

Var hjälpsam och trevlig mot alla.

Visa allmän hänsyn till varandra och visa respekt för varandra och varandras hästar.

Parkering sker på utsatt plats, detta gäller även veterinärer och hovslagare!

Ridning i skog och mark.
För ridning i skog och mark utanför gårdens ägor gäller att man tar hänsyn till andra skogs- och markägare.

Vid brand.
Samtliga hästar släpps i de större sommar hagarna, så lång bort i från stallet/branden som möjligt. De skall ledas ut, helst i grimma och grimskaft.

Alla hästar ska vara försäkrade.
Var får man/får man inte ställa upp hästen för skötsel.
Kom ihåg telefonlista, och regeln att veterinär alltid ska ringas först om någon häst är allvarligt skadad. Vägbeskrivning bredvid telefonlistan.
Ordentliga listor på vem som gör vad, och pricka-av-listor för fodring och annan gemensam skötsel. Vem fyller hönät, ställer fram speciella foder/mediciner etc.
Mocka efter sig på ridbanor, gången etc.
Ordning och reda bland redskap, foder och i sadelkammare. Var ska blöta täcken hängas?

Namnlappar på grejerna och skyltar i stallet, t.ex vilken brytare till vilken belysning, vilket foder var osv, underlättar mycket. En tydlig översikt över hagarna och vem som går var.

Ju fler olika människor som ska vistas i stallet, desto mer detaljerade regler...

* Alla hästar är vaccinerade/avmaskade
* Vatten skall alltid vara till gång till hästarna. Så som i boxen eller i hagen.
* Hjälm är ett måste för dem som är under 18år.
* Enbart de som har ansvar över hingstarna skall handskas med hingstarna (ej vid nödsitvation).
* Alltid trevlig stämning i bland hästarna
* Röka gör man ute
* Stäng av vattnet när sissta man är klar
* Barn under 15år får ej vara själv i stallet
* Inget onödingt skall finnas vid hästarnas närvaro (gäller även stallgången).

Dessa är några av reglerna

det här är en viktig del i mitt kontrakt

*Hästägaren/Fodervärden ansvarar för alla skador som orsakas av hästen. Hästen skall vara veterinärvårds försäkrad, det åligger Hästägaren/Fodervärden att svara för försäkring av hästens liv resp. värde. I det fall Hästägaren/Fodervärden saknar försäkring för Hästens liv resp. värde, så friskriver Hästägaren/Fodervärden
Uppstallningsvärden från sådana Skadeståndsanspråk i och med undertecknande av detta avtal.

Jag har praktiskt taget bara en regel i mitt stall som alla måste följa... Att alla plockar upp/städar efter sig. Det är detta som jag uplever svårast. Speciellt med många slarviga ponnyryttare i stallet (vet att inte alla är såna)

Speciellt med många slarviga ponnyryttare i stallet (vet att inte alla är såna)

* Host *
Jag brukar tycka att det är de lite halv ungdomarna 20-30 som är värst. För ponnybarnen brukar mammor/pappor plocka upp efter dem. Men det är ju olika..

*kl*
Det där med försäkring anser jag att det ska finnas ett kryphål för. Jag själv har en 17-åring som är oförsäkrad pga olika omständigheter. Jag sparar istället pengar till honom eftersom jag inte kan försäkra honom.

Vi har även en anhöriglista ifall det händer nåt allvarligt. Nu har vi aldrig behövt den tack o lov.
Alla har ju inte familj på hemnumret.

utöver de förslag du redan fått vilka fö är :bow:
så skulle jag vilja lägga till en punkt om sina stallkamrater:

* skitsnack godtages icke! Om du har nåt att klaga/säga till om, ta det i första hand med stallchefen!

Hästarnas välmående är nr 1. Att man tillämpar god hästhantering. Hade jag ett eget stall skulle jag faktiskt vara väldigt strikt kring detta och inte tillåta ens småvåld mot djuren.

Exempel:
1. Inget våld mot djuren, annat än i rent självförsvar.
2. Inget springande, skrikande eller stojjande i deras hem - stallet.
3. Absolut ingen rökning i några byggnader - inte ens i ligghallen.
4. Inga grimmor får ligga eller hänga (så att de kan fastna) på platser där hästar vistas.
etc..

Jag skulle även skriva i kontraktet så som i vårat att om hästägaren inte tar ut veterinär då det är akut nödvändigt så har stallägaren rätt att göra det, och hästägaren står för dessa kostnader.

Sen kanske jag även skulle ha regel om hjälm vid ridning. Beror på men finns det barn som rider på samma anläggning är det viktigt tycker jag att alla föregår med gott exempel och att de lär sig redan från början hur accepterat och viktigt det är med hjälm. Utanför gården kan jag dock inte ha några regler förståss.

Eget ansvar är viktigt. Att alla tar bort efter sig själv, sopar och städar i ordning.

Sen är jag ganska öppen kring andra saker. Jag anser inte att det är en katastrof om en häst kommer lös, och de skulle få både rida, leda och hantera utan grimma/träns/lina eller liknande. Däremot skulle jag då ha stora krav på att man också ställer undan saker som de kan skada sig på, håller alla grindar stängda, etc, och endast om hästen faktiskt kan gå lös. Jag skulle ju dessutom ha alla hästar i en och samma hage vilket gör att de också känner varandra på ett annat sätt.

Jag har inte inackorderingar men min polla står i ett sånt stall, dem har absolut inga regler över huvud taget. blir att vi själva hittar på regler som bara gäller våran egen häst

Oansvarigt tycker jag att inte sätta upp regler. blir mindre konflikter då...

Barn under 15år får ej vara själv i stallet
Allvarligt? Menar du det?.. Skulle kännas väldigt tråkigt för dem som redan vid 15 års ålder faktiskt kunde både hantera hästar och människor bättre än många äldre. Det hände en gång att jag fick be stallägaren att fortsätta diskussionen på ett lugnt och sansat sätt, vi är ju trots allt vuxna människor.

Varför skulle åldern göra skillnad? Det är väl dumt att dra alla över en kam för det är ju otroligt individuellt, ellerhur? Är man en ansvarsfull och kunnig person har det väl ingenting med åldern att göra?

Jag tycker tvärt om att man ska ge unga ansvar om de vill ha det, det får dem att växa och lär dem tidigt hur viktigt det är. Däremot ska ansvar kunna tas ifrån männsikor som inte kan hantera det, och det gäller människor i alla åldrar. Men där tycker vi kanske olika. ;)

Hittade inget om detta hittills så:

Om du har med dig din hund till stallet så ska du ha den under uppsikt, d v s så att du kan se den. (Blä för ouppfostrade hundar som röjer i stallet. Och.. Bara för att man gillar hästar så innebär inte det att man per automatik gillar hundar.)

Här är några av mina stallregler som ingen har tagit upp ännu.

•Hästarna skall vara regelbundet avmaskade, vaccinerade (hästinfluensa och stelkramp) och försäkrade när de flyttar in. Hästägaren skall vara beredd att vaccinera sin häst mot abortvirus om det finns dräktiga ston i stallet.

•Hästhantering och ridning i skymning/mörker skall alltid ske med många, fräscha, reflekterande reflexer.

•All kommunikation mellan de som nyttjar stallet skall ske muntligen förutom då man meddelar vart man rider ut.

•Hästarna får inte matas med godis av annan än hästägaren.

•Man mockar bort gödsel från ridbana, gårdsplan och väg till och från hage. Under ridturer ute puttar man ner gödsel i diket.

•Varje hästägare mockar rasthage och lösdrift enligt schema ca 1 gång i veckan.

•Stallet skall sopas och vara rent och prydligt varje gång man lämnar stallet, även inför ridtur.
•I de fall hästägaren struntar i ovanstående debiteras de med gällande taxa för arbetskostnad. Minsta debitering 15 min = 30 kr.

•Ingen häst får lämnas ensam i hagen
•Grindar i hagen skall stängas när man tagit ut sin häst även om ingen häst går kvar i hagen så att inte strömmen bryts i någon annan hage.

•För alla hästars säkerhet och andra hästägares trygghet skall stallägaren meddelas om någon annan än hästägaren sköter/besöker hästen. Detta gäller även vid enstaka tillfällen!

•Man lånar ingen annans saker utan att först fråga om lov. Efter ”lånet” ställer man tillbaka saken på den plats man tog den på.

•För ridning i skog och mark utanför gårdens ägor gäller att man tar hänsyn till andra skogs- och markägare. Dvs ingen ridning i på blöta marker där man trampar upp!

•Vintertid bestämmer stallägaren om hästarna skall ha broddar i hagen eller ej.

•Stallägaren bestämmer disponeringen av hagar

•Stallägaren genomför avmaskning av samtliga hästar. Hästägarna meddelas och betalar för sin häst. Hästägaren skall vara beredd att genomföra ”kollamasken” minst en gång per år.

•Barn skall hållas under uppsikt av ansvarig vuxen och får inte störa hästar, skötsel eller ridning.

•Om hästen förstör inredning, hagar mm står hästägaren för ersättningskostnader.

•Hästägarna är välkomna mellan 08:00 och 21:30. Vid sena träningar och tidiga tävlingsdagar meddelas stallägaren.

•Stallhyran revideras en gång om året (med undantag för höjda foderpriser).

•Att inte följa stallreglerna kan vara grund för uppsägning med omedelbar verkan (depositionen fryser inne).

* Host *
Jag brukar tycka att det är de lite halv ungdomarna 20-30 som är värst. För ponnybarnen brukar mammor/pappor plocka upp efter dem. Men det är ju olika..

Och jag tycker att medelålders tanter är värst. Vi har en tant nu som spritt sina saker över hela stallgången, har höpåsar i hela stallet och som till råga på allt anklagar alla för stöld när hennes grejer försvinner... Mummel mummel...

Om tanten (som dessutom bara är tillfällig gäst) skulle hålla bättre ordning på sej själv och sina grejer skulle man tom kunna ställa hästar på gången igen...

/ lavinia, som tycker ordning och reda-regeln är viktigast..

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 368
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 498
Senast: Barbabelle
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka