Stående kastrering förberedelse/eftervård

L

loch

Alla tips och tankar emottages tacksamt! :)

Har beställt kastrering av hingstungen nu och trots snart 30 år med häst så har jag aldrig tidigare skött en nykastrerad...
Vi har mockat ut bädden i dag så vi kan ströa nytt och rent. Ska boxen tvättas/desinficeras innan? Hur länge ska han stå inne? Vad behöver veterinären att vi fixar innan? :confused:
Snälla berätta lite... :bow:

Sv: Stående kastrering förberedelse/eftervård

Förberedelser:
Skura boxen behöver du nog inte göra, om den inte är väldigt skitig. Att mocka ut bädden, som du gjort, och strö med nytt strö räcker gott och väl.
En röjd stallgång med god belysning så veterinären har förutsättningar att kunna göra ett bra jobb.
Tvål och varmt vatten till veterinären. ren handduk att torka sig på (borde vara standard vid alla veterinär- och hovslagarbesök, men det är det inte...)
Att vara ett par personer närvarande är bra. Vuxna personer som kan hålla i hästen om det skulle va nåt.

Eftervården:
Hästen behöver inte vara inne särskilt länge, när den är ordentligt vaken och stadig på benen igen är det bara bra om den kan vara ute. Om man har en ren hage alltså. Helst gräs.
För att inte såret ska läka ihop i skinnet och stänga in sårvätska och ev bakterier, ska hästen röra på sig. Motion för hand 15min 4ggr/dag brukar man rekommendera. Rör sig hästen självmant, kan utevistelse i hagen räcka, men står den stilla pga såret spänner, måste den motioneras.
Tempkoll dagligen och koll på att såret inte visar tecken på inflammation (rodnar, ömmar, varmt, svullet) eller att det blöder. Kontakta veterinär om ngt verkar fel.

Glöm inte att ta med hästens pass/vacc.intyg till stallet denna dag. Hästen ska stelkrampsvaccineras i samband med kastrationen.
Lycka till!

Senast ändrad:

Tack! Superbra info, nu känner jag mig trygg och nöjd! :D :bow:

Tillägg:

Om det sväller upp & är "stängt", kan veterinär (eller du själv, svin vidrigt tycker jag själv efter en gång:crazy:) behöva "sticka" hål i såret för att få det att öpnna sig. Känns som att sticka fingret i en vinbärsgeléburk.... Se till att ha svansen uppbunden några dagar men ej för hårt, bara så att hästen inte slår den i såret. Om besvär mer infektioner kan en pencillinkur bli aktuellt, men det talar nog veterinären om för dig.

Annars har du gjort det du kan göra! Lycka till :)

Har haft två passhästar som blev kastrater samma dag, den ena med bollar som globen - han mådde apa efter kastering & åkte på infektion 2 ggr. Den andra hade bara pingis bollar mellan bakbenen & mådde hur bra som helst , skutta å for & tyckte livet var tiptop :D

Varsågod!

När det gäller eftervården är det ju sånt som din veterinär ska upplysa dig om, men får man inte det skriftligt är det lätt att det går in gen om ena örat och ut genom det andra och sen undrar man vad 17 veterinären sa att man skulle göra egentligen...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 654
Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 170
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka