Sv: Städtips med hund i huset
Det jag är noga med är att inte ha massor av saker på golven och om möblerna inte är bokhyllor som går hela vägen ner till golvet, se till att ha så höga ben på möblerna att man kan dammsuga under med lätthet!
Jag totalvägrar ryamattor eller andra mattor som är svåra att hålla rena. De mattor jag har nu är ungefär som stora, lite mjukare dörrmattor. (Det är trevligare än det låter
) Finns bland annat en hel del sådana på Rusta. De är otroligt lätta att dammsuga bort smuts från och går att tvätta om det behövs. Trasmattor är också bra.
En gång i månaden tar jag och skakar av alla hundens fällar, filtar m.m. och verkar de skitiga så tvättar jag dem. Då slipper man smuts som bara "dras runt".
Vad som sedan gör att jag inte städar speciellt ofta är att jag efter varje promenad på höst/vår (när det är blött och smutsigt) spolar av hundens ben i duschen och torkar av innan hon får gå in i lägenheten. Är det bara vanligt blött av tex snö så torkar jag med handduk utan att spola av benen.
Min hund äter mycket köttiga ben och liknande. De äts på en speciell filt som viks ihop och göms undan mellan måltiderna. Vid behov tvättas den.
I hallen försöker jag ha bra ordning på koppel, täcken, mina egna skor osv. Det känns som att resten av lägenheten blir renare bara man har rent i hallen.
Om man låter hunden sova i sängen kan det vara en väldigt bra idé att ha ett sängöverkast och vara noga med att faktiskt bädda sängen varje dag också. Då slipper man enormt mycket grus och smuts i sängen.