Stadig sadel?

Koriander

Trådstartare
Vilken typ av sadel är bäst om man har en häst som gör plötsliga hopp och skutt som gör det svårt att sitta kvar i sadeln? Har en bomlös nu men den har inte så mycket stöd som man skulle önska. Någon som har bra tips på knep som man kan ta till för att hålla sig kvar? Hästen i fråga är ingen problemhäst på nåt sätt och är lugn och sansad mestadels, men reagerar väldigt snabbt på saker som han uppfattar som läskiga med att antingen kasta sig sidledes eller att ta "grodhopp" fram om det obehagliga finns bakom honom.

Sv: Stadig sadel?

En sadel som ger bra stöd. Finns bomlösa som gör det, men soffkudde-modellen hör inte till den kategorin.

I övrigt upplever jag både western- och akademiska/spanska sadlar som stabila att sitta i. På en westernsadel har du även ett horn att hålla i. Sen rekommenderar jag också en fegrem, dvs ett stigläder eller motsvarande om halsen på hästen du kan hålla i för att få bättre balans så du inte håller balansen i tyglarna och sliter hästen i munnen när den hoppar.

Har du lite sämre balans avråder jag från en sadel med horn. Det är kanon som säkerhet om är beredd på att ta tag i det, men om du inte är beredd utan kastas "över" det kan du också göra dig rejält illa.
Jag upplever Hector-sadeln som stabil; säte som en westernsadel men utan horn. Många upplever Hectorn som för hård (helt ostoppad sits), men det finns andra sadlar i samma stuk/liknande modell.
Om du trivs bra med kortare stigläder, kan en hoppsadel med bra stöd passa. Föredrar du att rida med längre läder och kanske huvudsakligen sitta ner i sadeln, kan en bra dressyrsadel ge det stöd som behövs. Det är en smakfråga.

Förutom sadeln, är en halsrem av något slag ett bra säkerhetsbälte. Jag använder en sådan när jag rider barbacka, både för att ha något att ta tag i och för att hålla händerna stilla och mjuka (brukar hålla ett eller två fingrar i remmen). Jag har en smidig halsrem i biothane, någon cm bred, vilket jag föredrar - men ett stigläder duger också bra.

I övrigt är det balansträning som gäller.

Hur tränar jag upp min balans då? Har ridit i ca 15 år och tycker väl inte att jag har så väldigt dålig balans, dock är jag till åren kommen men rätt vig och mjuk i kroppen ändå. Har inte haft problem med mina tidigare hästar, men den här senaste är helt enkelt för snabb i sina reaktioner för att jag ska sitta kvar alla gånger. Har haft honom i två år och åkt av tre ggr, men vill av hänsyn till de jag rider ut med inte åka av och riskera att dom också åker av sina hästar för att min får fnatt och skuttar och far runt. Rider numera med ett stigläder runt halsen på honom, men hann inte få tag i den vid senaste incident. Nu inträffar inte dom här incidenterna så ofta men när det väl händer så är blixtsnabbt och från ingenstans. Det enda kända som framkallat det hittills har varit kossor och numera så har han någorlunda vant sig vid att passera dom utan utbrott, men det kan även vara ljud som kommer bakifrån, typ cyklister. Bilar, traktorer mm det bryr han sig inte om tack och lov. Har en helt underbar bomlös sadel, men funderar på att ev byta ut den till en stadigare variant med bom om jag hittar nån sådan för att jag upplever att jag sitter lite för löst i den när han får sina ryck.

Vet hur det känns att "hänga löst" på en kvick häst ;) Jag skulle rekommendera en bra westernsadel.

Kanske en sådan där med fuskmocka i sitsen ( Wintec Isabell ?) Jag brukar rida i en sådan ibland, kombinerat med helskodda ridbyxor gör att man sitter fast. Obehagligt fast tycker jag.

Hur tränar jag upp min balans då? Har ridit i ca 15 år och tycker väl inte att jag har så väldigt dålig balans, dock är jag till åren kommen men rätt vig och mjuk i kroppen ändå. Har inte haft problem med mina tidigare hästar, men den här senaste är helt enkelt för snabb i sina reaktioner för att jag ska sitta kvar alla gånger. Har haft honom i två år och åkt av tre ggr, men vill av hänsyn till de jag rider ut med inte åka av och riskera att dom också åker av sina hästar för att min får fnatt och skuttar och far runt. Rider numera med ett stigläder runt halsen på honom, men hann inte få tag i den vid senaste incident. Nu inträffar inte dom här incidenterna så ofta men när det väl händer så är blixtsnabbt och från ingenstans. Det enda kända som framkallat det hittills har varit kossor och numera så har han någorlunda vant sig vid att passera dom utan utbrott, men det kan även vara ljud som kommer bakifrån, typ cyklister. Bilar, traktorer mm det bryr han sig inte om tack och lov. Har en helt underbar bomlös sadel, men funderar på att ev byta ut den till en stadigare variant med bom om jag hittar nån sådan för att jag upplever att jag sitter lite för löst i den när han får sina ryck.

Visa hänsyn till de andra genom att inte ramla av? Å du har åkt av 3ggr på 2 år, det är ju ingenting!
Herrgud att folk ramlar av sina hästar med jämna mellanrum är liksom helt normalt och det måste man ha med i sina kalkyler.
Då får väl ditt ridsällskap träna upp sig själva och sina hästar om de tycker att det är ett problem? För du ramlar ju inte av orimligt ofta direkt.

Balans övningar finns det massor av, du kan tex träna lite voltige inspirerat uppe på hästryggen och det finns även balansövningar att göra själv.
Rid barbacka så övar du också upp balansen ytterligare.

Se över din sits, kanske med hjälp av tränare? Även om du har en bra grundsits brukar det finnas detaljer att fila på som kan hjälpa till när hästen kastar sig.

En bomsadel kommer alltid att vara stabilare än en bomlös även om det finns bättre och sämre bomlösa precis som bomsadlar.
Jag hade satsat på en bomsadel.
Jag har haft både bom och bomlöst till min häst som också kastar sig i tid och otid och det är som natt å dag vilken sadel jag sitter i.

Sen finns det ju fysiska lagar som kan göra det omöjligt att sitta kvar och ja då kan man ju inte göra så himla mkt åt saken...

Med en sådan häst tror jag inte det spelar så stor roll vilken sadel du har utan din balans och reaktionsförmåga som ryttare är viktigare. Bortsett från det så håller jag med övriga om att bomsadel generellt sett bör vara ett stadigare alternativ t.ex.
- djup dressyrsadel med stora knästöd
- hoppsadel med stora stöd och djup sits (inte en liten slimmad flatback)
- westernsadel
- akademisk sadel

Jag har haft westernsadel, den har räddat mig vid vissa hastiga vändningar, vid andra inte. Jag har haft hoppsadel med stora stöd. Den höll mig kvar vid 90 grader-svängar i galopp. Nackdelen med westernsadel är att utbudet av säkerhetsstigbyglar till sådana är klent. Blir man hängande i hornet eller fendern halvvägs av kan det ta ett tag innan man kommer loss.

Western eller stocksadel.
Stocksadeln har stora "öron" som gör att man inte ramlar framåt så lätt.

29473158.jpg

Jag har en rodeohäst och det har ingen större betydelse vilken sadel jag har, men det som har betydelse är lydnaden på hästen. Jag rider aldrig ut med andra utan att ha betslat upp (med kimblewick) eftersom jag måste kunna stanna henne oavsett. Det är också suoerviktigt för mig att hon lyssnar på mig, så även om hon skulle bli fnattig kan jag lägga henne i en sidförande rörelse så att hon inte kommer någonstans.

Sist jag red hubertusjakt var hon heltosig, inte så konstigt, jag hade räknat med det. Skillnaden på henne och de andra stissiga hästarna var att min häst gick iaf mellan mina hjälper. Så även om jag kände att hon kunde explodera när som helst så hade hon gjort det i kontrollerade former, för hon kunde inte springa iväg och hon går inte emot min skänkel.

Det är mitt tips, träna din häst på att lyssna. Kom också fram till hur du ska hantera jobbiga situationer, för mig är trav alltid den bästa gångarten när hästen blir nervös.

Har en sensation dressyrmodell. Grejen är den att han är lite trög och sävlig och går lite och småsover men kan på en hundradelssekund vakna till liv sprätta iväg för nåt jättelarvigt. Han är sällan nervig men är han det så ser jag det på honom och är beredd. Försöker att sysselsätta honom under ridturerna för att få honom mer fokuserad. Att ge sig ut barbacka skulle garanterat leda till avsittning. Ska prova i ridhus för där finns inget som stör. En dressyrsadel med mocka i sitsen vore ju rätt bra tror jag! Har ridit i en sån för länge sen och nog sitter man fast i en sån. Upplever också att dom blir mer lugnare och fokuserade när man travar och galopperar. Jag ramlar inte av så ofta, men är ingen ungdom och har ont här och där och vill för den sakens skull heller inte åka av och förvärra problemen framförallt med ryggen. Och sen är det ju så att ibland går det bara inte att sitta kvar.

Har inte haft problem med mina tidigare hästar, men den här senaste är helt enkelt för snabb i sina reaktioner för att jag ska sitta kvar alla gånger.

Jag förstår precis vad du menar. Min fd häst och även tidiagre medryttarhäst hade jag aldrig problem med för de var lite långsammare i sina rörelser. Nuvarande foderhäst är dock snabb som en liten iller när det händer något så jag har satt på en fegrem på sadeln. Funkar super! :D

5a872d0f.jpg

Jag tycker inte du ska låta hästen vara sävlig och slö. Han ska gå framåt, hela tiden, då får du mer kontroll, ha honom mellan dina hjälper.

Ibland kan det vara dåligt att inte åka av i snabba kast om man är lite till åren. Vissa sadlar sitter man så fast i att om man inte är stark och rörlig kan det bli för hård knyck i kastet, så kroppen går sönder av själva knycken i kastet. Det beror lite på hur hästen rör sig.
Det är rätt många som fått ryggskador av "för bra" sadel a la skolsadel, westernsadel etc.
Westernsadel kan man ju också få hornet i magen om man faller fram för mycket eller hästen går mycket uppåt(och man då måste fram i sadeln i förhållande till hur den ligger på hästen, inte mot backen).

Jag rider en hel del såna där kastande och brallande saker. För mig har balansträning, träning av min reaktionsförmåga och styrka i bålen hjälpt. Timmar i sadeln kombinerat med annan träning och många krissituationer..

Jag hade också rekommenderat lydnadsträning, ev också miljöträning för att släcka ut din hästs triggers till viss del. Men framför allt så skyggar och skuttar inte en häst som är på hjälperna. De där sävliga hästarna är nästan de som blir farligast. De anses ocfta som så snälla, behöver inte fostras iom sin sävlighet(de tar sällan initiativ som måste stoppas iom att de är för sävliga och man upplever ofta att man inte behöver fostra dem på samma vis som de där hetsiga, nippriga som försöker dra hela tiden etc). Jättemiss!
För de där går från halvdöda till en ofta rätt överdriven reaktion. Och de är ofta också inte lydiga i den. De kan ibland av sig själv tagga ner fort eller så är de såna som är kvar i energin. Men sällan lyssnar de ögona bums inom någon hundradel på ryttaren.
Får hästen gå fram rejält så går energin framåt och flyktbeteendet triggas inte lika mycket. Rider man dessutom fram och med blandade andra uppgifter konstant och verkligen driver igenom "här och nu" gör du det jag ber om, inte med fördröjning för att du ju är så snäll och alltid gör det strax.. Så brukar de bli mindre skvättiga.

En grej jag märkte gav mig lite lättare nyss då jag fick känna på ett rejält och snabbt kast var att jag just då skulle korta tygeln och hade vänster hands tygel korsat in i högerhanden.. Då när jag borde åkt fram mer i kastet som gick snett upp bakåt så tog tygeln i manken och jag studsade bara tillbaks i sadeln. Så fick jag lära mig rida då jag red fälttävlan för hundra år sen, man korsade tygelsnutten som blev över mellan händerna som i en brygga över halsen. Så om man tappade balansen över ngt hinder tog den där bryggan i och man kunde lättare hålla sig kvar.
Jag hade glömt bort den. Men det kanske man borde använda igen. Tror en del galoppfolk använder den med.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att... 2
Svar
20
· Visningar
1 908
Senast: Oknytt
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 292
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka