Stadig i formen.

vaggvisa

Trådstartare
Behöver lite tips och tankar tror jag.
Har ett sto som jag haft ett år nu, köpte henne som stjärnkikare deluxe så kan ni själva tänka er hur hon såg ut. Vi har under det här året jobbat med att hon ska komma upp med ryggen och sänka huvudet och jag måste erkänna för mig själv att visst har vi gjort framsteg även om det inte känns så ibland. ;)
Nu börjar hon acceptera att gå i en mer riktig form, men till saken, hur ska jag få henne att våga gå kvar där?
Vi tror att hon i "tidigare liv" blivit ihopdragen och för hårt tagen som unghäst samtidigt som hon haft en skada.
Hon kan nu ibland hitta rätt form men huvudet åker upp nästan lika fort igen, och ännu fortare om jag tar i henne och så har det varit dom senaste månaderna nu. Så fort hon hittar rätt form får hon massvis med beröm och gör hon fel bryr oss vi inte om det utan fortsätter med att försöka få det rätt.
Vad tycker ni, eftersom det hållt på så ett par månader nu, borde jag kräva mer att hon ska gå kvar i formen eller ska jag fortsätta så som jag gör nu att ge beröm så fort det blir rätt och låta henne stärka sig ännu mer? Det känns ju som att hon givetvis fortfarande behöver mer muskler, men för att få det behöver hon ju också hitta rätt form mer än några tillfällen per ridpass.
Jag skulle om jag var lite duktigare på det gärna tömköra henne, har testat en gång men verkade inte som om hon varit med om det tidigare, longerar henne istället som omväxling till ridning men känns inte som om det ger så mkt.
Tips och tankar mottages gärna.

Sv: Stadig i formen.

Kräv inte att hon ska gå så länge i rätt form, utan bara några steg som du sedan ökar på efter hand. Ge henne långa tyglar och ta en paus efter de stegen - innan huvudet hinner åka upp - så att hon inte tror att "blir jag "fångad" i den formen så måste jag gå där varv efter varv fast jag inte orkar". Sedan samlar du ihop några steg igen och ger långa tyglar. Bygg upp styrkan i den takt hon orkar så att hon hinner med både fysiskt och psykiskt. Så, satsa på kvalitet istället för kvantitet!

En "kvarhållen" form är inte en bra form, det kan man alltid ha i bakhuvudet. Det låter som att hästen ännu inte accepterat din hand, och jag personligen kan då tycka det är okej att "härda" lite genom att ge ett mjukt, fixerat tryck (t ex i innertygeln på en volt för att be om ställning) och inte ge efter förrän hästen slappnar av. Då känner du att den mjuknar i handen.

En fråga - är framåt/nedåt verkligen befäst? Framåt/nedåt är nämligen vad jag själv kan räkna som en bra form om hästen går avslappnad i hela överlinjen och därmed vinklar under sig lite bak = inte mer bogtung pga formen. Men det gäller ju att den är framåt/nedåt, inte bara nedåt eller nedåt/bakåt :p Har man befäst det så brukar de mentalt bli mer avslappnade och man brukar få större effekt av sitshjälper och därmed inte i lika hög grad riskera att hästen sätter sig emot tygeln. Ur framåt/nedåt så har man också lättare att JOBBA upp hästen så man inte behöver positionera hästen i en högre form.

Öva mycket på ärlig avslappning, noga med eftergifter eftersom det är de som successivt brukar lugna ner hästen mentalt, rid mycket lösgörande för nacken (nu menar jag inte rollkür utan tvärtom, att hästen släpper i nacken och slappnar av framåt/nedåt och i sidled) eftersom även det brukar ge stor effekt på avslappningen. När du har framåt/nedåt så öva mycket övergångar och gärna lite skänkelvikningar o dyl. men så mycket för sitsen som möjligt. När hästens rygg är lång och avslappnad (inklusive hals och nacke) så har du ett mycket bättre utgångsläge för stadig form.

Just det, en mycket bra poäng! I sambandet med arbetet framåt/nedåt - släpp tyglarna helt emellanåt och slappna av. Våga ge hästen långa tyglar även mitt i en övning när hästen är duktig. Bara en sån sak kan göra stora attitydförändringar och ev. få bort lite av vårt eget kontrollbehov :)

Det Gaia skrev är jätteviktigt! Det gäller att ta en paus innan hon hinner bli så trött i musklerna att hon går ur formen.

Det som också är bra om man tar en paus direkt efter att man gjort något bra är att det fastnar i medvetandet och man tänker på det under pausen. Tar man då många sådana små pauser under passet så kommer man nästan bara ihåg det som gick bra och inte det som gick sämre.

Liknande trådar

Kultur Jag är rätt säker på att jag inte är den enda på forumet som skriver eller har drömmar om att en dag få ner den där romanen eller...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
7 467
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 470
Senast: Raderad medlem 142658
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?