Städa stall!

Sv: Städa stall!

Sanitetsrent använder jag, nåt jag snodde hos pappa. Rena dundret, det och högtryck och det blir kritvitt på nolltid. I år tvättar jag dock inte, inte bäddbytesår i år.

Vi kalkade stallet utomhus och det blev vitt och vackert. Men under vintern flagade det på sydväggen och blev fläckigt och fult. Jag pratade med en målare och han sa att skälet till att det flagnar är att man målar för tjockt. Kalken ska vara jättetunn - nästan bara vatten - och man måste kalka många gånger. Jag hade förstås hällt i minst tre gånger så mycket kalk mot vad det stod i bruksanvisningen....Så nu får jag stå där i sommar igen - och kalkar..

jag är på G med städningen:)
har precis blivit färdig med sadelkammaren och foderk.
byggt ut den och målat och rensat osv.blev riktigt snyggt:)

så nästa vecka blir det och mocka ut det sista i boxarna och dammsuga spindelnät osv.sen spolar jag stallet och så ska jag måla i år med:)
blir så tjusigt:)

Ohh vad mycket inspiration jag fick nu och städa stall:)

Ska släppa upp mina odjur på sommar vila snart så kan jag ta mig ann hela stallet ordentligt, skura och måla...:D

Jag med! Men jag väntar några veckor till, tills bäddarna har fått torka ordentligt. Då är det mycket, mycket lättare att mocka ur. Men visst tar det sin lilla tid ändå!

Det är ett bra sätt. Jag mockade ut mina torvboxar igår, tio dagar efter betessläpp. Det var lätt som en plätt - ca 35 m2 utmockade på en och en halv timme :)

Immer

I vårt stall gör vi inte det om bädden är fin och luktfri.

Men i höst ska jag byta box så nu fick jag göra det ändå. :)

Inte jag heller, jag har en fin torvbädd sen läääääääänge och den tänker jag inte byta. MIn häst står bara inne nån timme varje dag så det blir inte mycket att ta ut.

Byter ni inte bädd varje år eller...:confused: Sanitetsrent måste testas... Hur miljövänligt är det?:D

Ingen aning, men påminn mig igen på måndag ska jag kolla precis på flaskan både märke och innehåll.

Nej, jag byter bädd vartannat år. Skalar ner dem lite dock, så de inte blir för höga.

Men tar ju en halv säsong att få till den 'perfekta bädden' och då river jag ogärna ut den efter ytterligare en halv säsong.

Och jo jag veeet att man ska egentligen om man frågar djurskyddet, det ska rengöras varje år. Men en bra bäddbotten är guld värd.

Och jag slängde ju rubbet och högtryckstvättade och desinficerade 2006, eftersom det skulle fölas 07. Nu kastade ju hon fölet, men..

Jag är faktiskt så hemsk att jag inte ens byter bädd vid hästbyte, fblval nu står på fbldonnans bädd, som fick den av arabdamen. Och arabvalackens tomma box, stått tom sen 8 januari, ligger bädden kvar i, bara att spåna på lite nytt den dag nån ny ska bo där. Jag är jätteheeemsk..

Ponnyboxens bädd byter jag varje år dock, det är halm där och halmbäddar blir obeskrivligt vidriga om de ligger mer än en säsong. De andra är kutterspån.

*KL*
Någon som har ett miljövänligt tips hur man får bort kalkbeläggingar?
Vi har i vårat stall ett stort spolrum med plyfaskivor, tyvärr så är de väldigt gråa och tråkiga, har försökt skura med såpa och skottesvamp, men det går ej bort.
I boxarna som som också har plyfaskivor blir det rent och fint med såpa.
Tar tacksamt mot tips.

*KL*

Jag som har "bäddallergi" måste bara fråga, Vad är fördelen med bädd?? Jag måste ha missat alla, för jag ser bara nackdelar:o

Om man vill måla "slammat" tak, vad ska man använda då för färg? Sockelfärg?

Jag som har "bäddallergi" måste bara fråga, Vad är fördelen med bädd?? Jag måste ha missat alla, för jag ser bara nackdelar:o
Och jag kan numera enbart se nackdelar med växelströ ;)

Bäddar tar på sikt mindre strö (ekonomi) och ger snabbare mockning (ergonomi). Det är de största fördelarna. Sen att det luktar mindre i stallet och ger en mera inbjudande yta för hästarna att ligga på är inte heller fy skam.

Och jag kan numera enbart se nackdelar med växelströ ;)

Bäddar tar på sikt mindre strö (ekonomi) och ger snabbare mockning (ergonomi). Det är de största fördelarna. Sen att det luktar mindre i stallet och ger en mera inbjudande yta för hästarna att ligga på är inte heller fy skam.

Är det växelströ det heter:)

Jag har lite stalosan sen en spånbal i botten sen två eller tre halmbalar över det, mockar ut en halv kärra om dagen, dvs kissigt spån och bajsarna.

Jag har alltid upplevt att bäddar luktar men det kanske är klantiga männsikor som inte sköter dom....

Tja, vi har torv i botten och börjar efter stallrengöring med halm ovanpå. Det år vi hade spån över, gick det 10 balar spån på 10 månader typ, för två hästar!!!

Vi får beröm för super stall-luft (bra ventilation också) och förundran över att det inte luktar. Dålig mockning är lika tråkig, oavsett "metod" för hur man ströar.

I botten har vi stalosan eller kalk liksom du, och även lite stalosan om det blir blött på ett större ställe. Det lösa, överliggande lagret, är dock alltid torrt.

Måste börja städa så det blir fint till hösten, har redan börjat men ena skåpet såg hemskt ut där inne. Men hitta massa saker som jag har saknat;)

Tja, vi har torv i botten och börjar efter stallrengöring med halm ovanpå. Det år vi hade spån över, gick det 10 balar spån på 10 månader typ, för två hästar!!!

Vi får beröm för super stall-luft (bra ventilation också) och förundran över att det inte luktar. Dålig mockning är lika tråkig, oavsett "metod" för hur man ströar.

I botten har vi stalosan eller kalk liksom du, och även lite stalosan om det blir blött på ett större ställe. Det lösa, överliggande lagret, är dock alltid torrt.

Det låter ju kalas, jag har nog bara träffat "slarviga" människor

Håller med att mockning är A och O:)

Lägg lite torv i botten och testa. Bara "kakan" får sätta sig har du spån ovanpå. Jag var SKEPTISK, men snart övertygad. ;)

Jag har inte ens reflekterat över att man kan behålla den, har varje år avskytt att behöva ta ut den i stället... Jag kanske ska börja om igen...

Liknande trådar

Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 196
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar