Städa stall!

Sv: Städa stall!

Har ngn erfarenhet av att måla över kalkfärg med vanlig utomhusfärg ? Jag tycker att vanlig färg verkar hålla bättre än kalkfärg. Ngn föreslog silikatfärg att måla över med , vet ni om det fungerar ?

Det brukar inte fungera något vidare. När du målar över kalken brukar den trilla av i stora kakor som sedan sätter sig på målarrullen eller penseln. Det allra bästa är att faktiskt skrapa av kalken och göra så rent som du kan och sen använda silikatfärg. Vanlig utomhusfärg är inte till för att måla på stenväggar.

Shettisens bädd har legat två säsonger nu, men i sommar mockar jag ut den. Jag tror dock att jag behåller min andra pållas, som bara legat en säsong, men skalar av lite på toppen.

HURRA!!! :bump:

I går revs bäddarna ur och stallet är nu skurat, högtryckstvättat och till och med golvet skurat (finns bra grejjor till tvättarna!). Ny torv ligger inne och det känns bara superfräscht.

Skönt att vara färdig för i år, nu är det bara sadelkammaren som skall få en översyn. :cool:

Har ngn erfarenhet av att måla över kalkfärg med vanlig utomhusfärg ? Jag tycker att vanlig färg verkar hålla bättre än kalkfärg. Ngn föreslog silikatfärg att måla över med , vet ni om det fungerar ?

Vi använder silikatfärg. Fungerar suveränt! :banana: Det sitter urbra, och när hästarna skitar ner det skurar jag så gott det går med borste, och målar sen bara över med mer silikatfärg. Täcker svinbra, och håller!

Jag högtryckstvättar hela skiten - funkar utmärkt, man får bara vara försiktig på putsväggarna men på boxar, väggplattor, fönster och golv är det kalasbra.

Vi städade stallet i helgen, vilket vi brukar göra varje sommar. I normala fall kör vi med högtryckstvätt och diskmedel. I år kom jag på den bra i den att sätta på tralltvätten på högtvätten (en sån där rund som snurrar), vilket jag starkt kan rekommendera. Tidigare har det tagit minst en timme i varje box, men nu var det gjort på 15 minuter, och rent blev det. Använde den till alla väggar och galler. Körde även på alla golven och vips såg det ut som om vi hade fått ett nytt stallgolv. Hur bra som helst !:banana: SEn ska vi måla om några dagar när det torkar och köra med virkon.

En sån har vi också. Superuppfinning!!!
Golvet ser nytt ut :)

Liknande trådar

Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 196
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar