Städa stall!

B

Beckasin

Hej

Ett tips till er alla som skall städa era stall i sommar!

Jag är i full gång just nu och har testat så gott som alla medel som finns på marknaden för att ta bort smutsen på vita väggar inne i boxarna ;)

JAG KAN VARMT REKOMMENDERA .....
:bump:YES DISKMEDEL :bump: Helt otroligt bra!
Sen, vad vore det inte för min väl investerade inudstridammsugare!! Åååå det har underlättat så med denna dammsugare. Tagit bort damm och spindelväv!

Det är jobbigt att städa stallet...roligare är det med målningen man gör efteråt.

Men en sak är säcker....FINT BLIR DET!:rofl:

Lycka till med er städning

Sv: Städa stall!

Jag fyller på med målartvätt. Skiten bara rinner av väggarna. Klart det bästa jag provat.:bump:

Har börjat med min städning med.
Dammsugit i fönstrerna.
Jobbar i helgen men sedan ska jag mocka ur den sista boxen.
Sedan högtrycks tvättas och i år ska vi måla stallet.....

Hej

Ett tips till er alla som skall städa era stall i sommar!

Jag är i full gång just nu och har testat så gott som alla medel som finns på marknaden för att ta bort smutsen på vita väggar inne i boxarna ;)

JAG KAN VARMT REKOMMENDERA .....
:bump:YES DISKMEDEL :bump: Helt otroligt bra!
Sen, vad vore det inte för min väl investerade inudstridammsugare!! Åååå det har underlättat så med denna dammsugare. Tagit bort damm och spindelväv!

Det är jobbigt att städa stallet...roligare är det med målningen man gör efteråt.

Men en sak är säcker....FINT BLIR DET!:rofl:

Lycka till med er städning

Fungerar alldeles utmärkt med högtryckstvätt med dieselmotor, så att man får varmvatten (om man nu inte har det redan i stallet, jag har det tyvärr ej!).
Spolar av en gång med detta, sedan Grumme grönsåpa på de värst angripna ställena och skrubborste och därefter ny avspolning med högtryckstvätten.
Kostar 400-500:-/dygn inkl. moms att hyra.
Det är MIN rekommendation.....

Jag har också använt Yes de senaste åren.
Innan fick man gno och skura, nu rinner smutsen bort och det blir fint direkt.

Det är inte ens alltid jag behöver använda högtrycken, men jag skurar mitt stall ca 2 ggr/år.

Vad duktiga och ambitiösa alla verkar vara! Jag skulle gärna skura och måla mitt stall i sommar, men jobbar tyvärr hela sommaren så det är knappt med tid! :crazy:

KL

Ni som byggt om ladugården, är det någon som funderat på att kalka? Vi pratar om det eftersom det är så fuktiga vintrar hos oss. Det blir så fult med färg då den flagar om vintern när det blir fuktigt. Nu låter det som om vi har värsta fuktproblemet, men bor man på västkusten och har en isolerad ladugård byggd för vargavintrar så blir det problem när vintern inte kommer...

Sockelfärg flagar inte. Den är gjord för att måla hussocklar utomhus. Vi har målat stallväggarna med sådan färg och det sitter bra, inga flagor.

Vi städade nu i helgen. Sopade, dammsög och blötte ner hela stallet invändigt. :D Vi målar om vårt stall varje/varannat år, både ut- och invändigt. Dock är nya inackorderingsstallets boxar i omålat trä så dessa målar de ju inte om.

Känns superskönt och vi möblerade även om, flyttade alla grejer till en annan box och hängde upp krokar med extragrimmor, samt påbörjade en gemensam sjukvårdslåda som alla får utnyttja om något skulle hända. :)

Har ngn erfarenhet av att måla över kalkfärg med vanlig utomhusfärg ? Jag tycker att vanlig färg verkar hålla bättre än kalkfärg. Ngn föreslog silikatfärg att måla över med , vet ni om det fungerar ?

Vi kommer att städa senare i sommar, men har "underhållsstädat" med dammsugare under året.

Med plyfa i väggar och boxväggar, innertak i plåt samt betonggolv går det fort att blåsa av med högtrycken. Inte har det blivit särskilt mycket slitage de senaste 6 åren heller. Har några få lister att måla om bara, första gången.

Det slitigaste blir att lyfta ut bäddarna först. :crazy:

Våra väggar var kalkade från början. Vi målade med sockelfärg och det funkade. Den färgen andas.

KL

Ni som byggt om ladugården, är det någon som funderat på att kalka? Vi pratar om det eftersom det är så fuktiga vintrar hos oss. Det blir så fult med färg då den flagar om vintern när det blir fuktigt. Nu låter det som om vi har värsta fuktproblemet, men bor man på västkusten och har en isolerad ladugård byggd för vargavintrar så blir det problem när vintern inte kommer...

Vi har kalkat vårt stall. Det är byggt inne i en gammal verkstad/slaktarbod och väggarna var jättefina först när de var nykalkade. Nu är det dock i stort behov av att göras om! Hästarna kliar sig mot kalken och den lossnar i sjok och ramlar ner från väggen till sist. Man behöver nog göra om det vartannat år eller så... Lika mycket jobb som med målarfärg alltså, fast den flagar inte av sig själv iofs.

Lollo och pållarna

Vi kör med högtrycken, vår ständiga följeslagare när det gäller att tvätta stallet. Först fukta hela stallet, sen på med skurborste och grönsåpa för att lösa upp all skit, därefter pöå med högtrycken igen på full fart. Funkar kanon, skitiga väggar blir vita igen.

Låter bra med Yes. Kan nog vara lite miljövänligt också. Alarmerande att så många människor använder så mycket rengöringsmedel. Ska testa Yes.

prova grönsåpa! människans bästa vän i ett smutsigt stall:bow:

Jag med! Men jag väntar några veckor till, tills bäddarna har fått torka ordentligt. Då är det mycket, mycket lättare att mocka ur. Men visst tar det sin lilla tid ändå!

Jag med! Men jag väntar några veckor till, tills bäddarna har fått torka ordentligt. Då är det mycket, mycket lättare att mocka ur. Men visst tar det sin lilla tid ändå!

Ahhhh :idea: Smart! Det har jag inte tänkt på - tror minsann att jag också ska vänta lite. :) Tack för tipset! :bow:

Liknande trådar

Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 196
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5