Städ-tips!

Sv: Städ-tips!

har du inget emot att skrubba och riskera slita pa tyget sa ta en disksvamp, en gron, yes diskmedel o vatten sa ar det "bara" att gnugga pa... forhoppningsvis gar flacken bort innen tyget blir alldeles for uppruggat... hart, brutalt, jatteelakt mot tyget men kan funkar.

(vi kor pa ladersoffor har av just den anledningen, har ju allt mojligt och omojligt i huset med jamna mellanrum - bara att torka av ;) tuffare flackar far sig en dos sadeltval... lol)

Har för mig att jag såg i "How clean is your house" att de använde majonnäs....
De klisterdekalerna hade tydligen suttit i många år, men gick att få bort rätt snabbt. Fast det var på en byrå, det kanske är annorlunda på glas.

Om inget annat (diskmedel, rengöringsmedel, etc) brukar jag använda vanlig olivolja för att lösa upp klistret. Funkar i princip alltid! :)

Herregud, vilken smart grej! Måste införskaffa.
Nu har jag gnuggat med svinto som en crazy person. Vissa etiketters klister är verkligen hemskt! :eek:

Funkar det inte med olivolja? Som sagt, det funkar alltid för mig när jag vill ha bort en etikett som inget annat biter på. Bara smeta på och gnugga runt med fingrarna, så löser klistret upp sig.

Har du testat aceton/nagellacksremover? Lim brukar ju bestå av plast som lösningsmedel nästan alltid rår på. Glas stor emot det iaf, och porslin med tror jag, kanske ska vara försiktig om det är målade motiv på bara...

Jag har aldrig stött på en sån etikett. Jag lägger sakerna i varmt vatten med diskmedel i en halvtimme. Sen tvättar man med svam. Färdig.

kl

Hur får man bort instängd lukt i en garderob i hallen? Har skor och jackor därinne (+pappersinsamling), gissar på att det är pga av skorna som det luktar lite unket... Hur får man bort lukten på bästa sätt? Kan man göra nåt med skorna så att de blir fräschare?

Jag hörde på radio om nån som stoppade skorna i frysen när de började lukta. Annars finns det skodeo att köpa tror jag. Till garderoben skulle jag börja med en skål ättika för att "rensa" luften och sen hänga in en typ lavendelkudde, kanske en torrboll också?

Hrm, har alldeles för liten frys för att stoppa in skorna där, får kolla efter sko-deo helt enkelt! Ok, nån särskild sorts ättika? (finns det öht flera :o)

Det finns väl ättika och ättikssprit? Den senare är väl bara mer koncentrerad har jag för mig :) Och skorna kan du ju ta och ställa/hänga ut när det blir vinter och kallt :)

Ah ok, då ser jag vad jag hittar av dem! :) Yes, jag testade slänga ut dem på balkongen förut, men det är nog inte kallt nog för det syftet än.

Jag har flyttat ihop med en räfflad diskbänk igen.

Den är ju hopplös att få fin, men så kom jag ihåg vad jag brukade använda förr - och det funkar fortfarande.

Toarengöring - flödigt över ytan och så borsta med diskborsen.

*kl*
Vad är det bästa sättet att få bort bränt socker ifrån en kastrull? Dessutom om någon tycker om bränd fudge kan ni få en plåt!

Förutsatt att det är metal å inte teflon brukar jag ta å lägga i blöt otdentligt sen en stålulsboll och salt.

Liknande trådar

Hemmet En sak jag avskyr med att städa är kakelväggarna i duschen! Jag har duschen i ett hörn och draperi de två andra sidorna. Draperiet är...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 093
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar