Städ-tips!

Sv: Städ-tips!

Har redan provat att koka vatten i den, körde den också i diskmaskinen igår kväll "bara för att"
Så får prova med salt och stålull:)

Har du rabarber hemma kan du skiva ner en stång o koka en halvtimme eller nåt sånt. Får rent det brända och kastrullen får en glans som om den var ny :) Vi har just kört ett race med alla grytor och kastruller ute i stugan :)

Det har vi i trädgården, eftersom att ha slitit med stålull och salt knappt gav något så kan jag lika gärna prova det med!

Och jag har provat alla råd, för att få bort första lagret krävdes kokande vatten och en kniv... Nu är vi på andra laget, hoppas på att i alla fall få rent den så mycket att kastrullen går att använda igen:cool:

Prova att koka diskmaskinsmedel. Brukar funka om man har bränt fast. Sitter det ordentligt kan man få koka ett par omgångar. Lite vatten ( inte fylla hela kastrullen) och ordentligt med pulver låt koka ordentligt.

* KL *

Jag håller på att flytta in i en lägenhet, där kaklet invid badkaret lämnar mycket att önska. Kalkavlagringarna på plattorna hoppas jag kunna få bukt med efterhand (the hard way). Det värsta är att fogarna är fläckvis svarta (mögel?). Har provat med kalkborttagningsspray, Svinto, Vim och ren Klorin.

Tips, någon?

Men annars vet jag att det finns speciella spray för mögel i fogar, vi hade sånt när jag jobbade med lokalvård men minns tyvärr inte vad sprayet hette. :(

Vad torkar ni köksskåp och lådor med som har fått matrester och fettfläckar på sig? Vill inte gnugga med för hård svamp för då försvinner färgen.

Jag brukar dra över underskåpen med golvmoppen :angel:. Annars en vanlig trasa som jag sprayar "allrent" på och toppar med hett vatten, ev låta det verka lite innan man gnuggar med trasan. Har aldrig varit med om att något annat behövts.

Anledningen till att jag skriver i tråden är att jag vill tipsa om att babywipes tar bort stora kaffefläckar på ljusbeiga tygsoffor! Fick lite lätt panik när jag spillde på den, på flera ställen, när soffan var 2 dagar gammal. Klädseln får heller inte tvättas i maskin. Då gnuggade jag med de babywipes jag brukar ha med mig i väskan för handtvätt, sminkborttagning osv, och det funkade faktiskt utmärkt!

Senast ändrad:

KL

Alltså, ugnsrengöring??? Slavade med vår ugn igår, använde Jifs ugnsrengöring, men inte fasiken blev jag nöjd:mad:

1. Ugnsgallerna, är det verkligen bara svinto som gäller???
2. Själva ugnen... Sprayade på rengöringen, lät den verka, skrubbade. Knappt mer ren än innan, även om jag fick bort stora fläckar. Det är ändå en helt nu ugn som inte blivit jättemycket använd (vi har bott där sedan maj, använd typ 2-3 gånger/månad).

Jag kör med vatten+diskmedel i botten, sen så kör jag igång ugnen på låg värme låter det stå ett tag sen tvättar jag ur

Jag gillar K2r Ugn- och grillrengöring, hittills har den klarat av att få min ugn att se ut som ny varje gång. :)

Grön såpa kan man använda i ugnen. Till gallrena använder jag en stålullsboll den är mycke trevligare i jämförelse med svinto.

Liknande trådar

Hemmet En sak jag avskyr med att städa är kakelväggarna i duschen! Jag har duschen i ett hörn och draperi de två andra sidorna. Draperiet är...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 093
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar