Städ-tips!

Sv: Städ-tips!

Det dar har jag googlat pa ocksa, mina silikonfogar moglade pa ett kick. Jag skar till slut bort dem och det var faktiskt inte sa hemskt svart. Sen fogade jag om (kan vara lite tricky) och efter det har vi varit noga med att skolja av duschen efter anvandning, det ar ju mest hudrester och sant som gor att det moglar.

Tack för svar, men HJÄLP... hudrester... som möglar... på silikonet...? Usch. Men varför sitter det så bergfast då? Har silikonfogar i lägenheten också, men där är det inget mögel. Och där duschas det ju hela året till skillnad från sommarstugan.

Tror dock inte att jag törs börja fixa och foga själv. Är så mesig gällande sånt. Tror att jag ska förstöra bara.

Tack för svar!

Det finns mögelresistent silikon som man brukar ha i duschen, du kanske har olika sorter? Silikon är så poröst så svartmöglet sitter inuti liksom. Inget man kan skrubba bort. Jätteäckligt! Skär med en vass kniv först ovanifrån och sen från sidan, sen är det bara att dra loss det. Eller man får ta i lite, det är segt som tusan.

Att få dit nytt silikon kan vara lite knivigt, det blir inte helt perfekt när jag gör det men funkar för mej. Jag brukar maskera både uppe och nere sen dra en slinga silikon, sen drar jag av maskeringstejpen, doppar tummen i diskmedelsblandat vatten och drar snabt längst med silikonranden. Det finns säkert bra beskrivningar om du googlar.

Jag misstänker att det är för att få bort den feta hinnan som kan vara kvar trots att man har diskat ur. Det är ett vanligt problem med matlådor och några drag med disktrasan ska tydligen få bort den hinnan. Jag minns faktiskt inte om jag har prövat det själv, men jag vet iaf att det inte brukar fungera något vidare att gå lös med borsten.

Droppa några droppar av valfri eterisk olja på en bomullstuss och lägg ner i dammsugarpåsen-doftar underbart!

Och jag brukar dammsuga upp torkad lavendel då och då, doftar också underbart :) (Har i trädgården, klipper av ett par nävar och hänger på tork)

Funkar med krukväxten Doktor Westerlund också :laugh: Något torrt blad finns det alltid...

Den här tråden fick mig att testa Vim och halleluja så bra det var! Jag hade inte tittat så noga förr och trodde att det bara fanns Vimcream. Nu har jag trestat sprejen i badrummet och rent blev det.
Tack.

Kl

Någon med tips på hur man får bort snoppdropps-fläckar från hund samt blod från tygsoffa? Med icke avtagbar klädsel... Har testat möbeltvätt, funkade sådär. Har även testat ProAqua-dammsugarens tillbehör som ska ta bort fläckar. Funkade skit.
Är det ångtvätt man ska satsa på kanske?

Ska tilläggas att dessa fläckar är gamla och intorkade :p

Kakelplattorna ovanför min spis känns väldigt "kladdiga" och jag har försökt med en massa olika grejer/medel men så fort det blir torrt så blir det kladdigt igen.:mad: Har testat med en all-rengöringsspray, fönsterputs och diskmedel och skrubbat med diskborste, men det märks absolut ingen skillnad! Så jag behöver tips på någon bra fett-lösande metod!

Tack för tipsen om svinto, det funkade superbra! :)

I övrigt så undrar jag om det går att tvätta kuddar och täcken så att de blir helt rena men utan att förlora sitt fluff?

kl

Apropå svampar så är de med vit skrubbdel bättre för de repar inte som de med grönt gör.

Jag såg faktiskt inte förrän för typ ett halvår sedan att det står på förpackningen att det är skillnad på de gröna och de vita :o

Den gröna har en slipyta och är till för grovrengöring av t.ex. gjutjärn, kastruller, grillgaller osv.
Den vita är "mjukare" och utan slipyta och repar alltså inte glas, plast osv.

Jag såg faktiskt inte förrän för typ ett halvår sedan att det står på förpackningen att det är skillnad på de gröna och de vita :o

Den gröna har en slipyta och är till för grovrengöring av t.ex. gjutjärn, kastruller, grillgaller osv.
Den vita är "mjukare" och utan slipyta och repar alltså inte glas, plast osv.

Du är inte ensam.

Hur många offentliga toaletter har jag inte varit på där det suttit en grön svamp inkilad mellan rören och där kromen är nerslipad så mässingen lyser igenom.

Någon i detta hus har varit galen i gröna svampar och toalettens handfat är så matt att det knappt går att få rent. Spisen likaså. Dessutom är vreden på spisen nästan utan siffror - det är spännande att försöka ställa in rätt temp på ugnen.

Kylskåpet och frysen är matta och ytterst svåra att få fina.

Väninnan fick in en pratikant som hon bad putsa fönstren. Efteråt var de alldeles repiga. Kvinnan - som sa sig ha jobbat med städ - hade skrubbat fönstren med grön svamp....

Gröna svampar är bra till det som är avsedda för, men används till alltför mycket annat.
Suck.

Nu var inte de frys och kylskåp jag fixade "behandlade" på samma sätt som dina, men efter att jag rengjort dem så behandlade jag dem med bilvax, De blev jättefina och blanka.

Något att prova?

brukar blanda skurmedel i en flaska som jag använder till "dammtorkning" på så sätt får man samma doft på golv och övriga ytor.

och att tända doftljus när man städat för fräsch doft

Ett bra tips med sköljmedel är att det tar bort den statiska elektriciteten! Har fått tips om att ha några droppar i vattnet då man dammtorkar tex tv, dvd-spelare och liknande. Och det funkar faktiskt!

Kl

Någon med tips på hur man får bort snoppdropps-fläckar från hund samt blod från tygsoffa? Med icke avtagbar klädsel... Har testat möbeltvätt, funkade sådär. Har även testat ProAqua-dammsugarens tillbehör som ska ta bort fläckar. Funkade skit.
Är det ångtvätt man ska satsa på kanske?

Ska tilläggas att dessa fläckar är gamla och intorkade :p

Heltackningsmatte agare (typ hela huset) + hundar + hastfolk + div blod o koskitsrester = ANGTVATTSFAN!

Jag -alskar- den lilla angtvatts "dammsugaren"... jag sprayar mildare flackar med vanligt "rengjor allt mojligt" medel, angar - borta. Tuffare flackar far sig en dust "fiber cleaner" och sen angan.. och riktigt envetna elaka flackar far brutalbehandling med eh... finns nog inte i sverige iofs, men det ar speciellt framtaget for just djur/urkel flackar pa heltackningsmattor... stinker som :devil:n, men funkar PERFEKT!

sma angtvatterimanicker ar underbara och imo ett maste att ha om man har djur... (funkar f.o. finfint pa andra golv med, om man har ratt rengoringsmedel blandat i vattnet ;) :angel: )

Misstänkte nästan att det är det enda botemedlet :devil: Jaja, den kan ju som sagt användas till massa annat också. Hoppades på nån mirakelkur :p

Liknande trådar

Hemmet En sak jag avskyr med att städa är kakelväggarna i duschen! Jag har duschen i ett hörn och draperi de två andra sidorna. Draperiet är...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 093
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar