Städ-tips!

Sv: Städ-tips!

kl

Hoppar in med en fråga. Behöver tips på hur man kan fräscha upp och få lite lyster på ett "trött" parkettgolv?

Är det någon som har något bra tips på hur man får bort fingeravtrycksfläckar från rostfritt stål?

Vi har rostfria luckor i köket och jag har räknat med att det är svårt att hålla dem fina men det vore kul om det finns något sätt som fungerar!

Utspädd jodopax gör rostfria ytor skinande blanka! :)

*kl*
Någon som kan tipsa om ett riktigt effektivt kalkborttagningsmedel som inte är megastarkt för användaren? Vi har löjligt mycket kalk i vattnet så det blir beläggningar hela tiden och med en 1½åring hemma vill jag inte gärna torka med nåt så starkt som Citex dagligen...

Det finns särskilt för parkett, dock kanske det inte heter bonvax men kolla på "golvaffär" dom vet

När jag jobbade på McD torkade vi alla rostfria ytor med papper (som inte luddar) blött med kolsyrat vatten. Det funkade bra, vilket jag inte kunde tro när jag blev ombedd att göra det.

Någon som kan tipsa om ett riktigt effektivt kalkborttagningsmedel som inte är megastarkt för användaren? Vi har löjligt mycket kalk i vattnet så det blir beläggningar hela tiden och med en 1½åring hemma vill jag inte gärna torka med nåt så starkt som Citex dagligen...

Vinäger!
.

Ah, det ska testas! :) Är tröttsamt med en såpass gammal toa med sliten emalj så det blir brunt i den dagligen av allt kalk. Kaffebryggaren säger till själv när den vill avkalkas och det är OFTA :crazy: Största fördelen är ju att det är så gott att dricka!

delvis KL

Citronsyra använder alltid min mamma som har egen brunn med både hårt vatten (typ värst i landet) och mycket järn. Man kan köra med sån citronsaft som finns på citronflaska också, men syran är bättre.

En fråga och ett tips:

Hur får man bort mögel (?) - något mörkt är det i alla fall - från silikonfogar? Finns i duschen i sommarstugan, som står tom halva året.

Vill du slippa imma på badrumsspegeln? Ta på raklödder över hela spegeln och torka sedan bort.

Vad har du prövat med? Borde funka med badrumsrengöring, typ cillit bang..

Jag har provat med säkert alla rengöringsmedel som finns, inkl CB. Det går inte bort. Det måste vara att det sitter just på silikonet som gör att det är omöjligt att få bort. Jag hade hoppats få idéer på "otippade" medel att prova, men det kanske inte finns några?

Gör det säkert men det blir billigare med nån billig vinäger. :p Ättika kan också funka.

Maken (som är den som städar mest här hemma) har alltid älskat alla färggranna sprayflaskor i butikshyllorna, men efter att yngsta dottern sett "How clean is your house" (som hon älskar) fick han tips om hemmablandat rengöringsmedel;

Ta en sprayflaska som rymmer en halv liter, häll i 4 msk 24%-ig ättika, fem droppar diskmedel och fyll upp med vatten. Funkar superbra på allt! Löser fett och neutraliserar lukt, blankt och fint blir det...

Och ett litet tips från min svärmor; ska man handdiska plastburkar, till exempel matlådor, ska man inte använda diskborsten - ta trasan istället och det gnisslar som i reklamen!

Det dar har jag googlat pa ocksa, mina silikonfogar moglade pa ett kick. Jag skar till slut bort dem och det var faktiskt inte sa hemskt svart. Sen fogade jag om (kan vara lite tricky) och efter det har vi varit noga med att skolja av duschen efter anvandning, det ar ju mest hudrester och sant som gor att det moglar.

Liknande trådar

Hemmet En sak jag avskyr med att städa är kakelväggarna i duschen! Jag har duschen i ett hörn och draperi de två andra sidorna. Draperiet är...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 093
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar