stackelfråga

Sv: stackelfråga

Tryck på " svara på detta" knappen som är under det inlägg du vill svara på..Inte den som är på dina egna inlägg....

Det funkar inte som på Hundsnack m.m. Du ska trycka på svarsknappen på det inlägg du vill svara på, inte det som är längst ned...

Uppe till höger hittar du något som heter visningsalternativ, tryck där och kolla vad som händer.

Se även uppe till höger i t.ex. detta inlägg, där står det vems inlägg jag har svarat på. I detta fall så står det PIRU.

Ditt inlägg:
Det där stacklet på bild är det ett stackel verkigen o inte ett nithalsband mot Varg?

ett gammalt kanske det aldrig sett sån modell förrut.

Kolla att det står "Tippan" uppe till höger. Det ser alltså ut som att du svarat mig. Det skall stå "Mynta 2" där för att det ska vara rätt.

Jag kom i kontakt med stackelhalsband på 90-talet och då var det INTE tillåtet att använda det. Jag hade lämnat min hund uppbunden utanför sommarstugan när jag var och handlade och när jag kom tillbaka hade stuggrannen satt fast hunden med stackelhalsband. Eftersom han drog nästan lös stolpen i farstukvisten då han hade blivit fastbunden hade de tagit fram stackelhalsbandet. Men de var väldigt noga med att påtala att dessa halsband var förbjudna och ville att jag skulle hålla låg profil om det. Fördelen efteråt var att hunden inte drog nåt mer när den var kopplad. Men inte var det kul att komma hem och se eländet runt halsen på hunden. Men när jag fick funktionen förklarad blev jag lugnad. Men det är bland det styggaste jag sett.

Okej, då blev jag upplyst fel av min kamrat polisen då ;)
Men vitt jag vet så är stackel förbjudet. Det är om jag inte minns helt fel förbjudet inom EU nämnligen... men kan vara att jag är helt ute o cyklar...

Lintu skrev:
Okej, då blev jag upplyst fel av min kamrat polisen då ;)
Men vitt jag vet så är stackel förbjudet. Det är om jag inte minns helt fel förbjudet inom EU nämnligen... men kan vara att jag är helt ute o cyklar...

Ja det är du helt o hållet har du nån gång varit i Tyskland o Danmark?
så är det extremt vanligt o ha stackel på alla möjliga raser sist jag var ner kom det en springer spaniel med stackel, i tyskland anväds också El helt lagligt.

Stackel är inte ens förbjudet i sverige mer än SKK o SBK

Senast ändrad:

:rofl: well fel kan man ha ;) bara vad jag hört av någon på brukshundsklubben. Och av denna polis jag känner då (hundförare). Men dom har väl fört mig bakom lyset. Har varit i tyskland flertalet gånger men måste erkänna att jag inte stirrar mig blind på om dom har stackel el inte. El vet jag används lite här o där.
Men tycker SBK och SKK gör rätt i att förbjuda dessa eftersom de kan användas väldigt fel av okunnigt folk. I rätt händer uppfyller de ju sitt syfte.

Enligt normgivande regler, dvs man bör inte använda det. Det står ingenstans i någon lag att det är förbjudet att använda stackel.

PIRU skrev:
så är det extremt vanligt o ha stackel på alla möjliga raser sist jag var ner kom det en springer spaniel med stackel, i tyskland anväds också El helt lagligt.

Ja, det är sorgligt att läsa. Att det är så vanligt. Sen blir jag så förvånad att du gång på gång talar om hur andra länder har det. Det struntar jag i, jag tycker att bara för de gör något i ett annat land så är inte det rätt.
Sen förstår jag inte varför man änvänder stackel? och varför måste du använda det? Det var ju så fel att trådskrivaren att använda "nosgrimma" på sín hund. Jag tycker nog det är mer humanare än stackel, men du kanske tycker det ska vara hårda tag och inte humant?

Vart står det nånstans att jag använder Stackel????

O nog Tycker jag det är Schysstare o rycka till EN gång i sin hund i Stackel o få bukt på problemet va det nu är.
än 10.000 me vanlig länk...

Grana skrev:
blir jag så förvånad att du gång på gång talar om hur andra länder har det. Det struntar jag i, jag tycker att bara för de gör något i ett annat land så är inte det rätt.
QUOTE]

Vem avgör vad som är rätt o fel du eller???? bara för det sitter folk här o tycker det är fel är det då fel o använda pigg, om vissa tycker det är helt Okej o använda pigg, men fine släpp det nån gång snälla du.
om folk vill använda bretthalsband me rosa muffar på ja låt dom ha det då.

Jag skulle också bli förbannad om jag såg nån stå o tok rycka i sin hund me Pigg på sig, men ser jag att det är en kunnig person som har det ja men visst du märker aldrig skillnad mot annan länk hunden har fin svans o tycker saker är roligt ändå.

Alla poliser är inte så himla påslästa om allting. För ett tag sedan diskuterade jag med en om strikt hundägaransvar. Han frågade sin poliskompis som inte ens hört talas om något sådant. Diskussionen handlade om vem som är ansvarig när en av två hundar skadas i slagsmål och behöver veterinärvård. Jag påstår hundägaren - alltid. Polisen menade "nej lilla vän, har du din hund kopplad bär du iiiiiinget ansvar". Nähä?:angel: Så bra då...:angel:

Mitt inlägg #9 sid 1 i tråden
Gnist skrev:
Stackelhalsband är "icke förenligt med skk´s dressyrpolicy. Det är även förbjudet inom SBK och i Jordbruksverkets normgivande regler för hundhållning.
Men det finns inte någon specifik Lag på det..

Så ditt inlägg upplyste inte mig om något nytt precis... :cool:
Bara för att det inte finns någon lag på det, betyder det inte att det är acceptabelt och tillåtet..

Senast ändrad:

ja håller faktist med dig!
Jag känner en hund som var extrem med att jaga bilar, den använde
de stackel på en gång, nu är problemet i stort sett borta.

En hund som jagar bilar anser jag är ett farligt problem,
Hunden i fråga är en rel hård hund, som tålde det, föraren erfaren.

PIRU skrev:

Har du själv varit i Tyskland och Danmark?

Det har jag, jobbar i Danmark och jobbade förra hösten i Tyskland ett flertal månader. Stackel förekommer i Tyskland, i Danmark har jag inte sett en enda hund med stackel och då åker jag dit som sagt både i jobb och på hundtävlingar. Så extremt vanligt är nog mest i ditt huvud. Rätt skall faktiskt vara rätt.

Många förfasar sig över stackel, oftast är det de som har minst erfarenhet av det som reagerar starkast.
Vi har använt det under träning av tjänstehund i skydd och oftast handlar det då om att med ett kort och koncist ryck "trigga" hunden när man startar. Svårt att förklara för någon som inte tränar skydd men hoppas att du förstår någorlunda.

Någon enstaka gång har jag använt det i syfte att korrigera ett visst problembeteende men oftast har det inte någon bra effekt eftersom, om man har otur, så kan det få den effekten att man istället förstärker den reaktion man vill förhindra.

Vis av erfarenhet vet jag att man kan inte använda stackel som ett slags nödbroms likt nosgrimman eftersom hunden habitueras och stacklet får inte större effekt än ett vanligt stryp till sist. Har man sen en hund med som är lite skarp så är risken att "få svar på tal" i form av bett mot husse eller matte vid en ev korrigering med stackel ganska överhängande.

Så; stackel är användbart i viss träning, under kort period på rätt sätt och av utbildade hundförare - annars inte. Kan tänka mig att SBK vill ha bort det just av denna anledning. Polisen har användning av det, väktare har användning för det och ev tävlings hundförare i skydd men Svensson med dressyrproblem ska definitivt låta bli det enligt min mening.

Hoppas att du fick en bild av hur och varför stackel används, någorlunda i alla fall, och att det framgår att det inte är något tortyrredskap med sylvassa spetsar som borrar sig in i hundens hals. Det är ett träningsredskap som fungerar som en förstärkning och driftshöjare.

:bow: :bow: :bow:

Geezer skrev:
Har du själv varit i Tyskland och Danmark?

Det har jag, jobbar i Danmark och jobbade förra hösten i Tyskland ett flertal månader. Stackel förekommer i Tyskland, i Danmark har jag inte sett en enda hund med stackel och då åker jag dit som sagt både i jobb och på hundtävlingar. Så extremt vanligt är nog mest i ditt huvud. Rätt skall faktiskt vara rätt.

Men snälla du, Jag har varit flera gånger i Danmark o tränat med olika Kreds o även privat personer o tränat. o dom har varit till oss här i sverige. Även tyskland har jag varit dock endast på hundtävling Bundessiger prufung.
Tacka fan att du inte se Stackel på tävling va trodde du???

Sådana här diskussioner kommer alltid att finnas oavsett om det handlar om el, stackel el ryck i koppel ect..

Min åsikt är att alla dessa metoder är ok att använda i RÄTT händer,
i RÄTT syfte och på en hund som TAR det på rätt sätt.

Många människor som utalar sig i sådana här diskussioner tror jag aldrig har kommit i kontakt
med hundar som är så "hårda" att de inte bryr sig värst om ett nyp i örat tex, på sådana hundar kan man behöva "hårdare" metoder
om situationen kräver det ( jag menar om betendet de har kan leda till tex olyckor osv, el hundar i tjänsten som har ett betende som kan bli "farligt" ) , det är tyvärr inte ALLTID som enbart positiv förstärkning hjälper..

Det finns tex hundar som springer in i ett elstängsel EN gång, och efter det darrar av rädsla bara de närmar sig stallet, medans vissa knappt bryr sig om de går in i det 10ggr..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 775
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
523
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 776
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar