stackelfråga

Sv: stackelfråga

Ööh vart har du fått tävling ifrån??? Jag pratar då inte om tävling vilket fall....

Geezer skrev:
Har du själv varit i Tyskland och Danmark?

Det har jag, jobbar i Danmark och jobbade förra hösten i Tyskland ett flertal månader. Stackel förekommer i Tyskland, i Danmark har jag inte sett en enda hund med stackel och då åker jag dit som sagt både i jobb och på hundtävlingar. Så extremt vanligt är nog mest i ditt huvud. Rätt skall faktiskt vara rätt.

det står klart o tydligt där att du är i Tyskland på hundtävlingar ju

jag var På Clubseiger för rottweiler för ett par år sedan.
Då var stackel "normalhalsbandet" för hundar utanför ringen iallfall. Det såldes även i nästan alla stånden.

em annan Intressant att jämförase kan ju vara attt under 3 dagar såg vi EN enda hund göra ett utfall, och det hördes extrmt få skall/morrning trots hundratals rottisar, tillskillnad på hur det brukar låta runt rottisringen i sverige.

escodobe skrev:
jag var På Clubseiger för rottweiler för ett par år sedan.
Då var stackel "normalhalsbandet" för hundar utanför ringen iallfall. Det såldes även i nästan alla stånden.

em annan Intressant att jämförase kan ju vara attt under 3 dagar såg vi EN enda hund göra ett utfall, och det hördes extrmt få skall/morrning trots hundratals rottisar, tillskillnad på hur det brukar låta runt rottisringen i sverige.

Ja du ser , så var det på Bundessiger också såldes vanligare än länkhalsband men jag är ju totalt blind o hittar på allt men det är tur det finns några till som är lika blinda.

Jag förespråkar inte stackel.
Men "rätt ska vara rätt" och svaret på frågan om stackel är vanligt i tyskland eller inte är - det ÄR vanligt, åtminstonde blend rottisfolket.

escodobe skrev:
Jag förespråkar inte stackel.
Men "rätt ska vara rätt" och svaret på frågan om stackel är vanligt i tyskland eller inte är - det ÄR vanligt, åtminstonde blend rottisfolket.

Och Skyddsfolket där nere så är det bara, sen får man ju tycka vad man vill om det.

Varför rycka överhuvudtaget?

Och är väl skillnad på ett rosa muff halsband och stackel, vilket gör mest skada tror du?

Nej, jag lägger inte ner som du tycker vi ska göra när vi inte håller med. Detta är ett diskussionsforum och där diskuterar vi :)

Ja, där håller jag med.
Men många använder också hårda metoder för få en hårdare hund.
Jag hade en hund här ett tag som inte brydde sig att han sprang i eltråden flera ggr om, han t o m gick ut på samma ställe som han kom in.
Men jag tycker inte den hunden vara så speciellt hård.

Grana skrev:
Varför rycka överhuvudtaget?

Och är väl skillnad på ett rosa muff halsband och stackel, vilket gör mest skada tror du?

Nej, jag lägger inte ner som du tycker vi ska göra när vi inte håller med. Detta är ett diskussionsforum och där diskuterar vi :)

Varför tror du man är ute för o skada hundarna för me Stackel, sånt är ju misshandel o det står då jag jäkligt långt ifrån iaf för jag älskar min hund på alla vis o det sista jag vill är o skada han.

Ja men inse då att det finns andra som är kör på andra vis än du själv du har inte rätt i allt o inte jag heller o inte Andersson, Petterson Men så länge ingen använder förbjudna hjälp medel är det okej o använder de hjälpmedel med respekt för va det o vad det används till.

Nä, de kan vara korkade också givetvis;)

Nej, men jag tror inte att du kan "göra" en hund hårdare genom att
trigga den el vara hård i mot den, det syns i längden om hunden är relativt vek egentligen..

Det jag menar är att många som uttalar sig i dessa diskussioner
har liksom ofta aldrig varit i kontakt ( tränat, ägt osv) med brukshundar,
hundar som ofta har mer skärpa ( och det ska de ju ha på rätt sätt)
och det ÄR skillnad på en cockerspaniel, el tex mer förarveka
raser som border collie och en tex schäfer, malle el rottis..

Sedan så håller jag med om att en del tycker att det är lite "tufft"
att ha en hård hund som man tar tag i o ryter åt för att " den tål det"..

julia_v skrev:
Nä, de kan vara korkade också givetvis;)

Nej, men jag tror inte att du kan "göra" en hund hårdare genom att
trigga den el vara hård i mot den, det syns i längden om hunden är relativt vek egentligen..

Det jag menar är att många som uttalar sig i dessa diskussioner
har liksom ofta aldrig varit i kontakt ( tränat, ägt osv) med brukshundar,
hundar som ofta har mer skärpa ( och det ska de ju ha på rätt sätt)
och det ÄR skillnad på en cockerspaniel, el tex mer förarveka
raser som border collie och en tex schäfer, malle el rottis..

Sedan så håller jag med om att en del tycker att det är lite "tufft"
att ha en hård hund som man tar tag i o ryter åt för att " den tål det"..

nej givetvis kan man inte göra en hund hårdare än den är nånstans är ju ribban nådd.
Men det som vissa använder stackel till är ju hårda hundar som är hårda inte för man tror det, Sen "tror" man sin hund är hård o i själva verket inte speciellt hård då är man en dålig hundförare tycker jag för man ska veta alla hundens brister o fördelar o jobba utifrån dom då får man nog det bästa resultatet utefter förutsättningarna men förarens o hundens kapacitet.
Men Stackel kan ju användas så brett man ser dessa taggar ser jäkligt illa ut ja det håller jag med om, men när man sett hur det kan användas på ett lungt o mjukt sätt då får man en annan syn på det, det fick jag iaf när jag såg det användas av ett proffs första gången, en tysk som jobbar heltid me dressyr av polishundar o militärhundar i Tyskland, så lugn o harmonisk gubbe, men fick fram det han ville i alla hundar.

Nä, fast jag säger ju i ett tidigare inlägg att jag tycker att stackel,
el, osv är ok i rätt händer osv ( många faktorer spelar in) så jag är inte "mot" dessa metoder..;)

Min ena hund ÄR förarhård, men lite halvvek på andra sätt..

Det har bekräftats av flera tränare osv.Jag tycker INTE att det är ett dugg kul att inneha en hund som biter tillbaka när det inte passar han, skulle gärna byta ut han ibland:eek: :devil:

Jag har addat dig på msn..;)

julia_v skrev:
Nä, fast jag säger ju i ett tidigare inlägg att jag tycker att stackel,
el, osv är ok i rätt händer osv ( många faktorer spelar in) så jag är inte "mot" dessa metoder..;)

Min ena hund ÄR förarhård, men lite halvvek på andra sätt..

Det har bekräftats av flera tränare osv.Jag tycker INTE att det är ett dugg kul att inneha en hund som biter tillbaka när det inte passar han, skulle gärna byta ut han ibland:eek: :devil:

Jag har addat dig på msn..;)

okej! kul då kan vi disskutera.

Hmm, det jag förundras över när jag läser inlägg både här å där på nätet ang hunddressyr är att: HAr vi glömt bort kontaktövningarna ? Jag läser ofta: ett ryck i hunden sen äre bra, hur ska man orka hålla hunden om man inte rycker i kopplet några ggr, för att göra den uppmärksam gör jag ett ryck.

Snälla, grunden måste väl ändå sitta i kontakten. Med en bra kontakt kan man uträtta storverk. Men det verkar som att många inte ids jobba med kontakten...det är kanske slappast med ett simpelt *ryck*.....?!

Mynta2 skrev:
Hmm, det jag förundras över när jag läser inlägg både här å där på nätet ang hunddressyr är att: HAr vi glömt bort kontaktövningarna ? Jag läser ofta: ett ryck i hunden sen äre bra, hur ska man orka hålla hunden om man inte rycker i kopplet några ggr, för att göra den uppmärksam gör jag ett ryck.

Snälla, grunden måste väl ändå sitta i kontakten. Med en bra kontakt kan man uträtta storverk. Men det verkar som att många inte ids jobba med kontakten...det är kanske slappast med ett simpelt *ryck*.....?!

Va har stackel med kontakt o göra?

Att använda koppeldressyr är ett sätt att arbeta med kontakten. Det finns fler sätt än ett att träna kontakt.

Har man en hund som är väldigt passiv kan det vara mycket svårt att vänta tills den gör rätt och belöna då. En sådan hund kan behöva väckas. Vissa rycker i koplet, jag petar oftast på örat. Koppelryck kan också användas som korrigering när hunden väljer att strunta i att hålla kontakt med sin förare. Kommer det en retning som är för stor kan man stå där med sin belöning och titta sig i månen efter hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 774
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
523
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 776
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar