G
Geezer
Sv: stackelfråga
Ööh vart har du fått tävling ifrån??? Jag pratar då inte om tävling vilket fall....
Ööh vart har du fått tävling ifrån??? Jag pratar då inte om tävling vilket fall....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Geezer skrev:Har du själv varit i Tyskland och Danmark?
Det har jag, jobbar i Danmark och jobbade förra hösten i Tyskland ett flertal månader. Stackel förekommer i Tyskland, i Danmark har jag inte sett en enda hund med stackel och då åker jag dit som sagt både i jobb och på hundtävlingar. Så extremt vanligt är nog mest i ditt huvud. Rätt skall faktiskt vara rätt.
escodobe skrev:jag var På Clubseiger för rottweiler för ett par år sedan.
Då var stackel "normalhalsbandet" för hundar utanför ringen iallfall. Det såldes även i nästan alla stånden.
em annan Intressant att jämförase kan ju vara attt under 3 dagar såg vi EN enda hund göra ett utfall, och det hördes extrmt få skall/morrning trots hundratals rottisar, tillskillnad på hur det brukar låta runt rottisringen i sverige.
escodobe skrev:Jag förespråkar inte stackel.
Men "rätt ska vara rätt" och svaret på frågan om stackel är vanligt i tyskland eller inte är - det ÄR vanligt, åtminstonde blend rottisfolket.
Grana skrev:Varför rycka överhuvudtaget?
Och är väl skillnad på ett rosa muff halsband och stackel, vilket gör mest skada tror du?
Nej, jag lägger inte ner som du tycker vi ska göra när vi inte håller med. Detta är ett diskussionsforum och där diskuterar vi
julia_v skrev:Nä, de kan vara korkade också givetvis
Nej, men jag tror inte att du kan "göra" en hund hårdare genom att
trigga den el vara hård i mot den, det syns i längden om hunden är relativt vek egentligen..
Det jag menar är att många som uttalar sig i dessa diskussioner
har liksom ofta aldrig varit i kontakt ( tränat, ägt osv) med brukshundar,
hundar som ofta har mer skärpa ( och det ska de ju ha på rätt sätt)
och det ÄR skillnad på en cockerspaniel, el tex mer förarveka
raser som border collie och en tex schäfer, malle el rottis..
Sedan så håller jag med om att en del tycker att det är lite "tufft"
att ha en hård hund som man tar tag i o ryter åt för att " den tål det"..
julia_v skrev:Nä, fast jag säger ju i ett tidigare inlägg att jag tycker att stackel,
el, osv är ok i rätt händer osv ( många faktorer spelar in) så jag är inte "mot" dessa metoder..
Min ena hund ÄR förarhård, men lite halvvek på andra sätt..
Det har bekräftats av flera tränare osv.Jag tycker INTE att det är ett dugg kul att inneha en hund som biter tillbaka när det inte passar han, skulle gärna byta ut han ibland
Jag har addat dig på msn..
Mynta2 skrev:Hmm, det jag förundras över när jag läser inlägg både här å där på nätet ang hunddressyr är att: HAr vi glömt bort kontaktövningarna ? Jag läser ofta: ett ryck i hunden sen äre bra, hur ska man orka hålla hunden om man inte rycker i kopplet några ggr, för att göra den uppmärksam gör jag ett ryck.
Snälla, grunden måste väl ändå sitta i kontakten. Med en bra kontakt kan man uträtta storverk. Men det verkar som att många inte ids jobba med kontakten...det är kanske slappast med ett simpelt *ryck*.....?!