Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så förtydliga jag diskuterar detta fenomenKring den famösa Kulturprofilen har vi ju hört om just nedtystade övergrepp. Visserligen kanske mest via kolumner i Expressen, och motsvarande, men ändå.
Själv känner jag igen sådant som tex @tanten skriver om i tråden. Dvs skalan från smärre kränkningar till tydliga övergrepp (om än inte våldtäkter), där man kanske inte har bokstavligen TYSTAT NER det hela, men VIFTAT BORT det. Bagatelliserat och normaliserat.
Jag missförstod. Jag tror inte att du är lite bakom.Ja men jag menar helt självklart att när det pratas om kulturprofilen på jobbet så hurrar folk när han åker dit.
Jag har inte stött på fenomenet att folk som jag faktiskt pratar med, människa till människa, eller folk som jag hört prata i korridoren säger att det har varit fel att "hänga ut" honom. För det var ju helt rätt. (alltså han var ju inte "uthängd" med namn egentligen, alla bara visste vem det var och det när det var ganska säkert att han i alla fall var "kladdig" även enl akademin.)
Däremot har jag läst i kolumner i Expressen och dyl att det var fel att nämna andra profiler vid namn.
På jobbet var det också ett par äldre män som sa att nu får man väl ta i hand istället för att kramas höhö. Och det är ju kanske lite blekt, men det var män som verkligen inte kramade folk som inte ville bli kramade vid typ "hej" tillfällen.
Så jag har aldrig stött på fenomenet att jag personligen har haft tillfälle att som person reagera och säga någonting annat än jippiii! han åkte dit om meetoodebatten på en kafferast eller middag. Inget -det är synd om männen i meetoo bättre att kvinnor är tysta som jag personligen hört och kunnat protestera mot.
På ditt inlägg låter det lite som att du tror att jag är lite bakom och har missat att övergrepp brukar tystas ned?
Det viktigaste är ju att vi vad som än händer är lojala med män.Problemet är ju inte att drev mot oskyldigt anklagade diskuteras, problemet jag har är att det enbart verkar komma upp i samband med metoo. Jag har inga svårigheter att prata om problemet med drev, men inte när det används som ett sätt att flytta fokus från ämnet.
Jag missförstod. Jag tror inte att du är lite bakom.
Och jag har väl ungefär samma erfarenhet. Snacket om att det pga metoo skulle vara synd om männen, har jag också bara sett i motsv Expressen, samt här på buke. Ingen annanstans.
För ungefär 20+ år sedan, tog en manlig kollega en gång upp att det är ett stort problem för män att kvinnor som ångrar att de har haft sex sen anmäler männen för våldtäkt. Jag har fortfarande inte förlåtit han som sa det, men det är nog enda gången jag hört det där vid direkt samtal.
Jag har ju faktiskt hört det IRL... och satte ner foten ganska ordentligt.
Samma härIbland undrar man ju vilka tomtar det är som gömt sig i min omgängeskrets. Just denna är numer petad.
Jag känner en (kvinnlig) polis som uttryckt liknande. Hon baserade det på att:För ungefär 20+ år sedan, tog en manlig kollega en gång upp att det är ett stort problem för män att kvinnor som ångrar att de har haft sex sen anmäler männen för våldtäkt. Jag har fortfarande inte förlåtit han som sa det, men det är nog enda gången jag hört det där vid direkt samtal.
Det värsta är att jag faktiskt hört det mer från kvinnor än från män.Jag har ju faktiskt hört det IRL... och satte ner foten ganska ordentligt.
Det värsta är att jag faktiskt hört det mer från kvinnor än från män.![]()
Jag känner en (kvinnlig) polis som uttryckt liknande. Hon baserade det på att:
1. Tjejerna har fått saker av mannen. Typ presenter.
2. Det är vanligt att tjejer drar tillbaka anmälan.
Jag blev skogstokig och höll på att kasta ut henne från mitt hem. Det är så jävla illa. Poliser som tar emot brottsoffer går med inställningen att många tjejer ljuger om övergreppen. För det vet ju alla, man kan ju inte ha blivit våldtagen om man också fått presenter av gärningsmannen?
Och om en anmälan dras tillbaka måste ju det betyda att den var falsk från början?
Nej fy fan. Så jävla illa.
Ja. Och de få som faktiskt vågar anmäla kanske möter en polis med den här okunskapen?Exakt. Och sedan blir folk förvånade när kvinnor inte anmäler (och tom skuldbelägger dem för att de inte gör det). Gud så konstigt![]()
Jag känner en (kvinnlig) polis som uttryckt liknande. Hon baserade det på att:
1. Tjejerna har fått saker av mannen. Typ presenter.
2. Det är vanligt att tjejer drar tillbaka anmälan.
Jag blev skogstokig och höll på att kasta ut henne från mitt hem. Det är så jävla illa. Poliser som tar emot brottsoffer går med inställningen att många tjejer ljuger om övergreppen. För det vet ju alla, man kan ju inte ha blivit våldtagen om man också fått presenter av gärningsmannen?
Och om en anmälan dras tillbaka måste ju det betyda att den var falsk från början?
Nej fy fan. Så jävla illa.
Snacket om att det pga metoo skulle vara synd om männen, har jag också bara sett i motsv Expressen, samt här på buke. Ingen annanstans.
Är det så svårt att förstå? Att inte ha tillräckligt på fötterna betyder inte att man ljuger, det betyder bara att man inta kan styrka sin sak. Ta exempelvis och su hur många av dem som schavotterat i media, hur många av dem har fällts i en domstol? hittills en i Sverige tror jag. Men om man känner sig förorättad, så är ju det digitala forumet perfekt, inga krav på saklighet, inga krav på bevis och lyckas man dra igång ett drev så blir ju resultatet nästan värre än om den man anklagar blir fälld i en domstol.Vad menar du med "utan att ha tillräckligt på fötter"?
Är det att kvinnan hittat på ? eller att mannen är skyldig men sett till att inga vittnen finns?
Självklart om du menar kvinnan hittat på allt och går ut med det, synnerligen beklämmande för mannen om hon i det förstör hans o hans familjs liv.
Är det sant så hoppas jag det anmäls och kommer fram även till familjen hur synd det än blir om den.
När jag själv, för många år sedan, blev utsatt för en våldtäkt, sa den lokala polischefen till mig bara några timmar efter "händelsen" att jag ju -Måste förstå att där finns kvinnor som hittar på sånt här och gör falska anmälningar. Detta efter att jag kastat mig från balkongen på andra våningen, i mörkret mitt i natten, för att undkomma.Jag missförstod. Jag tror inte att du är lite bakom.
Och jag har väl ungefär samma erfarenhet. Snacket om att det pga metoo skulle vara synd om männen, har jag också bara sett i motsv Expressen, samt här på buke. Ingen annanstans.
För ungefär 20+ år sedan, tog en manlig kollega en gång upp att det är ett stort problem för män att kvinnor som ångrar att de har haft sex sen anmäler männen för våldtäkt. Jag har fortfarande inte förlåtit han som sa det, men det är nog enda gången jag hört det där vid direkt samtal.
Det räknar jag till "motsv Expressen". Dvs massmedia. Pratet om frågan kring mig, tex på jobbet, låter dels betydligt lågmäldare, dels betydligt mindre.Seriöst? Det har ju varit en JÄTTEDEBATT om ”uthängningen” av män. Överallt. Virtanen fick ett helt Uppdrag granskning. Metoo har varit/är utsatt för en kraftig backlash som fokuserat på namnpubliceringar av hur många är de, tre män?
Klippet jag länkade till innan kom till efter Trumps uttalande på en presskonferens om Kavanaugh: It is very scary times for young men in America.