Jag förstår att det känns tungt och svårt när du blir låst på så många olika vis. Dels är du fast geografiskt, dels mår du inte bra, dels hindras du av din fobi både i vilka jobb du kan söka(pga arbetsuppgifter/resväg etc) och samma vad gäller utbildning.
Kan man inte utbilda sig och inte flytta sig dit det finns mer jobb blir det väldigt svårt. Jag fattar absolut att du vill bo kvar etc! Så har ingen åsikt om det.
Men det begränsar så klart dina val och dina möjligheter.
Jag är lyckligt lottad i att kunna jobba med något jag brinner för och som även är min hobby. Men det har inte varit en enkel väg dit och det har varit enormt tufft i omgångar. Och det är en bransch man får jobba rätt hårt i, särskilt som egenföretagare.
Jag tror många har lite glorifierad syn på att jobba med sin hobby, vilken den än är. Man tror att det ska bli lättare än vad det är. Efter en period så börjar det bli mer jobbkänsla och mindre hobby-kul med de känslorna hobbyglädjen innebär.
För vissa dör hobby-kärleken lite och man ledsnar på det totalt, även som hobby. Man bör vara rätt extrem-intresserad av sin hobby etc för att orka ha det som jobb och inte tappa glädjen i det mer än ev i tuffare perioder/stundtals.
Jag tror det är viktigt att man är beredd på det. Och att man ser till att se över om det är möjligt att få lönsamhet i det.
Kan man ta betalt för det? Kan man nischa sig för att kunna ta mer betalt/locka fler kunder, är det rimligt med det geografiska läget att få dit kunder etc?
Sen kan det ju vara så att rätt jobb gör att man orkar mer. Både jobba mer och utanför arbetstid. Jag hade förmodligen inte orkat jobba eller mått bra öht om jag behövde tex jobba kontor på kontorstider varje dag. För mig som har trasig kropp, sömnstörningar, ADHD etc så funkar jag bäst om jag har ett jobb som är anpassat för mig och är lite mer flexibelt.
Så kanske det är för dig med. Men det blir kruxigt om du inte kan utbilda dig inom det eller flytta etc för att få mer möjligheter.
Kanske kan A-kassan ge dig sån starta-eget-kurs? Så man kan se över om affärsiden är rimlig. Kanske kan du då få bidrag för att starta eget?