Stå stilla vid uppsittning

Wembley

Trådstartare
Min häst är svår att få att stå stilla när jag skall sitta upp. Jag måste sitta upp från en pall eftersom jag har knä- och höftproblem. Är det någon som har erfarenheter/tips på hur man kan träna bort detta? Problemet blir värre när han har vilat ett par dagar, naturligtvis är han lite pigg då. Han är i stort behov av att aktiveras dagligen, men ibland måste det bli någon vilodag. Just nu ber jag någon att hålla honom vid uppsittning, men det vore fint att kunna göra det själv. :smirk:

Sv: Stå stilla vid uppsittning

Har tyvärr inga bra tips att komma med, mer än att träna på det varje dag. När den står stilla, så beröm. Om han kliver iväg just när du ska över med benet, så var bered och ta tillbaka hästen (är iofs kanske inte helt lätt att veva med benet fram o tebax, om du har smärtor att dras med till på köpet), och fortsätt tills han står stilla. Är ju bra att ha ngn med i början, men sen även träna själv när det börjar gå bättre. Ska ju kunna stå still när du är helt själv också.

Var väll inte bästa tipset förstår jag, antar att du redan tränar för fullt på det, så jag hoppas ngn annan kan komma med antra bra tips och knep.

Det är iaf så här jag gjort med min kille, och nu står han still under själva uppsittningen. Men så fort jag är på plats i sadeln, så går han framåt. Hinner inte ens i med fötterna i stigbyglarna. Så det är att stå still när jag kommit upp på ryggen, som vi tränar på nu.

Lycka till! Hoppas det kommer gå bra, och att du kan sitta upp utan hjälp framöver.

Jag har haft en pall och ställt min häst där och stått och vilat, sett till att jag stått vid magen, därman står när man hoppar upp. Och ville hon inte stå still då fick hon det jobbigt istället, driva på runt som vid longering, och byta varv och flytta på henne (tränar pnh så det är de lekarna jag använt mig av). Och sen tagit in henne mot pallen och låtit henne vila vid mig.

För att få hästen att tycka att det är ju bekvämt och skönt att stå här vid matte. Behövde bara träna några gånger så fungerade det mkt bättre! Ibland får man påminna henne bara.

Har samma problem att min häst har svårt att stå still. Och jag har problem med mina ben.
Detta är verkligen ett problem!

Hej jag har en unghäst på 4år och han står alltid stila tills jag säger till honom att gå. jag har alltid små äppelbitar i min ficka och lärde honom att om han står stilla så får han en bit. så är det en godis sugen häst så kanse det fungerar. hoppas att det funkar men tänk på att det tar tid innan dom fattar...:)

Som med allt annat du vill lära hästen är det tålamod som gäller. Ta dig tid; så sitter det sen.

* Dela upp momentet i små, små steg.
* Visa hästen när han gör rätt; börja om när han gör fel.
* Gå inte vidare förrän ett delmoment sitter bergsäkert.

Så enkelt är det. Sen är det upp till dig att vara pedagogisk, positiv, tålmodig... Håll dig lugn, andas.

I praktiken gör du alltså så här:

a) Han ska stå still bredvid pallen.

Ok? (Typ 30 sek) -> BERÖM, godis; nästa moment.
Inte ok? -> Ställ honom där igen. "Bromsa" honom med rösten, klappa lugnande, stå still själv, etc.

b) Han ska stå still bredvid pallen, medan du klättrar upp på den.

Inte ok? -> Ställ honom där igen. "Bromsa" honom med rösten, klappa lugnande, klättra upp igen, etc.

c) Han ska stå still bredvid pallen, medan du klättrar upp på den o sen klappar honom över ryggen o andra sidan o grejar lite...

Inte ok? -> Ställ honom där igen. "Bromsa" honom med rösten, klappa lugnande, klättra upp igen, etc.

etc...

När du gått framåt några steg, det går bra, sen kommer det bakslag; så håll dig lugn o backa ett moment.... etc.

Är du med? :bump: :D

Som med allt annat du vill lära hästen är det tålamod som gäller. Ta dig tid; så sitter det sen.

* Dela upp momentet i små, små steg.
* Visa hästen när han gör rätt; börja om när han gör fel.
* Gå inte vidare förrän ett delmoment sitter bergsäkert.

Så enkelt är det. Sen är det upp till dig att vara pedagogisk, positiv, tålmodig... Håll dig lugn, andas.

I praktiken gör du alltså så här:

a) Han ska stå still bredvid pallen.

Inte ok? -> Ställ honom där igen. "Bromsa" honom med rösten, klappa lugnande, stå still själv, etc.

b) Han ska stå still bredvid pallen, medan du klättrar upp på den.

c) Han ska stå still bredvid pallen, medan du klättrar upp på den o sen klappar honom över ryggen o andra sidan o grejar lite...

etc...

När du gått framåt några steg, det går bra, sen kommer det bakslag; så håll dig lugn o backa ett moment.... etc.

Är du med? :bump: :D

Jätte bra förklaring! Tack! :love:

jag tycker inte att man ska göra om flera gånger, för att en unghäst blir väldigt trött i huvudet om man gör en grej flera gånger och till sist struntar den i det. man behöver inte alltid hoppa upp på hästen det räcker med att bara ställa sig på pallen och se vad han gör står han stilla så beröm honom/henne med en klapp på halsen och en godis bit, gör han fel ska du inte säga någonting bara hålla tyst, beröm för små framsteg......:)

Jag hjälper en tjej vars häst också hade svårt att stå still i början. Använder alltid pall till alla hästar jag rider.
först gick det knappt att komma nära med pallen när han visste att man skulle iväg och rida. menNär han vande sig med det, att man kunde stå på pallen brevid honom. Så började han gå framåt så fort jag satte foten i bygeln. Varje gång han gjorde det, backade jag honom, gick han fram ett steg backade jag två osv. Höll på varje dag i en vecka, fram och tillbaka.
Nu, står han som ett ljus. :) prova det kanske fungerar. Lycka till! :banana:

ta ena tygeln så du får hästen på liten volt när den stannar så beröm och sen går ni iväg "ihop", kan ta några ggr men hästen fattar tillslut att det är bättre att stå still direkt för hantjänar inget på att gå det tar bara längre tid. Kanske kan vara ett problem för dig då du kanske inte kan komma utan pall? testa att ställa hästen mot en vägg eller i ett hörn. Lycka till.

Och sen är det mycket viktigt att när du väl kommer upp inte låter hästen gå med en gång utan stå still en stund. Viktigt, viktigt!

I min värld (som förvisso är ganska konstig!) så börjar sånt här redan vid rykten innan sadling. Om hästen inte står still då så har problemet redan blivit ett faktum. Och står den inte still vid den övriga hanteringen så kommer den inte att stå till när man ska sitta upp heller. Hästen har antagligen inte fattat vad "stå still" betyder eller att den faktiskt ska stå still när matte/husse pysslar, sadlar, sitter upp, whatever.

Jag sysslar inte med NH, PNH, CSN, IOGT-NTO eller vad de nu heter, men jag utgår alltid ifrån att om hästen "gör fel" så har människan varit otydlig! "Stå still" betyder stå still, inget annat. Inte väga fram och tillbaka, inte strutta runt i cirklar, inte gå åt andra hållet, och så vidare. Enda sättet att lära hästen vad det betyder att stå still är att ge kommando, t.ex. "ptrro", och sedan berömma när hästen står still.

Oavsett när hästen slutar lyssna på kommandot, om det är vid sadlingen eller uppsittningen, så finns det bara ett sätt och det är att repetera tills det sitter och berömma när hästen gör rätt. Om en häst går omkring när den ska stå still så brukar jag alltid backa tillbaka den till stället där jag vill att den ska stå still och sen ge nytt kommando.

I min värld (som förvisso är ganska konstig!) så börjar sånt här redan vid rykten innan sadling. Om hästen inte står still då så har problemet redan blivit ett faktum. Och står den inte still vid den övriga hanteringen så kommer den inte att stå till när man ska sitta upp heller. Hästen har antagligen inte fattat vad "stå still" betyder eller att den faktiskt ska stå still när matte/husse pysslar, sadlar, sitter upp, whatever.

Jag sysslar inte med NH, PNH, CSN, IOGT-NTO eller vad de nu heter, men jag utgår alltid ifrån att om hästen "gör fel" så har människan varit otydlig! "Stå still" betyder stå still, inget annat. Inte väga fram och tillbaka, inte strutta runt i cirklar, inte gå åt andra hållet, och så vidare. Enda sättet att lära hästen vad det betyder att stå still är att ge kommando, t.ex. "ptrro", och sedan berömma när hästen står still.

Oavsett när hästen slutar lyssna på kommandot, om det är vid sadlingen eller uppsittningen, så finns det bara ett sätt och det är att repetera tills det sitter och berömma när hästen gör rätt. Om en häst går omkring när den ska stå still så brukar jag alltid backa tillbaka den till stället där jag vill att den ska stå still och sen ge nytt kommando.

AMEN! :bow: Begär man inte att hästen ska stå still i andra sammanhang så blir det svårt att få den att stå still när man ska sitta upp också.

Mycket bra! Även Trötters tips på inlärning.

Vill bara tillägga en sak; ibland får man lära in ett nytt kommando för att det ska funka. Om hästen alltid hört "ptroo" men ändå inte står still så har den ju lärt sig fel respons på det kommandot. Och istället för att lära om; lär ett helt nytt kommando med samma innebörd. Använd t.ex. "stilla" som om det vore ett helt nytt koncept för hästen - visa vad du vill, beröm när den gör rätt och korrigera när den gör fel, men bestraffa inte. Då får den ingen feltolkning av det kommandot.

jag ställde min treåring i ett hörn, dvs huvudet i hörnet, då blev han liksom "infångad". När det gick bra ställde jag bara honom mot en vanlig vägg och nu hoppar vi upp mitt på stallbacken å han står stilla! :)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 559
Senast: vtok
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 666
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar