Stå inne pga bitande flugor

sassiball

Trådstartare
Hur gör ni med era hästar? Mina har flugtäcken men inte hjälper det mot blinknaggar, bromsar och dylikt.

Idag körde jag hem från jobbet och hittade hästarna i panik, springande fram och tillbaka, helt genomsvettiga. Fick ta in dem, tvätta av och ge vatten och hö. Tänkte ha dem inne hela dagen imorgon och släppa ut dem framåt kvällen.

Sv: Stå inne pga bitande flugor

Mina får ju välja själva, lösdriften tillgänglig även nu på sommaren och den som är mest känslig står frivilligt inne om det är bromsar ute, den andra går in ibland inte lika känslig.
Om dina hästar trots täcke springer så skulle jag nog välja att ställa in dom! Sen vet man ju inte vad det blir för väder, vid regn så är det inte lika mycket bromsar, blinningar eller vad dom nu vill kallas, kanske finns någon som kan släppa ut om vädret förändras över dagen.

När det är så illa så har jag ute dom på natten och inne på dagen.

Hur gör ni med era hästar? Mina har flugtäcken men inte hjälper det mot blinknaggar, bromsar och dylikt.

Idag körde jag hem från jobbet och hittade hästarna i panik, springande fram och tillbaka, helt genomsvettiga. Fick ta in dem, tvätta av och ge vatten och hö. Tänkte ha dem inne hela dagen imorgon och släppa ut dem framåt kvällen.

när det är såhär och dessutom riktigt hett så föredrar våra att stå inne. så vi brukar ta in dem runt 10-11 (ju tidigare ju bättre) och sen ut framåt kvällen. alla hästarna brukar då sova inne på dagen och är så nöjda så när de får mumsa hö som omväxling :P

Idag gick det inte att ha våra ute heller, efter en kvart var han luddrig och sprang som bara den, trots insektstäcken. stackarn:cry:

Vi har även några stora rackare som ser ut som giganstiska getingar som jagar hästarna. De måste bitas som f..n. Nu är det inte roligt att vara häst. De blir till att vara inne under dagen och ut morgon och kväll, ev ut på natten.

Mina var alltid inne på dagen, vi tog in dem vid 8-9 och så var de inne fram till kvällen. De var ju ute nattetid. Men de tävlade ju så de passade på att sova inne och orkade sedan träna framåt kvällen. De dagar man inte behövde ta in dem var de sega som attans att träna med och det räckte med att ta in dem och så gå och hämta nåt så låg de och snarkade:)

Vad har ni för insektstäcken? Det bästa jag har köpte jag för 10 år sedan i ett stelt material ljusblått , finns inga blinningar,bromsar eller stora getingar som tar sig igenom det. Dessutom blir det inte blött om det regnar.. Kanon!

Mina kunde inte vara ute idag heller.
Hos mig är det bara att gilla läget, när det är broms och varmt så måste de in på dagen.

Då vi även har mycket mygg på natten och jag har en som inte klarar myggen heller så går de in även på natten också.

Vissa dagar är det inte många timmar ute...

Jag har Rambos Buzz off, och med det på så klarar de sig kanske en timme till ute. Problemet är bara att mitt sto är så känslig att hon springer bara hon tror att de ska bita henne. Hon vill in och njuter av att vara inne.

Det jag tycker är surt är att det går åt bra mycket mer strö, och tid i "in och ut service + mockning" än det gör på vintern. :D

Även här var det total invasion idag och för första gången denna sk sommar så fick hästarna gå in efter att varit helt hysteriska på blinningarna priset man får betala för att det blivit riktigt sommarväder för en gångs skull tur skitvädret kommer tillbaka till helgen igen bara hoppas att blinningarna försvinner igen när vi går tillbaka till ostadigt väder och inte envist hänger sig kvar.

Vad gäller täcke så är det enda som har någon som helst effekt eksem täcke men inte ens det räcker när det blir för mkt tyvärr.

Tar in mina över dagen när det blir blinninginvasion, de vill verkligen inte vara ute då och varför tvinga dom? Så de går in, får hö och slocknar platt på sidan istället :D Den ena är allmänt känslig och har alltid exemtäcke på och den andra flugtäcke vid behov, men det hjälper inte alltid såna dagar...

Vi har inte så väldigt mycket bus i luften. Men visst finns dom, i alla storlekar.
Såg att det var lite knott nu på kvällen.
Hästarna är lugna i hagen som är öppen och blåsten kommer åt när det blåser.
Pållen har fått på sig flugtäcke, luva med öron och flugspray.
Har sett andra hagar där det är mer träd och buskar och högt gräs, där är hästarna mycket mer oroliga.

Vad har ni för insektstäcken? Det bästa jag har köpte jag för 10 år sedan i ett stelt material ljusblått , finns inga blinningar,bromsar eller stora getingar som tar sig igenom det. Dessutom blir det inte blött om det regnar.. Kanon!
Det låter som ett grön stelt nät från HW som jag köpte för ett antal år sedan.

Det var ett jäkla liv.

Bromsen kom in underifrån o kom sen inte ut:eek:

Eksemtäcke, huva o spray eller stå inne är det som gäller nu.

Har de täcken på bör de ha skugga.

De stora bromsen sätter sig på benen o under magen.

hörrni. Helikoptrarna som man såg en per sommar för mer än 10 år sen- nu finns det hur många som helst:eek: De som sätter sig på rumpan.

Vi har även fått styngflugan hit som jag inte har sett på 30 år. De bits.

så går det när nya populationer inte avmaskar eller mockar hagarna o tar med sig vid flytt.

de är annars väldigt lokalt utbredda.

Mina får vara inne på dagarna och ute på nätterna nu...
Stackarna är helt knottriga av bett :( den stora har flugtäcke men då sätter de sig bara på benen eller andra delar som inte är täckta...
Till o med shettisen kommer springandes när jag ska ta in dom! Hon har alltid gått ute året om tills nu när vi köpte henne, hon är den som helst vill gå in!
Nä nu får de vara ute på nätterna istället och det verkar de nöjda över :)

kl
Det är jobbigt här också, min häst är inte så hysteriskt känslig utan tar det ganska lugnt. Han har bara medel och huva på sig och klarar sig helt okej, eller han springer iallafall inte runt. Av någon anledning så dras dom inte så mycket till honom.

Det är två hästar i hagen med eksemtäcke på sig och dessa hästar har mera blinningar och bromsar på huvud, ben än vad dom andra har på hela kroppen, varför blir det så? Dom hästarna är också otroligt irriterade trots täcket. Är det att dom blir varmare än dom andra och att det därför dras mera blinningar till dom? Det gör iallafall att det verkar som att min häst klarar sig bättre utan täcke än vad dom gör med.

Jag funderar så mycket på något insektstäcke men tanken just att det kan komma in bromsar och blinningar under gör att jag inte riktigt vågar.

Inget HW.. detta var jättebilligt kostade nog inte mer än 4-500 kanske källqvist eller nått liknande. Det är även svalt och skönt, inte så varma som dom vanliga .. Bästa täcket ever

Såhär ser det ut, finns hals till. Här var det nytt 2002

205730_5562396796_6539_n.jpg

Senast ändrad:

Ett sådant har jag oxå!!! köpte det för mer än 10 år sedan och har lappat o lagat, det är helt oslagbart!! Har letat efter ett nytt, de är från Event men inte hittat.
Helt klart bästa insektstäcke som har tillverkats. Och jag har köpt både HW gröna och de nyare protector, men inget slår det ljusblå!! :love:

Men igår rådde inte ens det på insekterna, tror det var de där jättestora helikoptrarna som Axel nämnde som jagade honom igår

Se till att de har både skog och öppen mark. Mina kan även gå in i vindskyddet. Har inga problem att de härjar runt i hagen

KL

Jag tar in mina vid nio på morgonen och sen får de stå inne fram till e m åtminstone. Nattetid är det inga problem, inte mycket mygg och knott här. De har ett vindskydd ute som hjälper mot flugor men bromsarna bryr sig inte utan hänger med in där. I stallet får hästarna vara ifred, ligger och sover samt äter hö i godan ro.

Jag blir galen på folk häromkring som skiter i sina hästar, slänger ut dem på betet och glömmer bort dem:mad: Jag ser hur stressade hästarna är och springer fram och tillbaka för att komma undan. Finns det inga djurskyddsregler kring detta??

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 427
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 201
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 119
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 171
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka