St. Hippolyt

liden

Trådstartare
Är det någon som har nån erfarenhet om detta foder?Är tyskt tror jag men en vän har kommit i kontakt med det genom en dansk dam. Skriv vad du tycker, fördelar och nackdelar. Funderar på och börja med det på mitt dräcktiga sto.

Sv: St. Hippolyt

St Hippolyt tycker jag genomgående är ett dyrt skräpfoder.(I princip melasserade spannmålsprodukter, hö, äpplen och konstiga kryddor) HH

Jag ger min häst St. Hippolyt. Det är ett jättebra foder, enligt mig. Hästen är i perfekt balans och hon mår bra av det. I längden blir inte fodret dyrt. Det är "koncentrerat" så man ger inte så mycket. Annars överdoserar man vitaminer o mineraler. Det är frächt och dammfritt, tillskillnad från flera andra foder.
Det är ett tyskt foder...

Om man inte provat det på sin häst en tid ska man inte säga någonting om det.

Det HelenaH menade var säkerligen att: man kan blanda till detta foder själv med enkla spannmål och komma undan bra mycket billigare och ÄNDÅ uppnå samma resultat. Varför ska man betala för hopkokat spannmål kryddat med lite hö och äpplen ?

Vad menas med: annars överdoserar man vitaminer och mineraler ? Om man verkligen vill överdosera så fodrar man med ett färdigfoder, för hos dessa kan man INTE bestämma rätt mängd man vill ge för då påverkar det ju annan del.

Jag tror inte att det bara innehåller "hopkokt spannmål kryddat med lite hö och äpplen" Jag står för att det är ett bra foder.
Natur Muslin som jag ger är ett färdigfoder och ger ger inget annat kraftfoder. Hästen mår mycket bättre efter att vi bytte till detta fodret.

Jag tror inte att det bara innehåller "hopkokt spannmål kryddat med lite hö och äpplen" Jag står för att det är ett bra foder.
Natur Muslin som jag ger är ett färdigfoder och ger ger inget annat kraftfoder. Hästen mår mycket bättre efter att vi bytte till detta fodret.

Du upplever ju att din häst mår bättre av detta foder och det måste bero på att den stod på felaktig foderstat innan.

Men bara för att den nu är i bättre balans så innebär inte det att Hippolyt är ett BRA foder innehållsmässigt kontra kostnad. Tidigare inlägg i denna tråden syftar på att det finns andra färdigfoder som är billigare och med bättre näringsinnehåll.

Sen är smaken som baken och om du tycker att din häst fungerar och du har råd att ge detta foder så är det naturligtvis rätt för er.

Det är säkert inga olämpliga ingredienser i Hippolyts foder (möjligen med undantag av vindruvsrenset men det utgör så liten mängd). Men många hästägare har en mkt begränsad budget till sina hästars foder.

Tyvärr ser jag alltför ofta exempel på hur man tullar på kvaliteten av grovfodret både hygieniskt och näringsmässigt men lägger en stor del av sin foderbudget på ett tillskottsfoder som ofta marknadsförs med icke underbygda hälsopåståenden. Just på området märkliga hälsopåståenden är Hippolyt i särklass.

Det skulle aldrig att gå att lura på nöt-, lamm och grisproducenter en produkt så lätt som det är att övertyga hästägare om ett foders förträfflighet.

Mitt råd till de hästägare som inte har obegränsade resurser är att man först och främst skaffar ett bra grovfoder. Sen lägger man till det som fattas. Då blir det både balanserat näringsintag och oftast rimlig kostnad. Ytterst sällan är det äppelskruttar, sirap och kryddor som fattas.

HH

Jag har varit med sen min häst föddes. Hon har aldrig fått fel kraftfoder. Det kan ingen påstå. Jag vet vad jag pratar om.

Jag har räknat ut vad mitt foder kostar, ungefär 6 kronor per dag. Om man inte har råd med det varför har man då häst?? St Hippolyt innehåller ca 6% melass. Jag tror inte att det är så mycket, hur mycket socker innehåller inte betfor då? och alla andra tillskott många ger sina hästar.
Jag ger mig inte, St Hippolyt är ett bra foder..Och ni som tror att ni kan något om det så föreslår jag att ni tar reda på lite fakta.

Titta lite på HelenaHandbergs andra inlägg på detta forum, hon är inte direkt en person som jag skulle anklaga för att hitta på saker utan bakomliggande faktakunskap......

Jag håller med dig. Jag tror inte att hon behöver ta reda på lite fakta. Hon är nog tillräckligt insatt i det redan.
Jag brukar följa hennes råd.

Hon hade mugg innan, det försvann efter foder bytet mm. Jag vill inte tjabba med nån. Skriver bara vad jag tycker

Vår travare har haft problem med mugg. Det har försvunnit helt denna vinter när han har fått lusern. det behöver inte vara därför det försvann i och för sig men det är det enda jag har ändrat på.

Jag har hört detta en del gånger om St. Hippolyt. Men tycker ändå inte man kommer någon vart.

Någon fråger vilka erfarenheter andra har av St. Hippolyt och får svar tillbaka att det är ett dyrt skräpfoder, men aldrig någon förklaring om varför eller några exampeln på vad det är som är skräpigt eller hur det påverkar hästen dåligt.

Är det någon som har testat det, som direkt kan säga att det hade dålig effekt på hästen? Eller är det någon som kan förklara för oss som undrar varför det är så dåligt?

Är det bara inte prisvärd eller är det direkt onyttigt?
Det finns ju en viss skillnad!
Ett foder kan vara rätt och bra men helt enkelt inte prisvärd, för att man skulle kunna blanda det själv mycket billigare.

Men det kan ju också vara ett dåligt foder som inte lever upp till vad det lovar, men det är inte så jag har förstått argumenten emot St. Hippolyt:confused:

Hoppas någon kan förklara mera ingående vad som är så fel med detta foder.

Jag tycker att HelenaHandberg förklarar vad hon menar i sitt andra inlägg i denna tråd. Där tycker jag att du får svar på det du undrar över. Hon är mycket väl insatt i det som handlar om utfodring av hästar.

Okej, jag ska försöka förtydliga mina frågor. Jag motsätter mig inte att HH har goda kunskaper om foder - just därför fråger jag:)

Det är säkert inga olämpliga ingredienser i Hippolyts foder (möjligen med undantag av vindruvsrenset men det utgör så liten mängd). Men många hästägare har en mkt begränsad budget till sina hästars foder
Så du menar att fodret är okej, men inte prisvärd?:confused: Eller är det något i sammansättningen som inte är bra?

Tyvärr ser jag alltför ofta exempel på hur man tullar på kvaliteten av grovfodret både hygieniskt och näringsmässigt men lägger en stor del av sin foderbudget på ett tillskottsfoder som ofta marknadsförs med icke underbygda hälsopåståenden. Just på området märkliga hälsopåståenden är Hippolyt i särklass.

Vilka hälsopåståenden är det som inte håller?

Mitt råd till de hästägare som inte har obegränsade resurser är att man först och främst skaffar ett bra grovfoder. Sen lägger man till det som fattas. Då blir det både balanserat näringsintag och oftast rimlig kostnad. Ytterst sällan är det äppelskruttar, sirap och kryddor som fattas.

HH

Om man nu har ett bra grovfoder kan det då inte tänkas att St. Hippolyt kan vara det som fattas? Förutom äppelskruttat, sirap och kryddor som är där för att ge smak, finns det väl ändå andra bra ingredienser i också? Sen är det ju upp tillvar och en om man vill betala för äppelskrutt mm.

Vore tacksam om någon kunde svara på detta, för det är som sagt alltid här diskussionen slutar:crazy:

Vore tacksam om någon kunde svara på detta, för det är som sagt alltid här diskussionen slutar:crazy:

Fast svaret ligger ju i det som HH sa tidigare i tråden. Sirap mm är inget hästfoder och därför inget som din häst kan behöva komplettera med. Istället får du ett väldigt dyrt kraftfoder med ingredienser som ingen häst behöver.

Jag har använt Irish Mash. Gav det till mitt sto som ställdes av från full tävlingskondition. Hon fick även anti stress och Lamin. Laminet var för kotan.

Anti-stressen funkade inte på henne, men det andra funkade OK.

Har även köpt värmebehandlad majs därifrån. Också OK

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 525
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar