Spruta led med DMSO?

Sv: Spruta led med DMSO?

Det är inte rekommenderat av Sveriges Veterinärförbund. Det är inte förbjudet, men inte rekommenderat. Flera försäkringsbolag ersätter INTE DMSO-behandling i led whatsoever. Anledningen är att man inte kunnat påvisa speciellt bra effekter av det och det finns en rad väldokumenterade preparat med bevisad effekt med lika/liknande effekt som den man vill ha ut av DMSO intraartikulärt.

Så, nu har jag garderat mig ;) Min herre är både sprutad i led och underhudsblistrad med DMSO.

Först gången sprutad i en armbågsled med DMSO och underhudsblistrad kring knäet VB. ledinflammationen for sin kos och har aldrig kommit tillbaka. Underhudsblistringen gjorde små mirakel.

Sen är han underhudsblistrad kring båda bakknäna och skulderbladet ena fram nu i maj. på peeetiga grunder ska tilläggas, vid första tillfället var han halt och hade böjreaktioner. Nu det andra var han 'bara' spänd och lite ansträng muskulärt där. Kände ingen större skillnad nu andra gången.

'Min' equiatriker 'skickar' en del hästar med svårare muskelspänningar att underhudsblistras med DMSO med gott resultat btw.

Häftigt och läskigt var att se vad som hände när det sprutades kring skulderbladet nu sist. Efter någon halvminut började musklerna SKAKA och dallra och det gick som vågot i dem. hur häftigt och läskigt som helst. Hästen såg inte bekymrad ut utan verkade tycka det var SKÖNT. Men man såg verkligen spänningar släppa framför ögonen, och som sagt musklerna rycka/dallra/vad de nu gjorde.

Samtidgt, läser man på om DMSO så blir man mörkrädd, det är j egentligen ganska starkt 'gift' och man kan faktiskt börja fundera om man ska spruta något som man kan ha i lösningsmedel, i en led.

fast JAG skulle spruta i led igen faktiskt, på valacken som iaf bara f-bolaget skrattar åt och pekar på trinageln ;)

Intressant!
Var på troligen den mest välrenomerade kliniken på Irland i våras några veckor och där använde de DMSO i MÄNGDER Men jag såg det aldrig sprutas ia eller im. De gav det iv i droppet för allt och ingenting, som grädde på moset ungefär utöver övriga mediciner. De blandade det gärna i typ helosansalva också som de använde på tromboflebiter och andra hudåkommor.

Intressant att höra hur det, när det väl, används här. Frågade här hemma varför det inte används och fick just svaret att det inte är vetenskapligt bevisat att ge några positiva effekter och med tanke på hur giftigt det är (samt att försärkingbolagen inte ersätter heller)används det inte.

Vem har ni fått till att spruta det ändå? Har ni själva bett om/frågat det? Varför valde de i så fall det med tanke på vad undersökningar visat och hur inställningen generellt sett är.

Hm, undra om det var det min häst fick i ryggmusklerna för sådär 4 år sedan? Eller finns det något annat som vet. kan spruta in och som de reagerar så där av? Det enda jag fick höra om medlet var att det var muskelavslappnande, antiinflammatoriskt och smärtlindrande.

Han fick det i 16 punkter fördelade över rygg och korsmuskulatur. Efter en stund började det "koka" på en femkronas storlek runt punkten så det såg lite ut som en alien-film när man såg 16 fläckar liksom röra sig på ryggen. Min häst tyckte inte att det var läskigt förrän han skulle börja gå, då gick han fram men stod kvar bak tills att han var tvungen att ta med bakbenen... ;) Såg riktigt komiskt ut. Vi gick en stund på vets rekommendation då medlet skulle liksom fördela sig lite bättre. Efteråt blev han mjukare och mindre öm i musklerna.

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 872
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 305
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama