Sv: Spruta led med DMSO?
Det är inte rekommenderat av Sveriges Veterinärförbund. Det är inte förbjudet, men inte rekommenderat. Flera försäkringsbolag ersätter INTE DMSO-behandling i led whatsoever. Anledningen är att man inte kunnat påvisa speciellt bra effekter av det och det finns en rad väldokumenterade preparat med bevisad effekt med lika/liknande effekt som den man vill ha ut av DMSO intraartikulärt.
Så, nu har jag garderat mig
Min herre är både sprutad i led och underhudsblistrad med DMSO.
Först gången sprutad i en armbågsled med DMSO och underhudsblistrad kring knäet VB. ledinflammationen for sin kos och har aldrig kommit tillbaka. Underhudsblistringen gjorde små mirakel.
Sen är han underhudsblistrad kring båda bakknäna och skulderbladet ena fram nu i maj. på peeetiga grunder ska tilläggas, vid första tillfället var han halt och hade böjreaktioner. Nu det andra var han 'bara' spänd och lite ansträng muskulärt där. Kände ingen större skillnad nu andra gången.
'Min' equiatriker 'skickar' en del hästar med svårare muskelspänningar att underhudsblistras med DMSO med gott resultat btw.
Häftigt och läskigt var att se vad som hände när det sprutades kring skulderbladet nu sist. Efter någon halvminut började musklerna SKAKA och dallra och det gick som vågot i dem. hur häftigt och läskigt som helst. Hästen såg inte bekymrad ut utan verkade tycka det var SKÖNT. Men man såg verkligen spänningar släppa framför ögonen, och som sagt musklerna rycka/dallra/vad de nu gjorde.
Samtidgt, läser man på om DMSO så blir man mörkrädd, det är j egentligen ganska starkt 'gift' och man kan faktiskt börja fundera om man ska spruta något som man kan ha i lösningsmedel, i en led.
fast JAG skulle spruta i led igen faktiskt, på valacken som iaf bara f-bolaget skrattar åt och pekar på trinageln