Spruta i led! Risker? mm.

Ebine

Trådstartare
Om man sprutar en häst i en led (pga.hälta) med. tex. tuppkam, vad innebär det då för risker? Man har ju hört att man ska undvika att spruta i leder, men varför? Pga. infektionsriskerna?
Hur går det till efteråt? Hur lång är konvalesensen?
Är ju ganska vanligt att folk gör det på sina tävlingshästar..
Berätta gärna om dina erfarenheter. Tacksam för svar!

Sv: Spruta i led! Risker? mm.

Alltid när man perforerar ledkapseln, finns risk för ledinflammation. FÖr att undvika detta, rakar man och sprittvättar huden där man ska sticka. Veterinären har sterila handskar och kanyl och spruta är också sterila. Efter injektionen lägger man ett spritbandage om leden, när det gäller leder på benen. När man sprutar bogled, höftled eller knäled (bak alltså) går det pga anatomin inte lägga bandage, och eftersom dessa delar inte är lika mkt nere i skiten som ett ben, är risken för infektion inte lika stor. Man kan på dessa ställen spraya på sårspray istället. Spritbandaget ska sitta ett dygn ungefär och under tiden är det lämpligt att ha hästen inomhus.

Man brukar inte behandla leder för skojs skull bara, utan man får ta det onda med det goda. Förhoppningsvis har ju behandlingen en positiv effekt och infektion uteblir. OM hästen får en ledinfektion, är det viktigt att kontakta veterinär DIREKT!!

Alltid när man perforerar ledkapseln, finns risk för ledinflammation. FÖr att undvika detta, rakar man och sprittvättar huden där man ska sticka. Veterinären har sterila handskar och kanyl och spruta är också sterila. Efter injektionen lägger man ett spritbandage om leden, när det gäller leder på benen. När man sprutar bogled, höftled eller knäled (bak alltså) går det pga anatomin inte lägga bandage, och eftersom dessa delar inte är lika mkt nere i skiten som ett ben, är risken för infektion inte lika stor. Man kan på dessa ställen spraya på sårspray istället. Spritbandaget ska sitta ett dygn ungefär och under tiden är det lämpligt att ha hästen inomhus.

Man brukar inte behandla leder för skojs skull bara, utan man får ta det onda med det goda. Förhoppningsvis har ju behandlingen en positiv effekt och infektion uteblir. OM hästen får en ledinfektion, är det viktigt att kontakta veterinär DIREKT!!

Tack för ditt svar, nej självklart är det inget man gör för skojs skull! Undrar bara allmänt hur det går till,risker mm. har varit lyckligt lottad & aldrig fram tills nu haft skadade hästar.

menade inte att du gjorde det för skojs skull, utan att när det behövs så får man se det positiva som behandlingen kan leda till, men ändå vara medveten om risken.

menade inte att du gjorde det för skojs skull, utan att när det behövs så får man se det positiva som behandlingen kan leda till, men ändå vara medveten om risken.

Oki jag förstår :)
Är det inte fler som har erfarenhet av att spruta hästar i en led av någon anledning?! :confused:

Mitt sto har blivit sprutad med tuppkam och kortison i knälederna på höger fram. Första gången lade det bandage på hela benet upp över knäet och hon stod inne i en dag. Sen gick hon i liten hage i 2 veckor, och skulle skritta 15 min per dag.

På återbesöket 2 veckor senare sprutades hon igen på samma ställe. Gick i vanliga hagen och skrittades 20 min per dag, som jag sen ökade på och började trava efter en månad. Hon blev inte bra men det var för att problemet inte satt i knäet egentligen. Hon visade hälta där men avlastade egentligen ryggen.

Valacken har sprutats i vänster framknä med kortison en gång. Han hängde på en töm och visade en känning där. Vi hade lika gärna kunnat skita i och spruta men gjorde det ändå. Han gick i vanliga hagen i 10 dagar och gick promenader under tiden, sen tränades han som vanligt igen.

Han har även sprutats i vänster bakkota med tuppkam efter operation. Minns inte hur jag gjorde där, han var redan konvalescent efter operation så, han gick i hagen och skrittades tror jag.

Om man nu måste spruta så är det nog bättre att spruta i leden än att ge tuppkam i blodet som vissa gör nu för tiden, eller gjorde. Min veterinär sa att hon läst att det inte fungerar på hundar och varför skulle det då fungera på hästar. Dessutom är hyaluronsyra molekylen för stor för att ta sig mellan blodet och ledkapseln.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: Trassel12
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 829
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 012
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka