Spruta för att kunna äta ensilage?

M

MeAndMyBABY

Måste man ge hästen en speciell spruta om den ska äta ensilage? Hur ofta ska den isåfall ha spruta? en gång om året tillsammmans med vacc??

Ni behöver inte svara för ja sökte och fick fram en massa fakta så nu vet ja allt ja ville veta.

du vaccinerar mot botulismbakterien. Sprutan ger inte 100% igt skydd och om jag minns rätt så grundar man med 3 sprutor och ger sedan 1 spruta varje år.

man behöver inte vaccinera, men bör göra det om man inte vill riskera att hästen dör.
min åt hösilage ett halvår ovaccinerad och hon lever än, fast nu är hon vaccinerad.

Det är ju inget måste, men det är en billig försäkring även fast det inte är ett 100% skydd. Man grundvaccinerar tre ggr och sen ges det en gång om året.

Det är ju inte så att allt ensilage/hösilage innehåller "botulism". Det är ju om man har oturen att få de bakterierna i en bal som hästarna sedan äter av så är risken att hästarna dör inte så stor.

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Ray
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 369
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 270
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar