Spruta eller inte spruta?

TinyWiny

Trådstartare
Min tjej rids inte mycket på vintern men jag märkte för drygt två veckor sedan att hon har ont av brodden.

Inte ont halt, utan markerar efter 20-30 minuters ridning, enbart i trav inget i skritt eller galopp.

Nu har hon fått stå i fem dagar, innan dess fick hon vila i en vecka och verkade jätte pigg och glad för att sedan markera mer än tidigare.
Jag kollade henne igår och det verkar inte bli bättre utan det lär bli en tur in på kliniken:(

Hon galopperar frivilligt i hagen och travade glatt på igår vid tömkörning men det syns tydligt att något inte är som det ska.

Första tanken är ju kotledsinflamation, men jag vill verkligen inte spruta:crazy:
Finns det andra behandlingar?

Hon stukade sig i somras och fick då ordinerat finadyne (metacam? mitt minne är inte bra:crazy:) i en vecka och sedan två veckors vila, men när hon inte blev helt bra när medicinen var slut ville jag röntga henne.
Jag kände att jag vill inte låta henne gå om det nu var något allvarligare.

Röntgen visade fin frisk kota "som en riktig urhäst" enligt veterinären och hon sprutades med tuppkam.
På återbesöket hade hon en halv grads hälta kvar och jag uppmanades att sätta igång henne vilket gått bra fram tills nu.

Jag kände att sprutandet inte gjorde någon som helst nytta och jag undrar hur bra det egenligen är att spruta?

Hon går nu sedan fyra dygn med bot täcke dygnet runt och bot bandage nattetid.

Så hjälp mej nu, hur hade du gjort?
Åkt in och "riskerat" att de sprutar eller avvaktat lite till?

Sv: Spruta eller inte spruta?

Varför vill du inte spruta? Det är väl det effektivaste så du blir kvitt problemet. Sen kanske se över saker som hur du lägger upp träningen, vilka underlag du rider på, går hästen ständigt framtung, passar sadeln osv. men vad är problemet i att spruta? Jag ser det knappast som en "risk" att de ska spruta, snarare chans för att få hästen frisk.

varför skulle hästen ha ont av brodden? :confused:

i galopp syns inga hältor, om de inte är otroligt grava.

ska man verkligen ha BOT dygnet runt? Jag tror inte det står så på ordinationen utan kortare perioder?

jag skulle ta hästen till klinik och låta utbildad veterinär avgöra lämplig behandling utifrån den diagnos de ställer.

Nog kan även mindre hältor synas i galopp, beror lite på var de sitter och hur känslig hästen är, men finns ju hältor som enbart märks för ögat vid galopp på böjt spår t ex. Däremot håller jag helt med om att en hälta inte syns i skritt och galopp säger inte mycket, för de flesta hältor syns tydligast i trav.

BoT rek att vänjas in, och sen när man vant in kan man ha på hela tiden om man vill, men bör göra uppehåll lite nu och då.

TinyWiny - hur märkte du att hon 'fick ont av brodden'? Vad har ni för underlag nu?

det ska väldigt mycket till för att en hälta syns i galopp.
Nu pratar jag inte om bäckenförskjutningar precis.

TinyWiny - hur märkte du att hon 'fick ont av brodden'? Vad har ni för underlag nu?

Ja hur det märks är nog mest en känsla, att hon inte tar ut steget lika mycket som tidigare, att hon gärna vill gå på för fort nerför backar och att hon har svårare att jobba korrekt.

Just nu har vi tjällossning, dvs mjukt ovanpå och hårt under på grusvägarna.
När jag red henne sist var det hårt i backen, alltså innan plusgraderna började värma upp backen.

När jag tömkörde henne igår var det i uppgrusad hage som är ganska mjuk nu.
Hovspåren blir ca 3 cm djupa.

Grejen är att vi bor på ett berg och till största delen sker vår ridning på vägarna runt omkring. Det finns ingenstans att rida som inte innebär backar.
När man går nerför med brodd blir det väldigt hård påfrestning på ben och leder, det tar ju tvärstopp med brodden och det märks betydligt mycket mer då än när man går på platt mark.

På sommaren när det är torka går det att rida utan backar eftersom man då kan rida på gräsvägar, de är dock så håliga (tänk kaninhål) att jag inte riskerar att rida där på vintern när det är snö och övrig tid blir det märken i marken så då går det inte att rida där för det.

Varför vill du inte spruta? Det är väl det effektivaste så du blir kvitt problemet. Sen kanske se över saker som hur du lägger upp träningen, vilka underlag du rider på, går hästen ständigt framtung, passar sadeln osv. men vad är problemet i att spruta? Jag ser det knappast som en "risk" att de ska spruta, snarare chans för att få hästen frisk.

Jag tror helt enkelt inte att det är bra att spruta, det innebär alltid en risk att penetrera en led.

Kan ju vara backen i sig med, och inte brodden iofs. Var mest nyfiken på om ni hade is/snöfritt men hårt, dvs underlag där brodden inte sjunker ner i, får de flesta hästar att bli stumma.

Ang spruta så undrar jag också varför du inte vill det? Jag skulle absolut utrett hästen på klinik, inte avvaktat mer.

Jag tror helt enkelt inte att det är bra att spruta, det innebär alltid en risk att penetrera en led.

Jovisst, och sunt resonemang (innebär det att ni inte bedövade sist btw?). Men ibland är den risken mindre än att låta hästen gå obehandlad/med otillräcklig behandling.

varför skulle hästen ha ont av brodden? :confused:

Ja varför, för att det inte blir något glidmoment utan en hårdare isättning och därmed belastning

i galopp syns inga hältor, om de inte är otroligt grava.
Skrev kanske lite konstigt, jag menar att hon gärna galopperar och att det då inte går att se någon markering utan att hon då går normalt i formen, även i hagen galopperar hon gärna

ska man verkligen ha BOT dygnet runt? Jag tror inte det står så på ordinationen utan kortare perioder?
Man kan använda bot dygnet runt, jag har haft mina egna skydd på i minst fyra år dygnet runt utom i duschen, det minskar inte effekten

jag skulle ta hästen till klinik och låta utbildad veterinär avgöra lämplig behandling utifrån den diagnos de ställer.

Jo det är ju just det, rådet man får är avvakta i två-tre veckor och hör av dej då, frågan är ju om man ska propsa på eller vänta:confused:

Jovisst, och sunt resonemang (innebär det att ni inte bedövade sist btw?). Men ibland är den risken mindre än att låta hästen gå obehandlad/med otillräcklig behandling.

Nu förstår jag inte hur du menar?
Menar du bedöva fram tills hältan försvann? för det behövdes inte eftersom det var väldigt tydligt var hältan satt.
Hon var svullen runt kotan då.

Nu har hon varit svullen runt kotan vf några dagar och var i går svullen vb men fin i fram:confused:

Kan ju vara backen i sig med, och inte brodden iofs. Var mest nyfiken på om ni hade is/snöfritt men hårt, dvs underlag där brodden inte sjunker ner i, får de flesta hästar att bli stumma.

Ang spruta så undrar jag också varför du inte vill det? Jag skulle absolut utrett hästen på klinik, inte avvaktat mer.

Vi har haft blandat snö och is och bara ishinna, snorhalt:crazy: jag tror att det beror på just stumheten, att marken är stenhård med varierande is/ishinna och hårt under.
Så länge det låg snö var det ingen fara utan det kom när snön försvann och det frös på igen.

Ja, bedöva var hältan satt. Det finns en hel massa strukturer kring kotan. Förutom leden så finns där även senor och ligament. Dessutom kan t ex en hovledshälta ge en sekundär överbelastningshälta i kotleden.

Det är därför man bedövar, för att vara säker på vilket område som är hältutlösande. Gjordes inte det skulle jag nog inte besöka den kliniken igen. Och där kan du ha en anledning varför du upplevde att sprutningen inte fungerade. T ex om grundproblemet satt i hovleden, och ni behandlar kotan, så blir ju hästen bättre då det sekundära problemet i kotleden blir bra, men kvar är ju grundproblemet.

Är det samma ben hon marker på nu som ni behandlade förut?
Och jag undrar också varför du tror att brodden ställer till så hon får ont?
Vi behandlade vårat sto för en kotledinsflamamtion i höstas och hon blev sprutad direkt vid första besöket med en blandning av tuppkam och kortison vill jag minnas, fick ny behandling efter 2 veckor, och slutligen en sista behandling av adequan. Hon är helt frisk nu men jag hade lite ångest innan varje sprutning men om vi bara hade vilat så är det ju inte säkert att det gått bort helt.
Angående bot så ska man inte använda det på nybehandlade hästar under de första dagarna, men sen hade våran det nattetid. Det var kallt ute då så det kändes bättre om kotan fick vara varm.
Jag skulle gjort ett återbesök på kliniken, för om det är inflammation kan man behöva behandla fler ggr med några veckors mellanrum.
Fast eftersom hon blev mer halt efter 5 dagars vila kanske det är nåt helt annat, men det är iallafall klinik som gäller tycker jag då hon inte blir bättre.

Ja, bedöva var hältan satt. Det finns en hel massa strukturer kring kotan. Förutom leden så finns där även senor och ligament. Dessutom kan t ex en hovledshälta ge en sekundär överbelastningshälta i kotleden.

Det är därför man bedövar, för att vara säker på vilket område som är hältutlösande. Gjordes inte det skulle jag nog inte besöka den kliniken igen. Och där kan du ha en anledning varför du upplevde att sprutningen inte fungerade. T ex om grundproblemet satt i hovleden, och ni behandlar kotan, så blir ju hästen bättre då det sekundära problemet i kotleden blir bra, men kvar är ju grundproblemet.

Jo det finns ju en andledning till att jag inte gärna åker dit, jag har aldrig känt att de har haft koll på vad de har gjort, inte den gången och inte andra gånger heller.

Jag har fått tag på telefonnumret till en annan veterinär som ska vara duktig på rörelsestörningar så jag ska ringa honom och höra vad han har för åsikt.
Det brukar ta en-två veckor innan han har tid men i gengäld vet jag då att hon får en bra vetrinär och blir hon halt på riktigt under väntetiden så får jag ta ett nytt beslut då.

Ja delvis är det samma ben, hon markerar ju på två ben ibland nu.
Den förra skadan var i somras så hon har varit helt frisk tills nu.

Finns ju olika saker att spruta med och vissa funkar ju bättre än andra... Men skulle absolut åka in och kolla!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 375
Senast: Sassy
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 756
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka