Spruta eller inte spruta?

Sv: Spruta eller inte spruta?

Det brukar ta en-två veckor innan han har tid men i gengäld vet jag då att hon får en bra vetrinär och blir hon halt på riktigt under väntetiden så får jag ta ett nytt beslut då.

Vaddå blir halt på riktigt?!? Det är hon ju redan...
Är hon inte halt på riktigt nu bara för att det tar en stunds ridning innan du ser markeringen?
För att hon gladeligen springer i hagen?

Min ettåring är kanske inte halt på riktigt då för han springer ju gladeligen runt och travar och galopperar på mjukt underlag fastän han är så halt att han står på tre ben på hårt underlag....
Jag kanske ska sluta behandla skdan och bara hålla honom på mjukt underlag, för han är ju inte halt då :idea:

Varför maska och säga att hästen "har ont av brodden"? Den är ju halt, kanske är det pga att hon gått broddad (tveksamt men kan givetvis vara så) men halt är den garanterat även fast det inte syns direkt, eller snarare att DU inte ser det direkt utan måste rida en halvtimme för att se "markeringen".

Se sanningen i vitögat och åk till en vettig veterinär! Håller helt med dig om att man inte ska spruta i onödan för det är en risk i sig, men har man en halt häst med ledinflammation så är det bästa behandlingen. Bedövning är nödvändig för att kunna fastställa VAR den är halt (finns ofta flera sektioner i en led) och VAD det är (ingen mening att spruta för ledinflammation om det är nåt annat).

Hårt inlägg, sorry, men du verkar gömma dig bakom att hon inte är halt "på riktigt" och jag har sett miljoner av sådana bortförklaringar här på Buke den senaste tiden och blir bara så trött! Kom ut ur bubblan och inse att hästen är halt, fastän den inte är kalashalt ÄN!

Det där tycker jag var onödigt.

Ts ska boka tid hos veterinär, en som förhoppningsvis är kunnigare än den tidigare klinik hon var till. Det är dock 1 -2 veckors väntetid för hältutredning, och om hästen skulle bli akut halt/mer halt under väntetiden får hon ta tag i det då.

Ser INGET konstigt i det, hellre vänta 1 - 2 veckor och få tid hos någon man har förtroende för och som känns kompetent, än att återvända till en klinik som kändes tveksam. Det är inget unikt med 1 - 2 v väntetid för att få tid för hältutredning.

Nej, absolut inget konstigt med att vänta 2 veckor på en bättre veterinär, det skulle jag också gjort utan tvekan!! Skriver ju också att hon ska ta hästen till en vettig veterinär som bedövar för att hitta rätt, alltså INTE åka till samma som tidigare.

Det jag reagerar så starkt på är att hon bara sticker huvudet i sanden och vägrar inse att hon har en halt häst. Enligt henne så "markerar den bara" och en markering (spec som hon skriver efter 20-30 minuters arbete) är i mina ögon en klar och tydlig hälta!

Jag förstår hur du menar, och håller med. Men jag tror inte (jag kan ha fel dock) TS menade det riktigt så 'ignorant' som det lät det där med 'riktig hälta'.

Jag hoppas verkligen att du har rätt!

Detta var lite av droppen som fick bägaren att rinna över, Buke har varit helt nerlusat av sånt en period. Folk som har hästar som "markerar", men NEJ, de är inte halta!! Framförallt det korkade argumentet att hästen faktiskt fortfarande glatt både travar och galopperar, så då kan den ju inte vara halt. :crazy:
Det ska mycket till och är riktigt, riktigt allvarligt innan en häst står helt still och är ovillig att röra sig pga en ledinflammation. Det är något som du är fullt medveten om och jag vet att du skulle aldrig sopa en markering under mattan men det verkar finnas förvånande många som ser en markering som ingenting att bry sig om.

Senast ändrad:

Vaddå blir halt på riktigt?!? Det är hon ju redan...
Är hon inte halt på riktigt nu bara för att det tar en stunds ridning innan du ser markeringen?
För att hon gladeligen springer i hagen?

Min ettåring är kanske inte halt på riktigt då för han springer ju gladeligen runt och travar och galopperar på mjukt underlag fastän han är så halt att han står på tre ben på hårt underlag....
Jag kanske ska sluta behandla skdan och bara hålla honom på mjukt underlag, för han är ju inte halt då :idea:

Varför maska och säga att hästen "har ont av brodden"? Den är ju halt, kanske är det pga att hon gått broddad (tveksamt men kan givetvis vara så) men halt är den garanterat även fast det inte syns direkt, eller snarare att DU inte ser det direkt utan måste rida en halvtimme för att se "markeringen".

Se sanningen i vitögat och åk till en vettig veterinär! Håller helt med dig om att man inte ska spruta i onödan för det är en risk i sig, men har man en halt häst med ledinflammation så är det bästa behandlingen. Bedövning är nödvändig för att kunna fastställa VAR den är halt (finns ofta flera sektioner i en led) och VAD det är (ingen mening att spruta för ledinflammation om det är nåt annat).

Hårt inlägg, sorry, men du verkar gömma dig bakom att hon inte är halt "på riktigt" och jag har sett miljoner av sådana bortförklaringar här på Buke den senaste tiden och blir bara så trött! Kom ut ur bubblan och inse att hästen är halt, fastän den inte är kalashalt ÄN!

Oj har du varit här och sett att min häst är halt?
De flesta hade överhuvudtaget inte sett han hon markerar.
Jag gömmer mej inte, jag oroar mej för att något inte står rätt till.
Markerar är inte ens en halv grad halt, hade hon varit halt så hade det varit en helt annan sak om jag inte velat ta ut/åkt till veterinär och då hade jag aldrig startat tråden.

Jag hoppas verkligen att du har rätt!

Detta var lite av droppen som fick bägaren att rinna över, Buke har varit helt nerlusat av sånt en period. Folk som har hästar som "markerar", men NEJ, de är inte halta!! Framförallt det korkade argumentet att hästen faktiskt fortfarande glatt både travar och galopperar, så då kan den ju inte vara halt. :crazy:
Det ska mycket till och är riktigt, riktigt allvarligt innan en häst står helt still och är ovillig att röra sig pga en ledinflammation. Det är något som du är fullt medveten om och jag vet att du skulle aldrig sopa en markering under mattan men det verkar finnas förvånande många som ser en markering som ingenting att bry sig om.

Bara för att du har erfarenhet av att andra inte bryr sig så gör jag det.
Det spelar ingen roll om jag inte ens har pengar till min egen mat, om hästen är sjuk så ska hon ha vård oavsett vad det kostar, det är ett ansvar jag tog när jag bestämde mej för att ha häst.
Nu finns nog inte trådarna kvar om min gamla häst´s tragiska sjukdom, men hade du läst dem så hade du nog inte gett mej ett sådant svar.

Knapplånar mej själv.
Som jag tidigare skrev så ansåg kliniken att jag skulle avakta två-tre veckor, detta sa de igår.
Den andra veterinären hoppas jag ringer upp under morgondagen då han inte har ringt än så hade han tydligen för mycket idag för att hinna.

Jo det är ju just det, rådet man får är avvakta i två-tre veckor och hör av dej då, frågan är ju om man ska propsa på eller vänta:confused:

det generella rådet brukar vara, om hälta återkommer som funnits där av och till tidigare, åk in till klinik omgående. Om hälta infinner sig på en hittills helt sund frisk häst, kan man ge det ett par veckor, sen är det dax att kontakta klinik och kolla upp det.

är det KLINIKEN som sagt till dig att avvakta 2-3 veckor till? eller är det en hemma vet/distriktvet? skillnaden brukar nämligen vara rätt avsevärd, hemma vet brukar ha en annan inställning och de förutsätter att ringer man dem har man tid och lust och inställningen att hellre vänta och se, än att ta itu med en stor genomgående utredning direkt.

eftersom din häst haft återommande hältor så ser jag ingen som helst vinst med att låta den gå hemma och hoppas på det bästa utan att utreda.

att hästen glatt galopperar i hagen säger INGENTING om hur den mår. Hästar är flockdjur och för det andra så är det sen länge konstaterat att djur i största allmänhet, om de utsätts för en stimuli av diverse sort, har svårt att både få intryck från den stimulin, samt känna smärta samtidigt. det som är roligast eller väger tyngst i den stunden, tar över och då känner de inte smärtan. för att göra det ska de i princip vara döende och hoppa på två ben.
så att hästen springer i hagen säger INGET, och absolut INGET om att den inte har ngt fel som behöver diagnostiseras och behandlas.

Om du har dåligt förtroende från din tidigare klinik så BYT klinik. Men ta in hästen och kolla upp den. du har inget att förlora på detta och ALLT att vinna.
ju längre hästen går med en difus skada/problem, desto större risk att det leder till följdproblem så som avlastnings/kompensations problem. Kroppen blir då som ett plockepin och när du väl tar tag i det för utredning är det svårt för veterinären att avgöra vad som orsakade det ena, eller är symptom av det andra. Med andra ord blir utredningen ofta dubbelt så lång och komplicerad som den annars skulle ha behövt vara. för att sen inte tala om återrehabiliteringen av hästkroppen.

sen undrar jag hur du, när du skrivit att "det finns ingen tvekan, det är en hälta som syns TYDLIGT, kan svänga till att säga att det är en hälta som knappt syns för ögat och inte ens är en halv grad? :confused:

Jag rekommenderar också ett vetrinärbesök där man får bedöva tills man lokaliserat hältan /hältorna.
Jag tycker dock att du ska göra det inne på en klinik (dock inte på förra stället) just för att det finns så mycket bättre förutsättningar där för att upptäcka hältan.
Jag inbillar mig också att det är betydligt mer sterilt.

Ang. att spruta hästen är jag definitivt mer för än emot. Det är bra mkt värre med de som ställer av hästarna, sätter igång igen, märker att den markerar, ställer av igen etc. Risken är stor att hästen avlastar och det uppkommer fler hältor än den ursrprungliga. Plus att den kan ha ont under tiden.

Brodden kan kanske vara medskyldig men jag tror inte att den skapat problemet.

Såhär skrev jag:

men det syns tydligt att något inte är som det ska.

Hur kan det bli det du skrev?

"det finns ingen tvekan, det är en hälta som syns TYDLIGT,

För mej är det stor skillnad att se att något inte stämmer eller att en häst är halt.

Ja kliniken tyckte att jag skulle vänta, jag vet inte om det anses som återkommande hälta när det har varit så lång tid emellan? Det är ju nästan ett år.

Jag anser inte att det är någon ide att ta ut en "vanlig" veterinär vid sådana här tillfällen.
Jag gjorde det i somras eftersom det var sååå lång kö till kliniken men använde ju tiden på kliniken sedan ändå eftersom jag inte ville vänta så länge som hemma vet. ansåg att jag kunde göra.

Jag vet inte varför alla hakar upp sig på om jag har haft kontakt med veterinärer när jag skriver att jag har det:confused:

Ett svar har jag fått om tips på annat än att spruta med tuppkam, vilket jag tackar för :bow:

Jag rekommenderar också ett vetrinärbesök där man får bedöva tills man lokaliserat hältan /hältorna.
Jag tycker dock att du ska göra det inne på en klinik (dock inte på förra stället) just för att det finns så mycket bättre förutsättningar där för att upptäcka hältan.
Jag inbillar mig också att det är betydligt mer sterilt.

Ang. att spruta hästen är jag definitivt mer för än emot. Det är bra mkt värre med de som ställer av hästarna, sätter igång igen, märker att den markerar, ställer av igen etc. Risken är stor att hästen avlastar och det uppkommer fler hältor än den ursrprungliga. Plus att den kan ha ont under tiden.

Brodden kan kanske vara medskyldig men jag tror inte att den skapat problemet.

Den veterinär som jag hoppas ringer i morgon är expert på rörelseapparaten så det känns bra att ta ut honom i första hand.
Om han anser att det behöver sprutas av någon andledning, tuppkam eller för att bedöva så litar jag på honom.

Och ja, givetvis ska sprutningar utföras i ren miljö och inte hemma.

nej du måste inte spruta. alternativet är vila och behandling som påskyndar kroppens egen läkeprocess, tex akupunktur.

Såhär skrev jag:

Hur kan det bli det du skrev?

För mej är det stor skillnad att se att något inte stämmer eller att en häst är halt.

Ja kliniken tyckte att jag skulle vänta, jag vet inte om det anses som återkommande hälta när det har varit så lång tid emellan? Det är ju nästan ett år.

du skrev tidigare i tråden:

Oj har du varit här och sett att min häst är halt?
De flesta hade överhuvudtaget inte sett han hon markerar.
Jag gömmer mej inte, jag oroar mej för att något inte står rätt till.
Markerar är inte ens en halv grad halt, hade hon varit halt så hade det varit en helt annan sak om jag inte velat ta ut/åkt till veterinär och då hade jag aldrig startat tråden.

Nu förstår jag inte hur du menar?
Menar du bedöva fram tills hältan försvann? för det behövdes inte eftersom det var väldigt tydligt var hältan satt.Hon var svullen runt kotan då.

Inte ont halt, utan markerar efter 20-30 minuters ridning, enbart i trav inget i skritt eller galopp.
Nu har hon fått stå i fem dagar, innan dess fick hon vila i en vecka och verkade jätte pigg och glad för att sedan markera mer än tidigare.Jag kollade henne igår och det verkar inte bli bättre utan det lär bli en tur in på kliniken:(
Hon galopperar frivilligt i hagen och travade glatt på igår vid tömkörning men det syns tydligt att något inte är som det ska.

Ett återkommande problem har du ju helt klart eftersom du redan provat att ställa av hästen med vila men det blir inte bättre utan snarare påtagligare som du säger.
och som sagt, att den springer i hagen betyder inte ett jota.

nej du måste inte spruta. alternativet är vila och behandling som påskyndar kroppens egen läkeprocess, tex akupunktur.

Tack:bow:

Delvis kl.

Jag tror att vi idag har väldigt bråttom med att våra hästar (och vi själva och våra barn) måste bli friska.
Halt idag, spruta i morgon och tävla om fjorton dagar verkar vara mer norm än undantag:crazy:

Jag tror helt klart på att man kan vila ut överansträngningar om man bara låter det ta tid och tar hjälp av t.ex. akupunktur, bot och massage, allt beroende på vad som felas.

Jag tror inte att man gör hästen en tjänst om man sprutar för femtielfte gången för kotledsinflamation, jag tror att hästen hade mått bättre av att verkligen få vila.
Jag menar, hur många hästar har vi inte i vårt land idag som är t-märkta som efter att ha gått som sällskap i ett halvår-ett år går alldeles utmärkt att rida igen fullt ut?!

Givetvis ska en akut skada kollas upp, en blockhalt häst i hagen kan inte vänta, en häst med ett ben som dinglar kan inte vänta, det får inte bli lidande av att vänta.

Men en häst som har något diffust, som man inte kan sätta fingret på, som inte är halt men inte heller fräsch, är det fel att låta kroppen läka skadan?

Jag tror att om man känner sin häst på riktigt så ser man omgående om något är fel.
Det ska inte behöva gå så långt som till att hästen stannar på hinder eller inte vill fatta höger/vänster galopp, inte klarar att gå på volt utan att gå emot osv.
Då har skadan som kanske var banal från början blivit allvarligare.

Men kanske är det så att folk verkligen tror att min häst hoppar omkring på tre ben i hagen och att det är därför jag har fått så många idiotförklarande svar?

Att de tror att jag är som de som bara rider sin häst och sedan struntar i den?
Som inte ser när det är kolik varning på gång därför att de aldrig ser hur boxen ser ut efter en natt, om maten är äten som vanligt, om vattenhinken har normal mycket vatten kvar, om hästen äter som vanligt i hagen, ligger ner mer eller mindre ute...

Inget ont om de som har sin häst på helinackordering, men hur kan man veta om man inte ser själv varje dag hur det brukar se ut?

Jag vet hur min häst är i sitt normala tillstånd och ser ju direkt om det är något som fattas henne.

Men givetvis tar jag hellre ut veterinären en gång för mycket än en gång för lite.

du skrev tidigare i tråden:

Ett återkommande problem har du ju helt klart eftersom du redan provat att ställa av hästen med vila men det blir inte bättre utan snarare påtagligare som du säger.
och som sagt, att den springer i hagen betyder inte ett jota.

Hon var svullen runt kotan i somras jag såg när hon trampade snett så det var ingen fråga om vad som hade hänt.

Att hon efter en veckas vila inte blev bra hade jag inte trott, orsaken till att jag kollade henne igen var att vi bytt brodd och att jag ville se om det hade någon effekt.
Det är inte ett återkommande problem om problemet aldrig har varit borta.
Nu går hon utan brodd så får vi se vad som har hänt tills veterinären kommer.
Jag är inte dum i huvudet:mad: jag vet vad det betyder hur hon springer i hagen, vet du det?

Hon var svullen runt kotan i somras jag såg när hon trampade snett så det var ingen fråga om vad som hade hänt.

Att hon efter en veckas vila inte blev bra hade jag inte trott, orsaken till att jag kollade henne igen var att vi bytt brodd och att jag ville se om det hade någon effekt.
Det är inte ett återkommande problem om problemet aldrig har varit borta.
Nu går hon utan brodd så får vi se vad som har hänt tills veterinären kommer.
Jag är inte dum i huvudet:mad: jag vet vad det betyder hur hon springer i hagen, vet du det?

Du skriver att du ställt av henne och vilat henne och sen markerar hon fortfarande. och det är åtskilliga veckor, plus att du då har en bakgrundshistorik från i somras. då skulle jag anse att det finns stor anledning att vara försiktig och att det kan härledas eventuellt till skadan i somras och bör kollas upp, inte bara vilas och hoppas på det bästa.

ja jag vet att springa i hagen inte betyder att hästen mår bra eller att en orenhet inte är ngt att oroa sig för ja : ) Du angav att hon sprang i hagen som ngt tecken på att det inte verkar vara så farligt, och jag håller inte med. Snarare är det väl så att om du väljer att hästen bara ska läka av sig själv förhoppningsvis, så ska hästen INTE röja i hagen utan hålla sig så stilla och lugn, lämpligen i en mer begränsad hage som inte tillåter spring.

jag blir lite förvirrad vad du vill med tråden? du skriver och vill veta vad andra skulle gjort. Du får svar på det. men verkar helt enkelt inte gilla svaren. Vill du ha ett svar som säger "låt hästen gå och slå dank x antal veckor till så löser det sig säkert av sig själv?"
Tyvärr kan jag inte ge dig det svaret.

Jag vill veta hur andra har gjort, alternativ till att spruta.

12 dagar är inte flera veckor, det är inte ens två veckor.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 374
Senast: Sassy
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 168
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 756
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 496

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka