Spruta eller inte spruta?

Sv: Spruta eller inte spruta?

Fast om du skulle låta henne va 3 veckor till som vet nu tydligen rekommenderat dig, blir det lång tid.

varför behöver klinikbesöket vara ekvivalent med att spruta? du vet ju inte vad det är ens. Kanske bara blir en finadyne/metacam kur och sen återbesök? det kan ju vara vad som helst, behöver alls inte vara i leden.

Ang alt till att spruta. Ibland finns inga alternativ. Det där är en diskussion du får ta med veterinären sen när ni vet exakt vad som är fel.

T ex hovledsinflammationer så finns det få alternativ till att spruta. I andra ledinfl fall kan spruta i blodet med tuppkam & kortison fungera utmärkt t ex. Om problemet inte är leden utan exvis en sen- eller ligamentskada så sprutar man inte utan hästan vilas och får succesivt utökad motion.

I andra fall kan det räcka med NSAID-behandling (metacam/butta/finadyne), i ytterligare andra enbart vila.

Vissa fall är adquaninbehandling ett bra val, eller catrophen. I ytterligare andra får/kan man kombinera olika metoder. Osv osv osv.

Men man kan tyvärr lika lite vila alla åkommor bra som man kan spruta alla åkommor bra.

Ta val av behandling med veterinären sen när ni vet vad som är fel. Och då väljer man det bästa alternativet utefter diagnosen. Ibland ÄR det spruta, ibland finns det alternativ och ibland är det en skada som inte ens skulle vara hjälpt av att sprutas.

Och låt inte hästen busa fritt i hagen sålänge.

Nu kan jag lugna er alla med att veterinären ansåg att jag gjorde rätt som hade bot på henne och lät henne gå i sin vanliga hage.

Han känner mej (tyvärr) sedan tidigare så han vet hur min hästhållning ser ut och är och han vet även att min känsla brukar ha rätt även om inget egentligen finns att gå på.

(Jag hade honom till min förra häst som tyvärr inte klarade sig, han var den ende som verkligen försökte lista ut vad felet var.)

Nu kan jag lugna er alla med att veterinären ansåg att jag gjorde rätt som hade bot på henne och lät henne gå i sin vanliga hage.

Han känner mej (tyvärr) sedan tidigare så han vet hur min hästhållning ser ut och är och han vet även att min känsla brukar ha rätt även om inget egentligen finns att gå på.

(Jag hade honom till min förra häst som tyvärr inte klarade sig, han var den ende som verkligen försökte lista ut vad felet var.)

Glömde ju att skriva att han kommer på tisdag.

Så du ska inte in på klinik utan ta ut vet hemma? Varför då?

Det här är experten på rörelseapparaten som jag skrev om tidigare, är det någon jag litar på så är det honom.
Hade det handlat om pengar som endel (inte du) tycks tro så hade det blivit billigare att åka till klinik men eftersom jag är rädd att det blir likadant som när jag har varit där tidigare så vill jag inte det.
Jag vill veta vad som fattas henne inte komma dit, springa, böja, springa, spruta.
Behövs röntgen så fixas det ändå vilket han inte trodde var aktuellt efter min beskrivning.

Skulle jag vända mej igen till kliniken så hade jag fått överdriva ordentligt för att få någon tid då de inte anser att min känsla av att något inte stämmer gör det akut utan de ansåg ju att jag kunde vänta några veckor.

Varför jag inte tänkte på honom direkt och ringde kliniken först är för att han är förknippad med så mycket sorg sedan min gamla häst dog eftersom det var han som ändå gjorde något vettigt i det fallet.

Jo, fast han kan ju inte göra mkt mer än böja. Där är ju fördelen med klinik, att kunna bedöva, röntga, ultraljuda etc - och se rörelser på olika underlag.

Även om han är duktig så på hemmaplan så kan man inte göra mkt mer äns e i rörelse och böja (vissa bedövar och sprutar i hemmiljö men det skulle jag inte våga), och då vet du ju inte så jättemycket mer än att hästen regerar på böjprov där och där t ex?

Otroligt märklig bedömning av en legitimerad veterinär som a) inte sett hästen och kunnat ställa diagnos och b) inte har en diagnos på hältan som förefaller sitta i benet, som då tycker att BOT på ryggen är en bra behandling.

förstår ö.h.t inte hur man som legitimerad vet då kan tycka att det är rätt att låta hästen röja i sin vanliga hage hur mycket den vill.

Om du är rädd för att spruta i onödan, se då till att få en verlig diagnos på vad felet är, det får du inte genom att ta ut hemmavet utan via utredning på klinik.

aldrig varit med om en klinik som vägrar boka tid så snart det bara går, om hästägaren vill det. säger man att hästen är halt och man vill ha en hältutredning får man tid så fort de har plats i boken.

Jo, fast han kan ju inte göra mkt mer än böja. Där är ju fördelen med klinik, att kunna bedöva, röntga, ultraljuda etc - och se rörelser på olika underlag.

Även om han är duktig så på hemmaplan så kan man inte göra mkt mer äns e i rörelse och böja (vissa bedövar och sprutar i hemmiljö men det skulle jag inte våga), och då vet du ju inte så jättemycket mer än att hästen regerar på böjprov där och där t ex?

Givetvis vore ju de ultimata att ha en sådan veterinär som han på klinik, men tyvärr är det ju så att man inte kan välja veterinär på klinik och om jag kunde det så hade jag inte kunnat välja ändå eftersom ingen av de jag har träffat har känts bra.

Den här veterinären böjer inte bara och sedan är det bra, han har ett ortroligt handlag och kan gissa sig till det mesta.
Givetvis sprutar han inte hemma, han sprutar inte i första taget och han förstod varför jag inte ville åka till klinik.
Han anser att det finns bättre sätt och jag litar på honom.
Först och främst ska vi ju ta reda på varför hon är känslig i sina ben.
Hon hade ju inga pålagringar i somras i allafall vid röntgen då.
Kanske är det något helt annat som borelia eller erlischia?
Hon har varit svår att hålla i hull sedan i somras och hon är ju av ponnytyp "bli tjock av gräs på vykort" vilket hon inte blir och frågan är om det hänger ihop? eller om det bara är sådan hon är?
I vila kräver hon minst 25-30% mer än listhästen behöver i vila, framför allt i proteinet annars tappar hon muskler väldigt fort.

Hon är ju annars pigg och glad och brunstar som hon ska men något är fel och jag vill veta vad.

Det här är ingen hemma vet i den bemärkelsen, det är ingen veterinär du ringer för att få hästen vaccinerad.
Det här är en veterinär som åker över en stor del av Sverige och jag har sådan tur att han bor bara ca 15 mil från mej.

Han är expert på just rörelseapparaten och det är ju vad jag är ute efter.

Jag fattar inte vad du vill att jag ska göra? Åka till en klinik jag inte litar på och kräva att de släpper in mej och förmodligen veta lika mycket när jag åker därifrån som när jag kom?
Hon är för hundrade gången inte halt! ska jag ljuga och säga att hon är halt för att få komma dit?

Nej, jag lyssnar hellre på någon som vet vad han pratar om.

Bot har hon på benen och som täcke, som täcke för att hon inte ska spänna sig och det ska uppstå låsningar. Du vet värme läker.

Senast ändrad:

Givetvis vore ju de ultimata att ha en sådan veterinär som han på klinik, men tyvärr är det ju så att man inte kan välja veterinär på klinik och om jag kunde det så hade jag inte kunnat välja ändå eftersom ingen av de jag har träffat har känts bra.

Jag har alltid fått välja veterinär på kliniken vi åker till. De brukar fråga "Vill du boka tid med X som ni använde förra gången ni var här eller vill ni ha någon annan?"

Samma här, första gången man ringer, så brukar de fråga om man vill ha någon speciell veterinär. Har man ingen aning så får man ju första lediga, eller den som är extra bra/intresserad av ett specifikt problem om det handlar om det. Första gången jag ringde kliniken jag alltid anv nu, ringde jag och sa jag ville boka tid hos Y. Inga problem. Att jag valde Y var på referenser i bekantskapskretsen, många var nöjda, och ffa vittnade alla om att han lyssnade på vad djurägaren sa osv. (Och så tjatade alla om att han hade snygg häck, detta påverkade dock inte beslutet *s*)

Men sen så är det inga som helst problem få 'sin' veterinär. När 'min' slutade så valde jag en ny utefter vad jag sett när jag var där, och ringde och sa 'Hej jag vill boka tid hos X'.

Naturligtvis kan det vara supersvårt att veta vilken/vilka av veterinärerna på kliniken man ska välja när man är 'ny', men då kan man höra runt i bekantskapskretsen vad/vem de har goda erfarenheter av och är nöjda med. Referenser helt enkelt.

Samma här, första gången man ringer, så brukar de fråga om man vill ha någon speciell veterinär. Har man ingen aning så får man ju första lediga, eller den som är extra bra/intresserad av ett specifikt problem om det handlar om det. Första gången jag ringde kliniken jag alltid anv nu, ringde jag och sa jag ville boka tid hos Y. Inga problem. Att jag valde Y var på referenser i bekantskapskretsen, många var nöjda, och ffa vittnade alla om att han lyssnade på vad djurägaren sa osv. (Och så tjatade alla om att han hade snygg häck, detta påverkade dock inte beslutet *s*)

Men sen så är det inga som helst problem få 'sin' veterinär. När 'min' slutade så valde jag en ny utefter vad jag sett när jag var där, och ringde och sa 'Hej jag vill boka tid hos X'.

Naturligtvis kan det vara supersvårt att veta vilken/vilka av veterinärerna på kliniken man ska välja när man är 'ny', men då kan man höra runt i bekantskapskretsen vad/vem de har goda erfarenheter av och är nöjda med. Referenser helt enkelt.

Ja exakt, eller så byter man klinik om man har noll förtroende för samtliga där.

TS: ja, kliniken låter dig alltid komma in och boka tid för utredning även om du anser att det "bara är ngt som inte stämmer" och hästen är inte halt.
den markerar eller hur? : )

...och hästen är inte halt.
den markerar eller hur? : )

Ja, jisses!!!

TS, fatta att du har en halt häst!! En markering är en hälta!

Prova att böja det benet som hon markerar på så ska du se att det inte bara är en markering när hon ska spriga iväg utan du har säkert minst en grads hälta på benet.

Välj vilken veterinär du vill men jag håller med de andra och tror att ett klinikbesök vore det bästa. Byt klinik om du inte är nöjd med den du varit på innan, hör med bekanta vilken klinik de rekommenderar och åk dit och be om den veterinär som dina bekanta gillar. Även om grundproblemet sitter i ryggen så har du en hälta på benet som måste behandlas. En bra veterinär ser även ryggproblemet och behandlar där också men benhältan kommer troligtvis inte att försvinna av sig själv även om du behandlar ryggen så du måste även åtgärda hältan (som du tyvärr verkar anse inte finns).

En uppdatering:laugh:

Hon var inte halt på något ben, varken före eller efter böjprov.
Problemet satt i ryggens bakre muskler och i länden, hon var stel särskilt i vänster sida.
Hon är ca 10 cm högre över korset än över manken så hon är regält överbyggd och ihop med krokhaser så har hon blivit framtung, jag har helt enkelt inte kunnat rida henne ordentligt.
Det hela hör förmodligen ihop med att hon har växt mycket, halt väglag så att vi inte har kunnat göra annat än att skritta och trava lite hemma (jag har inte kunnat åka och träna) och att hon har ändrat sig så mycket i ryggen att sadeln inte längre ligger optimalt.

Hon har fått akupunktur och ska ha finadyn i 9 dagar (och ny sadel såklart).

Jag tackar er som har kommit med ideer och tips och hoppas att alla ni som anser att hon är halt utan att ha sett henne tar er en funderare på vad gäller att döma utan andledning.

Jag tackar er som har kommit med ideer och tips och hoppas att alla ni som anser att hon är halt utan att ha sett henne tar er en funderare på vad gäller att döma utan andledning.

Jisses. de bedömningarna har utgått från din egen beskrivning där du skrivit att hästen gått orent och markerat. det är ju därför du fått rekommendationen att utreda hästen på klinik det fattar väl varenda kotte att det inte går att bedöma orsak via internet och det har ju också framhållits - just därför har du fått de råden du fått, men inte gillat.

Vad härligt att det inte var värre då!

Jag vidhåller dock fortfarande att OM man har en häst som markerar så är den halt! Fattar inte tramset om att hästar "bara markerar", om hästne markerar så visar den ju en hälta och då är den halt.
Du har själv skrivit att den markerat och är oren och det är det jag har svarat på, inget annat. Har inte ställt någon diagnos på din häst utan sagt att den bör utredas och att det oftast är enklast att spruta för att få bort en inflammation i en led och din ursprungsfårga var just det... Spruta eller inte spruta? Jag röstade för spruta.

En del är trögare än andra på att fatta vad folk snackar om och ser visst bara vad de vill...

Vill du inte spruta så är det längre vila som gäller. Inflammationer går ju över bara man ger det tillräckligt med tid. Vad du borde fundera på är vad som orsakat inframmationen från början. Kan du ändra något i träningen? ridning på olika underlag? osv. Utristning? Hur ser ryggen ut? Det finns mycket att nysta i och utslag på ett ben behöver inte betyda att problemet finns där.

Oj, såg nu att det hela fått sin förklaring. (kanske ska läsa bättre innan jag skriver nästa gång)

Senast ändrad:

Hej!

Jag har följt tråden men inte orkat gära något inlägg. Skönt att det inte var värre!

Min förra tjej blev ju behandlad i benen när ryggen var problemet och då kom ju bara hältan åter och åter tills en "hemmaveterinär" hittade grundorsaken. Då var pållan 0.5-1gradigt halt båda fram och markerade ordentligt på bak (ingen hälta på böj). Med rätt behandling i ryggen försvann samtliga hältor UTAN sprutor, antiinflammatoriskt och resor till klinik. Frambenen blev ohalta på 2 veckor, ryggen tog något längre tid.

Skönt att det (troligtvis) löser sej.. Lycka till i framtiden!

/ lavinia

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 374
Senast: Sassy
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 168
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 756
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 496

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka