Spricka mellan balarna

moon

Trådstartare
Våran häst har stått inne i 3 veckor boxvila pg.av fång. Idag upptäckte jag en spricka i ena bakbenet, mellan balarna ? Det är alldeles mjukt & det är som en djup fåra, som är mjuk. det luktar lite illa. Vad gör man åt det ? Är det jodopax som gäller ?
Kratsat hovarna varje dag. Tjärat dom 1ggr/veckan & han står på mycket torströmix. Mockar flera gånger om dagen......Antar att det beror på att han står inne i sitt egna piss hela dagarna, då han inte rör sig så mycket pg.av fången.
Hur förebygga detta ?
Eva

Sv: Spricka mellan balarna

En förklaring kan vara att det beror på att hästen inte rör sig, och då fungerar ju inte hovmekanismen av förklarliga skäl. Jag tror det är något liknande min häst hade, troligen beroende på för trång skoning (har annan hovslagare nu, och det har inte återkommit). För trång skoning låser ju hovmekanismen, vilket ju borde kunna ge liknande symptom som när hästen inte rör sig.
Min hovslagare brukade peta ner en bit lin eller bomull indränkt i jodopax eller en blå vätska "thrustbuster" i sprickan. Eftersom din häst har fång så har du väl täta kontakter med en hovslagare, kolla vad den tycker.

Strålröta tycker jag att det låter som. Det framkommer väldigt lätt på vissa känsliga hästar när hovarna är i fuktiga miljöer. Tvätta ur varje dag och smörj in med vanlig trätjära.

Försök håll underlaget i boxen torrt, tex. med massor av torv eller spån. Helst pemanentbädd så slipper du fukten.

Sv: Spricka mellan ballarna

Då han står hemma på gården, så mockar jag flera gånger om dagen. Han står på massor av strö, försöker täcka över det som blir nerkissat & mockar ur så mycket som möjligt under dagen. Han står på bädd, men det är svårare nu då han kissar igenom det på nolltime.
Hovlagaren var här i Fredags, detta sprack igår !! Han var inte skodd innan dess. Då vi hade tagit av honom skorna pg.av fånganfallet han fick för tre veckor sedan. Detta är bara på ena bakhoven. Kan det vara för att han har belastat ojämt, & då har ammoniak ångor gått upp i ballarna på den hoven ?
Tycker inte jag kan förebygga så mycket mer än jag gör. Det är en stor häst som kissar därefter. Kan det hjälpa att använda STALOSAN dagligen ? Lägga jodopaxomslag & linda in hela hoven, så jag skyddar honom från underlaget ?
Eller behöver han medicin om det är svamp ?

Eva

Hovar är inte ngt jag är bra på - men är det bara jag som tänker på hovböld? Jag har bara varit med om det en gång och den kom ut på det sättet.

Det är svårt att förebygga=) har själv ett par hästar med strålröta. Att du sägera att han är nyskodd låter som om det hör ihop med strålrötan. Men lägg inte nåt omslag om hoven, viktigt att det luftas! Tvätta rent med vatten och jodopax och smörj in med trätjära. Då försvinner det snart. Lycka till!

Jag har precis samma problem fast på framhovarna!! Alltså fula strålar och nu har det blivit en spricka mellan ballarna. Har i flera veckors tid gjort rent med jodopax, borstat och verkligen gjort rent i strålarna och sen på med tjära, har provat med både bomull och tjärdrev, men det stannar inte kvar... men det har bara blivit värre och nu besväras han av det oxå.... Hade i går kväll på tjärsalva för jag tänkte att det kanske var torrt nu i kylan. Vad tror ni om den här salvan....socatil, men den täpper ju till ordentligt.

Såg att Hööks hade nåt för strålröta, är det bra? Har tid för hovis nästa vecka, räcker det? Tror inte jag får ut hovis innan. Vad göra? Ska hovis skära rent mer än vanligt? Ska jag fortsätta med jod och vad mer??? Hagen är ju inte rolig, förut var det superlerigt - nu har det frusit till så det stenhårt och ojämnt...

*suckar* att det alltid ska vara nåt :-/:mad:

Det du beskriver verkar vara liknande som man kan hitta svar på hos ridsports "fråga hovslagaren" om "djupa mittstrålfåror"? Se http://www.tidningenridsport.se/ och klicka dig vidare. Min hovslagare brukade pilla in tussar med "thrustbuster" i strålfårorna. Låt hovslagaren titta på det nästa vecka. Min häst fick det trolgien pga en hovslagare som skodde trångt, vanligt om hästen gärna drar av sig skorna i hagen.

Tack, även om läsningen inte var så upplyftande. Hu... lät inte så skönt det där med att göra rent med gasbinda *ryser*. :eek:

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 903
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·
Hästvård Vad finns det för anledningar till att hästar får röta och hovbölder? Min åring är inte ens tio månader gammal och har redan haft fem...
Svar
7
· Visningar
1 488
Senast: Tjotess
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 183
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka