Jag har en son ( övre tonåren)med lite liknande problem. Tafatt, osäker motoriskt särskilt när det är ngt nytt han ska testa ( han är otroligt duktig att åka skidor så han har bra balans. Cyklar däremot sådär halvbra ). Osäker i nya situationer där han förväntas göra ngt praktiskt för han behöver mycket övning på allt. Har haft en del tics men jobbat bort dem med hjälp av psykolog. Behöver enormt mycket peppning o uppmuntran att testa nya saker och ibland tror jag att han blir ännu mer tafatt för att han vet att han är tafatt och " valhänt". Är utredd inom BUP och är väldigt överintelligent. Han har koncentrationssvárigheter( men absolut inte hyper) och som sagt tvångstankar. Han medicinerar med ritalin sedan två år och det har hjälpt enormt mycket, inte endast i skolan utan även socialt, hemma osv. Han kunde jobba bort ticsen helt och är mindre tafatt. Läkaren beskrev hans hjärna som en " Ferrari i en leråker-hjulen snurrar för fullt, motorn går på högvarv men han kommer ingen vart utan den blir bara överhettad". Psykologhjälp och medicin har tagit honom ur leråkern och han kan nu använda sin kapacitet mer konstruktivt. Han är lugnare i själen, kan ta instruktioner bättre, mindre orolig/rädd i nya situationer och även motoriken fungerar bättre.
Eftersom din mans "problem" helt klart påverkar er vardag tycker jag att du ska peppa honom att söka hjälp. Det kan göra en stor skillnad för er alla och framförallt göra honom tryggare i sin papparoll.