Nu blir det här rena rama romanen, men...
Jag är benägen att hålla med
@Regn - så som du beskriver låter det som att han har drag av Aspergers, eller iallafall befinner sig på autismspektrumet. Ojämn begåvningskurva och motoriska svårigheter i kombination med hög intelligens är rätt typiska för Aspergers syndrom. Att han är oflexibel och blir stressad när det blir för mycket visuellt att hålla reda på stämmer också. Autistiska personer är i princip alltid mycket känsligare än andra för alla sorters intryck, så det kan vara så att det låser sig för honom när det blir för mycket.
Jag har själv en AS-diagnos, men det är inte för inte som Aspergers brukar räknas bland de osynliga funktionshindren. Det är ofta så att bara de som kommer oss "Aspergare" närmast vet om att vi har några svårigheter alls. För utomstående framstår många av oss som sociala och trevliga och hur "normala" som helst. Jag hade tur i oturen och fick diagnos tidigt pga extremt mycket skolproblem som ledde till utredning, men det är inte alls ovanligt att folk får diagnos sent i livet.
I mitt fall hjälpte det mycket att ha kontakt med en arbetsterapeut. Hen har lärt mig strategier för att planera och förbereda inför saker jag behöver göra, och även att lära mig känna av när det börjar bli för mycket, så att det inte går överstyr och blir total meltdown, för då pallar jag inte att göra någonting resten av dagen. Förebygg problemen, alltså, i den mån det är möjligt.