@TinyWiny och @Monstermom Jag tänker såhär: Om @Tyrah orkar med och ser en poäng med att vägleda honom i hemmiljön och kring barnet är ju det bara positivt? Det verkar ju samtidigt som att han vet att han har svårt med en del saker och väljer således att styra upp annat.
Vuxenhab och neuropsyk kan säkert hjälpa till, men bäst tror jag att en föräldrarollsstödjande verksamhet inom socialtjänsten skulle kunna vara. Det är ju samtidigt viktigt för pappan att han inte exkluderas i föräldraskapet utan att han vägleds i det på ett tydligt sätt. Han är säkert en bra pappa trots sina uppenbara tillkortakommanden.
Varför ser du det som positivt? Jag tycker inte alls att det är något positivt med att ena parten ska ha/ta ett sådant ansvar över sin partner oavsett sjukdom/skada/funktionshinder/svårigheter. Det blir aldrig bra att ena partnern ska hjälpa på ett sådant sätt. Det blir inte sunt. Jag anser att det är bättre att få sådan hjälp utifrån istället så att de kan ha sin relation utan att hon ska vara projektledare och behöva ta ett sådant ansvar för honom.