Språkfråga - "en" istället för "man"???

@Badger Det har absolut ingenting med kön att göra. Det är bara inte en färg som tilltalar mig. Nu är det ju DU som lägger en värdering i färgen rosa.
Jag bryr mig inte för fem öre om folk vill ha rosa på sig och sina hem. Men JAG vill inte ha rosa.

Hade reaktionen blivit den samma om jag sagt gul?

Vadå tråd? Varför skulle jag skapa en forumtråd istället för att gå på mötet, och där ifrågasätta den sneda könsfördelningen genom att ställa mig upp och prata?

Jag har inte sagt att du måste skapa en tråd istället för något alls, jag har ifrågasatt hur denna tråd skadar de saker du tar upp? Att det inte existerar någon sådan tråd var en exemplifiering av att hur hårt jag än drog saken fanns ingen konflikt...

Liksom jag naturligtvis frågar personalen på Stadium om skridskor, tar upp frågor om lön, eller chefstillsättningar endera direkt i personalgruppen, eller genom facket, eller faktiskt genom att be om ett möte direkt med en högre chef.

Det är svårare med arbetsvärdering mellan olika yrken än med "lika lön för lika arbete"...
För att inte nämna det där med hur man ska ta hand om sina barn och barnbarn för att inte ramla i olika könsnormativa fällor...

Jag pratar ständigt med folk om sådana här saker.

Och återigen undrar jag på vilket sätt den här tråden hindrar dig från att ständigt prata med folk om sådana här saker?

Jag är själv kvinnlig ordförande i en LRF-krets, och där finns det väldigt mycket jämställdhetsfrågor att ta hand om.

Tror du verkligen att man förändrar samhället enbart genom att skriva på forum?

Nej, jag tror verkligen inte man förändrar samhället enbart genom att skriva på forum. Jag tror heller inte att man på något sätt skadar kampen att förändra samhället genom att diskutera - eventuellt smalare :eek: - frågor genom att skriva på ett forum.

Jag tycker det är enormt tråkigt i allmänhet att det ska finnas "rätt sak" och "fel sak" att diskutera en i del ämnen, och om man diskuterar "fel" sak så förstör man för de som duktigt nog väljer rätt istället (och där kommer det där istället igen, som om man bara får välja en sak att intressera sig för). Dessutom tycker jag att det alldeles oavsett ämne är väldigt tråkigt när någon ska vara uppfostrande över om det alls är värt att diskutera. (Intressant att notera att du och Blue når samma kritik från så vitt skilda håll, dock.)

Jag förstår inte att någon på något sätt skadar kampen för jämställdhet genom att intressera sig för en forumdiskussion om språkbruk, och den motsatssituation du tycks måla upp där man antingen är i den här diskussionen eller tar den "riktiga" kampen i vardagen är mig helt främmande. Verkligen totalt främmande...

Ja, kanske räcker det med det välmenande "Pojkar kan också leka med dockor" som in son fick höra av sin förskollärare när han hade med sig sin docka till förskolan. Jaha, men det är inte helt rätt, eftersom det måste påpekas?
Det är ett förvånansvärt effektivt sätt att medvetandegöra någon om att den avviker.

Man ;) ska skriva om det så att ordet inte behövs.

Men sedan är det ju en annan fråga när ett "korrekt" språk behövs. I rapportanvisningarna på universitetet var det tydligt angivet och det var bara att omformulera sig. Men min poäng var att "en" inte är mer talspråk än "man".
Håller med, man hör hemma i informellt språk. (Jag håller också med om att en lutar åt att man pratar om sig själv, men jag är inte så hemma på en och användningen därav. Jag väntar på vad som händer :) )

@Badger Det har absolut ingenting med kön att göra. Det är bara inte en färg som tilltalar mig. Nu är det ju DU som lägger en värdering i färgen rosa.
Jag bryr mig inte för fem öre om folk vill ha rosa på sig och sina hem. Men JAG vill inte ha rosa.

Hade reaktionen blivit den samma om jag sagt gul?

Absolut inte, det är bara den vanligaste färgen att hata bland kvinnor såvitt jag förstått, de flesta kvinnor (och pappor till döttrar) jag känner hatar rosa, utom en som också hatar blått. Men du kanske hatar den på ett annat vis. Själv har jag också hatat rosa, jag tröttnade på det när jag var 27 eller så och började när jag var 7. Jag tror du kan hitta fler krönikor i Aftonbladet om rosa som hatad färg än om grönt. Däremot använder jag inte så mycket rosa, inte mer än någon annan färg (och jag vill ge mitt barn ett fullt utbud av möjliga färger så jag försöker undvika att utesluta just en av dem)

Senast ändrad:
Jag tycker det är fult och ser felaktigt ut. Jag vägrar använda hen också för att jag tycker det är fult. Jag använder hellre h*n i så fall. Men en istället för man känns lite bonnigt sådär. Ungefär som de som har problem med de/dem/dom.

Jag tycker det kan vara besvärligt att läsa en text där någon använder 'en' istället för 'man'. Åtminstone om det sker mer frekvent än någon enstaka gång. Jag läser 'en' som räkneordet 'en', och det blir liksom en lättare kortslutning i min hjärna. Texten blir mycket trögläst.

Dessutom tycker jag det blir lite märkligt att prata om 'en' när det handlar om ett flertal i allmänhet.
"Man brukar oftast använda planen för att spela fotboll" tolkar jag annorlunda än "En brukar oftast använda planen för att spela fotboll".

Handlar det dock om någon enskild, t ex en själv, så har jag inga problem med användning av 'en' istället för 'man'. Tvärtom.
"Idag ska en baka lussebullar" låter avservärt bättre än "Idag ska man baka lussebullar". Om man nu nödvändigtvis inte kan tänka sig att saga "Idag ska JAG baka lussebullar".

Jag förstår inte att någon på något sätt skadar kampen för jämställdhet genom att intressera sig för en forumdiskussion om språkbruk, och den motsatssituation du tycks måla upp där man antingen är i den här diskussionen eller tar den "riktiga" kampen i vardagen är mig helt främmande. Verkligen totalt främmande...

Det är väldigt ofta jag ser resonemang/diskussioner på olika varianter av sociala media, där tämligen perifera uttryck av genus (eller för den delen rasism av "typ negerboll") diskuteras, ganska sällan diskuteras "tunga" frågor om könsmaktordning/rasism annat än i förbifarten, eller så kanske dessa företeelser inte ens identifieras såsom varande en del av ett förtryckande system.

I det verkliga, sociala livet, så är det tyvärr extremt sällsynt att någon höjer rösten för att ta upp t.ex. genusmässiga obalanser.
Jag har varit med om det ett litet fåtal gånger i skolan/dagis, enormt sällan i andra fall.
Någon gång ibland i vissa folkrörelser med stor mognad, men på jobbet är det mycket få gånger som andra än facket/kontaktombud resonerar ur ett jämställdhetsperspektiv.

Läggs t.ex. avdelningsmöten så sent, eller tidigt på dagen, så att dagis/fritids hämtning eller lämning blir problematiskt, så individualiseras ofta problemet till en eller några individer "som får lösa det själva", istället för att se det som ett jämställdhetsproblem, där den som kommer sent/måste gå också blir förfördelad (brist på information och inflytande) på arbetsplatsen.

Hur det ser ut på könsmässigt blandade arbetsplatser med övervägande unga människor, vet jag faktiskt inte personligen, eftersom mina erfarenheter främst kommer från både ålders- och könsmässigt blandade arbetsplatser, jag kan ju hoppas att det är bättre bland yngre.

Enligt min uppfattning, så är det för lite diskussioner/påpekanden i verkligheten, och alldeles för mycket pseudodiskussioner i cyberspace.

Ja. Men eftersom jag skrev från minne på blandade jag ihop det lite. Det är det ojusterade lönegapet som är noll i Ungern och i timlön som skillnaderna är mycket mindre i de övriga länderna jag nämnde. Poängen kvarstår dock; att genusarbete och genusmedvetenhet inte verkar ha någon direkt inverkan på lönegapet.

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/images/b/ba/Figure1_The_unadjusted_Gender_pay_gap,2012.jpg
http://www.oecd.org/employment/emp/40846335.pdf

Bra, jag ska titta på detta och återkommer. Nu ska jag på möte.

Enligt min uppfattning, så är det för lite diskussioner/påpekanden i verkligheten, och alldeles för mycket pseudodiskussioner i cyberspace.

Och menar du alltså att dessa pseudodiskussioner i cyberspace är orsaken till att det är för lite diskussioner/påpekanden i verkligheten? För är ett falskt samband som jag ser det...

Att skämma folk för att de är intresserade av en diskussion är både mästrande och i mitt tycke kontraproduktivt. Faktiskt oavsett ämne.

Ps. Men varför envisas en del att ständigt använda en istället för jag i meningar?! Det driver mig halvt till vansinne. :rage: :D

Det är nog samma personer som tidigare skrivit om sig själva som "man"? :)

Och här, efter 5 sidor på forumet, där huvudsakligen språkbruk och till liten del barns lekar diskuteras, kan man (!) börja undra om hur bra/effektiv vissa provokationer är.

Istället för att diskutera vad jämställdhet är på riktigt, alltså löneskillnader, lika många kvinnor/män i beslutande ställning på alla nivåer, rätten för vilket kön som helst att klä sig hur man vill, leka med vad man vill m.m. utan att könsnormer eller andra unkna föreställningar i vägen, så reduceras feminism/jämställdhet
till att handla om enstaka ord.

Bra jobbat! Alla ni som vill ta fokus från de verkliga utmaningarna!

Varför har många tjejer långt hår och massor med make-up men inte pojkar?
Varför brummar småpojkar med bilar?
Varför uppmanas små flickor att hjälpa till i köket, och små pojkar att hjälpa till att tvätta bilen?
Varför är sportkläder så enormt könsuppdelade?
Varför finns det inte bra hockeyskridskor i storlek 39 på Stadium fast tillverkarna tillverkar?
Varför är gruppchefen kvinna och avdelningschefen man?
Varför ser jag så sällan tjejer plöja men så ofta mata djur?
Varför är de flesta deltagarna på fåravelsföreningens möten kvinnor, medan ordföranden är man?

Det här är viktiga frågor, varje dag. Inte om man skriver "en" eller "man" i en text.

Undrar som redan påpekats varför det ena utesluter det andra? :)

Och menar du alltså att dessa pseudodiskussioner i cyberspace är orsaken till att det är för lite diskussioner/påpekanden i verkligheten? För är ett falskt samband som jag ser det...

Att skämma folk för att de är intresserade av en diskussion är både mästrande och i mitt tycke kontraproduktivt. Faktiskt oavsett ämne.

I det här sammanhanget så skulle vi kunna ägna oss åt att sprätta sand i sandlådan, och var och en hävda något i stil med: Nähä, för det är du som är mästrande, och sedan nähä, för det är du....
Du verkar helt enkelt inte acceptera att t.ex. jag ser det här som pseudodiskussioner. Det är faktiskt en lika relevant åsikt som många andra åsikter.

Kom igen prova med lite ordentlig argumentation:

Jag har förklarat varför jag anser att den här sortens diskussioner (av typen "Hen betyder höna" m.fl.) är pseudodiskussioner.

Ditt svar är av typen " nej det är det inte", men du utvecklar inte din ståndpunkt. Förklara varför den här den här diskussionen är så viktig.

Kanske kan jag också få ett svar på hur det enligt dig ser ut i verkliga livet med jämställdhetsdiskussioner.

I det här sammanhanget så skulle vi kunna ägna oss åt att sprätta sand i sandlådan, och var och en hävda något i stil med: Nähä, för det är du som är mästrande, och sedan nähä, för det är du....
Du verkar helt enkelt inte acceptera att t.ex. jag ser det här som pseudodiskussioner. Det är faktiskt en lika relevant åsikt som många andra åsikter.

Kom igen prova med lite ordentlig argumentation:

Jag har förklarat varför jag anser att den här sortens diskussioner (av typen "Hen betyder höna" m.fl.) är pseudodiskussioner.

Ditt svar är av typen " nej det är det inte", men du utvecklar inte din ståndpunkt. Förklara varför den här den här diskussionen är så viktig.

Kanske kan jag också få ett svar på hur det enligt dig ser ut i verkliga livet med jämställdhetsdiskussioner.

Du, det är du som dyker in i tråden för att tala om att den förstör för de riktiga, viktiga diskussionerna bara genom att existera. Jag har varken krävt att du engagerar dig i den här frågan eller låter bli frågor du vill engagera dig i. Det enda jag vill är att du antingen förklarar hur en diskussion om 'en' eller 'man' förstör "de viktiga frågorna", eller i all vänlighet tillåter en diskussion fortgå trots att du finner den ointressant.

Jag har inte på något som helst sätt ifrågasatt din skildring av "den verkliga världen" som rätt dyster där det inte görs tillräckligt och där saker både totalt går över huvudet på folk och folk inte vill/orkar ta itu med saker. Vad jag ifrågasätter är hur den här tråden är orsaken till den situationen, för tanken att det skulle vara vårt fel för att vi i fem sidor diskuterat en eller man är minst sagt absurd.

Har inte läst tråden, men vill bara berätta att jag häromdagen blev glatt överraskad när jag läste minnesanteckningar från ett möte på arbetet och där en man på 60+ använde ordet hen!

Ja, också fick jag (en gång till) en fördom blottad hos mig själv; att jag tyckte det var just överraskande att en man i den åldern hade tagit till sig ordet hen. :)

Du, det är du som dyker in i tråden för att tala om att den förstör för de riktiga, viktiga diskussionerna bara genom att existera. Jag har varken krävt att du engagerar dig i den här frågan eller låter bli frågor du vill engagera dig i. Det enda jag vill är att du antingen förklarar hur en diskussion om 'en' eller 'man' förstör "de viktiga frågorna", eller i all vänlighet tillåter en diskussion fortgå trots att du finner den ointressant.

Jag har inte på något som helst sätt ifrågasatt din skildring av "den verkliga världen" som rätt dyster där det inte görs tillräckligt och där saker både totalt går över huvudet på folk och folk inte vill/orkar ta itu med saker. Vad jag ifrågasätter är hur den här tråden är orsaken till den situationen, för tanken att det skulle vara vårt fel för att vi i fem sidor diskuterat en eller man är minst sagt absurd.

Jag har redan förklarat varför jag anser att den här tråden, och många, alltför många, liknande trådar tar fokus från att dels definiera och diskutera de verkliga frågorna, som jag redan gett exempel på vilka de kan vara, och dels skapar ett löjets skimmer över vad som är viktiga frågor runt feminism och jämställdhet.
Det är så lätt hänt att det spelar "anti-feminister" i händerna.

Försök att producera lite argument om varför , och på vilket sätt, den här typen av trådar på sociala media lyfter problemen med att kvinnor tjänar mindre än män, har mindre makt än män, och att både män och kvinnor sitter fast i ett system som tvingar fram omedvetna val som cementerar könsroller.
Än så länge upplever jag enbart att du är förnärmad över att jag inte tycker som du...

Jag föredrar trådar som definierar jämställdhetsperspektiv på praktiska problem, där man i förstone inte såg att frågeställningen var jämställdhetsrelaterad.

Jag har redan förklarat varför jag anser att den här tråden, och många, alltför många, liknande trådar tar fokus från att dels definiera och diskutera de verkliga frågorna, som jag redan gett exempel på vilka de kan vara, och dels skapar ett löjets skimmer över vad som är viktiga frågor runt feminism och jämställdhet.
Det är så lätt hänt att det spelar "anti-feminister" i händerna.

Försök att producera lite argument om varför , och på vilket sätt, den här typen av trådar på sociala media lyfter problemen med att kvinnor tjänar mindre än män, har mindre makt än män, och att både män och kvinnor sitter fast i ett system som tvingar fram omedvetna val som cementerar könsroller.
Än så länge upplever jag enbart att du är förnärmad över att jag inte tycker som du...

Jag föredrar trådar som definierar jämställdhetsperspektiv på praktiska problem, där man i förstone inte såg att frågeställningen var jämställdhetsrelaterad.

Jag är inte ett dugg förnärmad över att du inte tycker som jag, jag tycker däremot det är rejält otrevligt att anklaga andra för att sabotera för att de inte tycker som du...

Vilka trådar du föredrar är givetvis helt fritt för dig, precis som det rimligen är för oss andra. Jag går dock inte in i en tråd på dressyrforumet för att upplysa om att deras diskussion är meningslös och förstör för... hundägare eller nåt. :confused:

Jag kan inte på något som helst sätt se att du förklarat hur den här tråden förstör, bara att du upprepar att den gör det. Som sagt undrar jag var du får det ifrån att de som deltar i den här tråden a)inte gör något annat och b)skulle göra "viktiga" saker istället om den här tråden inte fanns?

Och nej, jag behöver inte förklara för dig hur den här diskussionen hjälper äkta feminism eller vad du nu vill ha det till, det var aldrig trådens syfte och jag har aldrig påstått att den gör det - den enda som gjort den kopplingen är du (och tydligen Blue). Däremot vänder jag mig emot att den skulle skada.

Och "spela antifeministerna i händerna", jo tjosan.

.
Du missade att det redan i rubriken på tråden står "Språkfråga"? Vad tråden sedan utvecklas till är ett dynamiskt flöde som man som enskild tråddeltagare har möjlighet att påverka. Jag kan inte direkt påstå eller se att du hör till de som undviker jämställdhetsfrågan, tvärtom. Kasta sten i glashus heter det har jag hört.

Försök att producera lite argument om varför , och på vilket sätt, den här typen av trådar på sociala media lyfter problemen med att kvinnor tjänar mindre än män, har mindre makt än män, och att både män och kvinnor sitter fast i ett system som tvingar fram omedvetna val som cementerar könsroller..

Jag tar mig friheten att svara, trots att du inte riktar dig till mig, eftersom det var jag som skapade tråden. Trådens ursprungliga syfte var inte könsrolls- eller genusrelaterat alls, utan rörde sig om språkbruk, mer specifikt användande av "en" där jag hade förväntat mig "man". Jag har inte sett detta annat än de senaste månaderna, då jag plötsligt har sett det på flera ställen, och därför blev jag nyfiken och startade en tråd - svårare än så var det inte. Att sedan tråden "sprungit iväg" mot könsroller och jämställdhet tycker jag är intressant, och jag diskuterar gärna det, men det var faktiskt inte huvudsyftet!

Och om du tycker att den här tråden tar fokus från sånt som är viktigt, behöver du ju inte delta i diskussionen i den...

Om jag begrep vad som gör många så upprörda känns det som jag skulle kunna få en djupare förståelse för väldigt mycket, men det går mig faktiskt förbi. Handlar det om att vissa känner sig hotade?

Jag tror att det som är hotat är ett slags upplevelse av identitet, då identitet som man eller kvinna. En föreställning om den sortens identitet som djupt grundad i tillvarons själva beskaffenhet (biologi, arter som förökar sig sexuellt, Adam&Eva och allt det där).

Identitet, självbild och kanske självförtroende i sin identitet och självbild, är ju inget man ändrar på hur lätt som helst. Det får man ha förståelse för, och hoppas på förståelse för när det gäller en själv.

Sen tror jag också, hur vulgärt det än låter, att somliga faktiskt tror att själva heterosexualiteten, den heliga, hotas om vi i otillräcklig grad betonar skillnader mellan könen.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
648
Senast: Myrten
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 324
Senast: Gabby_Ossi
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 743
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Hej Bukefalos! Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang...
Svar
17
· Visningar
2 097
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama