Jag förstår inte att någon på något sätt skadar kampen för jämställdhet genom att intressera sig för en forumdiskussion om språkbruk, och den motsatssituation du tycks måla upp där man antingen är i den här diskussionen eller tar den "riktiga" kampen i vardagen är mig helt främmande. Verkligen totalt främmande...
Det är väldigt ofta jag ser resonemang/diskussioner på olika varianter av sociala media, där tämligen perifera uttryck av genus (eller för den delen rasism av "typ negerboll") diskuteras, ganska sällan diskuteras "tunga" frågor om könsmaktordning/rasism annat än i förbifarten, eller så kanske dessa företeelser inte ens identifieras såsom varande en del av ett förtryckande system.
I det verkliga, sociala livet, så är det tyvärr extremt sällsynt att någon höjer rösten för att ta upp t.ex. genusmässiga obalanser.
Jag har varit med om det ett litet fåtal gånger i skolan/dagis, enormt sällan i andra fall.
Någon gång ibland i vissa folkrörelser med stor mognad, men på jobbet är det mycket få gånger som andra än facket/kontaktombud resonerar ur ett jämställdhetsperspektiv.
Läggs t.ex. avdelningsmöten så sent, eller tidigt på dagen, så att dagis/fritids hämtning eller lämning blir problematiskt, så individualiseras ofta problemet till en eller några individer "som får lösa det själva", istället för att se det som ett jämställdhetsproblem, där den som kommer sent/måste gå också blir förfördelad (brist på information och inflytande) på arbetsplatsen.
Hur det ser ut på könsmässigt blandade arbetsplatser med övervägande unga människor, vet jag faktiskt inte personligen, eftersom mina erfarenheter främst kommer från både ålders- och könsmässigt blandade arbetsplatser, jag kan ju hoppas att det är bättre bland yngre.
Enligt min uppfattning, så är det för lite diskussioner/påpekanden i verkligheten, och alldeles för mycket pseudodiskussioner i cyberspace.