Språkfråga - "en" istället för "man"???

Men om du nu tycker att 'man' inte är könsneutralt i sin rena form, varför tycker du då att det är könsneutralt i sammansatt form - som i 'människa'?

Men vem har sagt att det är könsneutralt? Det är dock inte ett krav du kan ställa, att vill någon ändra på en sak måste den ändra på alla.

Är det bara jag som börjar bli fruktansvärt trött på att allt ska vara så könsneutralt?
Karlar är inte mer värda än kvinnor precis som kvinnor inte är värda mer än vad karlarna är.
Varför kan man inte få använda vilka ord man vill utan att få feministmaffian på sig? (Inte feministmaffian på buke i det här exemplet men har sett det på andra ställen tex Facebook...)

Jag kommer fortsätta säga man och inte en. Det har ingenting med jämlikhet att göra. Hen kan jag köpa när det använda istället för att säga "han eller hon"
Språket utvecklas absolut men ja...

Jag tycker det är så intressant att vi i Sverige nästan enbart använder ord i sin maskulina form. Vi säger lärare aldrig lärarinna etc. Det känns som att det är det som ger det här behovet att "avmaskulinisera" språket..

Min sambo som är italienare har en helt annan, mer odramatisk syn på sk feminina och maskulina uttryckssätt då italienskan är så bunden till feminin och maskulin böjning av ord..

Det gör mig faktisk skogstokig när manliga sjuksköterskor kallar sig sjukskötare. Yrkestiteln är Sjuksköterska, en skötare är något helt annat.

Ni som kan språk, varför blev det så laddat?

Det gör mig faktisk skogstokig när manliga sjuksköterskor kallar sig sjukskötare. Yrkestiteln är Sjuksköterska, en skötare är något helt annat.
Nja, här var det en nyhet förra veckan om en sjuksköterska som kört i diket med ambulansen efter ett 24-timmarspass. Av texten framkom att det var en han.

Handlar inte den här tråden om 'en' (könsneutralt) kontra 'man' (icke könsneutralt)?

Jo, men det är du som konstaterar att de som väljer en istället för man accepterar människa som könsneutralt. Det konstaterandet är ditt eget, men du använder det som verktyg för att argumentera mot de som väljer en. Det ser mycket ut som en halmgubbe härifrån faktiskt, något jag hoppas du står över. :)

Men om du nu tycker att 'man' inte är könsneutralt i sin rena form, varför tycker du då att det är könsneutralt i sammansatt form - som i människa?

Jag säger oftast person i stället för människa.
Och ja, människa, mankind, man, woman – alla de här är baserade på ett språk med mannen som norm. Woman fick inte ens eget ord, utan är någon som tillhör en man, alternativ "liten man", beroende på vilken etymologi en väljer att tro på.

@nagelbitarn
Det där med lärare och lärarinna – det tog väldigt låg tid innan kvinnor FICK vara till exempel lärare (eftersom vi ansågs "olämpliga och svagbegåvade" pga ej män, plus det stora hotet med "lärda kvinnor" eftersom kunskap är makt). Därför fattas det många såna ord i svenskan. Alla yrkestitlar som till exempel slutar på -or är "manliga" och egentligen inte alls avsedda för kvinnor.

Eller så blir man så trött på manfalden :rofl: :angel:
Manfalden-lobbyn dras mot könsneutraliteten kan man dock konstatera.

Det jag inte förstår, är varför man alls lägger energi och tid på att ens opponera sig mot det lilla lilla ordet hen eller en. Om jag väljer att använda dessa gör jag det av respekt mot andra. Och det triggar vissa människor mer än om kalle anka blir inställt på julafton. Lever en/man inte i en väldigt liten trång värld när man inte kan se det tredje och könslösa könet i SPRÅKET ens?

Manfalden-lobbyn dras mot könsneutraliteten kan man dock konstatera.

Det jag inte förstår, är varför man alls lägger energi och tid på att ens opponera sig mot det lilla lilla ordet hen eller en. Om jag väljer att använda dessa gör jag det av respekt mot andra. Och det triggar vissa människor mer än om kalle anka blir inställt på julafton. Lever en/man inte i en väldigt liten trång värld när man inte kan se det tredje och könslösa könet i SPRÅKET ens?

Njae, det blev väl ett jäkla liv om två dockor verkligen borde tas bort ur Kalle Anka eller inte, det skulle jag nog säga är ungefär jämförbara reaktioner? Både ifråga om rimlighet och nivå...

Jag tänker nog att det är väldigt lätt att se man som könsneutralt därför att vi lever med mannen som norm.

Ja, så är det kanske i många fall. Och eftersom mannen varit norm så länge, är det svårt att helt koppla loss språket från "mansnormen".

Att slå fast ords "egentliga" betydelse genom att åberopa deras ursprung, tycker jag mest känns som något man griper till när man vill ha rätt och samtidigt verka bildad.

Som du kanske noterade så skrev jag att "jag anser" att man är könsneutralt, jag har åtminstone alltid tidigare sett det så. Men det är ju som "neger" - när jag var barn användes det i betydelsen "mörkhyad människa (man? kvinna? person?) med afrikanskt ursprung" och uppfattades nog då av de flesta som neutralt. Numera har det ju fått en klart rasistisk klang, och jag och många med mig skulle aldrig använda det. Kanske har "man" en liknande resa framför sig?

Är det bara jag som börjar bli fruktansvärt trött på att allt ska vara så könsneutralt?

Jag är också vansinnigt trött på att allt skall vara så könsneutralt. Det ÄR skillnad på pojkar/flickor och män/kvinnor och jag tycker det är katastrof och vidrigt att det inte verkar ok mera. Visst, lika lön för samma arbete och så, men en kvinna kan aldrig bli en man (utan fysiska ingrepp) och vice versa.

Ja, så är det kanske i många fall. Och eftersom mannen varit norm så länge, är det svårt att helt koppla loss språket från "mansnormen".

Ja, det är ju omöjligt. Normer skapar språket, språket skapar och upprätthåller normer.

Att medvetet ändra sitt sätt att uttrycka sig i vissa sammanhang, kan ju bidra till att kasta ljus över mönster som vi tidigare inte har sett. Och uppenbarligen är det en ganska bra strategi, eftersom så många blir så provocerade.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
648
Senast: Myrten
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 324
Senast: Gabby_Ossi
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 743
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Hej Bukefalos! Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang...
Svar
17
· Visningar
2 097
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama