Och viktigt hur vi använder det! Tänk att som invandrare lära sig ett nytt språk. Jag hade känt mig bakbunden, länge...Språk har alltid varit ett politiskt verktyg, både för förändring och konservatism. Språk är otroligt spännande!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och viktigt hur vi använder det! Tänk att som invandrare lära sig ett nytt språk. Jag hade känt mig bakbunden, länge...Språk har alltid varit ett politiskt verktyg, både för förändring och konservatism. Språk är otroligt spännande!
Men om du nu tycker att 'man' inte är könsneutralt i sin rena form, varför tycker du då att det är könsneutralt i sammansatt form - som i 'människa'?
Handlar inte den här tråden om 'en' (könsneutralt) kontra 'man' (icke könsneutralt)?Men vem har sagt att det är könsneutralt?
Nja, här var det en nyhet förra veckan om en sjuksköterska som kört i diket med ambulansen efter ett 24-timmarspass. Av texten framkom att det var en han.Det gör mig faktisk skogstokig när manliga sjuksköterskor kallar sig sjukskötare. Yrkestiteln är Sjuksköterska, en skötare är något helt annat.
Handlar inte den här tråden om 'en' (könsneutralt) kontra 'man' (icke könsneutralt)?
Men om du nu tycker att 'man' inte är könsneutralt i sin rena form, varför tycker du då att det är könsneutralt i sammansatt form - som i människa?
Är det bara jag som börjar bli fruktansvärt trött på att allt ska vara så könsneutralt?
Varför kan man inte få använda vilka ord man vill utan att få feministmaffian på sig?
Är det bara jag som börjar bli fruktansvärt trött på att allt ska vara så könsneutralt?
Tänk att det alltid är samma människor som ska opponera sig mot könsneutralitet. En blir så trött på enfalden!
Eller så blir man så trött på manfalden
Amannat!Anammat!
Manfalden-lobbyn dras mot könsneutraliteten kan man dock konstatera.Eller så blir man så trött på manfalden
Manfalden-lobbyn dras mot könsneutraliteten kan man dock konstatera.
Det jag inte förstår, är varför man alls lägger energi och tid på att ens opponera sig mot det lilla lilla ordet hen eller en. Om jag väljer att använda dessa gör jag det av respekt mot andra. Och det triggar vissa människor mer än om kalle anka blir inställt på julafton. Lever en/man inte i en väldigt liten trång värld när man inte kan se det tredje och könslösa könet i SPRÅKET ens?
Jag tänker nog att det är väldigt lätt att se man som könsneutralt därför att vi lever med mannen som norm.
Att slå fast ords "egentliga" betydelse genom att åberopa deras ursprung, tycker jag mest känns som något man griper till när man vill ha rätt och samtidigt verka bildad.
Ja, så är det kanske i många fall. Och eftersom mannen varit norm så länge, är det svårt att helt koppla loss språket från "mansnormen".