Spotlite Lobell

Limelight

Trådstartare
Jag har köpt mig en travare som är efter Spotlite lobell och undan Gracedot, tänkte höra om det är någon utav er som vet något om psyket på hans föräldrar?.

Min häst är väldigt nervös och rädd utav sig, ska forska i vad det kan tänkas bero på , då jag redan testat massor runt omkring hemma, så blir min nästa tanke hur hans föräldrar var i psyket :).

Sv: Spotlite Lobell

Jag har ingen aning om hur Spotlite Lobell är i psyket men jag kan svara för en avkomma som han har. Han är väldigt liten och lik sin far i utseendet, otroligt snygg häst enligt mig själv. Trevlig att hantera dock är han otroligt het och stressad vid körning. Han har haft problem med gomseglet och nu har vi tappat honom på blod pga för högt antal röda blodkroppar. Hans träning ska vara lugn och får inte stressa upp sig osv. Det är jättesynd då han är en fin häst. Vi hoppas att tappningen på blod ska hjälpa honom.

Tack för svar :).
Vad har din för mor ?

Jag köpte den här hästen som ridhäst, och han är också liten och riktigt snygg i kroppen. Precis samma här är han het som bara den att rida, köra säger de att han ska vara toppen på, ska testa så fort jag hittar en vagn. Stressad och nervig till max är denna pålle jag köpt också.

Hoppas det kommer fungera bättre när ni tappat honom!!!.

Verkar inte vara många som vet mkt om Spotlite Lobell, så tar nästa fråga. Ni med avkommor efter han, hur är de i psyket ?

Jo nog tror jag det finns många som känner till Spotlite här...:D HAn är en välkänd hingst som lämnat många bra travare.
JAg tror nog man kan säga att generellt så lämnar han vänliga hästar, dock inte utan temperament. Dvs många kan lätt jaga upp sig när de blir stressade, jag har sett många som varit bakrädda, vissa är heta. En del har haft Damp-liknande symtom... :angel: Alla som jag har träffat på har varit besvärligare än genomsnittshästen att köra in tex.
Han lämnar inte dumma hästar men de har ofta lite nerv i sig.

JAg har själv en just nu efter honom. Jättesnäll häst som aldrig vill något ont men är lite "korkad" och beter sig inte riktgit logiskt alla gånger.

Låter som min häst är precis en kopia av en Spotlite avkomma.
Jag kan faktiskt inte beskriva min häst med något annat ord än just Damp :D, han är askonstig ibland, går inte att beskriva hur, men antar att ni förstår.

Han är alltid supertrevlig att hantera, men när han blir rädd blir han helt blockerad och lyssnar absolut inte och kan utan att tänka sig för hoppa på en för att komma undan "faran", vilket inte är så roande alla gånger. Det konstiga är att han blir rädd för konstiga saker som häromdagen, en miniliten tall som stod i skogen skulle han absolut inte gå förbi, medans en stor konstig soptunna bryr han sig inte över :grin:.

Skönt på något konstigt sätt att veta att det är nedärvt så att det inte är något fel i huvudet på han, för ibland kan man börja undra :angel:.

Min häst som är efter Spotlite snäll och go att ha å göra med.
Gillar att busa, kollar efter saker att "bli rädd för" till och från hagen...bara på jävulskap :devil:

Men han är VÄLDIGT bakrädd...inte så att han slår å så men man måste hålla koll på honom för han "sticker" om det råkar smälla i vagnen.*suck*
Fick åka på en rejäl tur för snart ett år sedan:eek: dock gick allt bra!
Å det är inte ens att tänka på att köra honom i mörkret för då är det 1000ggr värre.

Som tur är går det väldigt bra att rida honom, då är inget farligt :grin:

Tack för svar :).
Vad har din för mor ?

Jag köpte den här hästen som ridhäst, och han är också liten och riktigt snygg i kroppen. Precis samma här är han het som bara den att rida, köra säger de att han ska vara toppen på, ska testa så fort jag hittar en vagn. Stressad och nervig till max är denna pålle jag köpt också.

Hoppas det kommer fungera bättre när ni tappat honom!!!.

Verkar inte vara många som vet mkt om Spotlite Lobell, så tar nästa fråga. Ni med avkommor efter han, hur är de i psyket ?

Inte min, passhäst :)

Hans mamma är e. Choctaw Brave (US).

Inge roligt med bakskygga hästar, det kan sluta riktigt illa, skönt att det gick bra för din del när det brakade loss..

Tack och lov verkar inte min vara bakskygg, tömkör han massor just nu. Letar vagn för fullt just nu, så bara att hoppas att bakskyggheten håller sig borta då med ;).

Jag jobbar på det stuteriet som Spotlite Lobell finns på. Jag kan bara säga att han är en snäll hingst, fastän han är 25 år så har han verkligen glimten i ögat. Han är snäll att greja med och jag kommer verkligen sakna han när han går bort. Och han är super snygg att se på :laugh:

Marie :)

Gud vad kul att höra ifrån en som träffar honom varje dag :) !.

Kul att höra att han är trevlig och riktigt snäll :)
Har han alltid vart snäll som hingst, vet du det?.

Måste bara få fråga om du inte möjligen kan slänga in en bild på han, hur han ser ut i dagens läge?, Vore riktigt kul att få se :).

Nu tror jag att det var själva Spotlite du ville ha en bild på, men jag slänger in en bild på hästen jag pratar om med :)

ExittoHeaven_uppstlld.jpg

Jag glömmer inte en häst jag skötte en sommar som var efter Spotlite. Herregud är allt man kan säga.. där kan man snacka om damp! Ett litet sto, himla vacker men verkligen skitkonstig. Inte elak eller så, men bara superskum.

När man släppte ut i hagen tex skulle hon alltid rusa iväg helt utan anledning innan man släppte loss henne. När jag ledde till hagen började hon alltid springa i cirklar runt mig, bli rädd för typ ett gruskorn på marken, dra iväg hundra meter, hoppa ner i diket för att hon såg ett grässtrå eller vad det nu var osv.. varje morgon på väg ut till hagen var ett riktigt äventyr. Ibland när jag selade fick hon för sig att nu går vi och så sprang hon iväg. Spelade ingen roll vad som fanns framför, en dörr, en vägg, en annan häst vaddå man kommer säkert förbi tyckte hon. En gång satt hon inte fast i kedjorna utan jag höll i ena tömmen och väntade på tränaren, då sprang hon bara iväg och kraschade rätt in i hästen framför som stod där med vagn och allt. Hon slog upp sår på frambenen och verkade totalt oberörd, istället försökte hon fortsätta springa in i vagnen. :confused:

Vet inte om jag träffat konstigare häst nånsin.. hon blev alltid rädd för konstiga grejer, typ gräs eller en sten som hon såg varje dag, men plötsligt var den livsfarlig och hon stack. Hon var sjukt het att köra när hon väl sprang rakt fram och inte i diken eller ner i sjön som hon gjorde en gång.. efter det ville inte tränaren befatta sig med henne mer. Förstår det. :crazy:

Har träffat på normala Spotlite-avkommor också, men de har alla varit lite nerviga.

Inge roligt med bakskygga hästar, det kan sluta riktigt illa, skönt att det gick bra för din del när det brakade loss..

Tack och lov verkar inte min vara bakskygg, tömkör han massor just nu. Letar vagn för fullt just nu, så bara att hoppas att bakskyggheten håller sig borta då med ;).

Näe det är verkligen inte roligt..
Men för min hästs del handlar det om dålig hantering när han var unghäst.
Han blev tappad med vagn i skogen ett flertal gånger så han är ganska "ärrad"

*kl*

Herregud, tycker att allas beskrivningar passar in på vårat Spotlite Lobell sto :D
Snäll och så, men mycket skum med diverse damp-inslag :angel:

Varit och frysmärkt hennes son idag. Av någon anledning valde vi att ta med en shetlandsponny som sällskap istället.... :p

Hon är också en sådär liten snygging, 149cm hög! Är Spotlitarna lite små generellt?

Nu tror jag att det var själva Spotlite du ville ha en bild på, men jag slänger in en bild på hästen jag pratar om med :)

ExittoHeaven_uppstlld.jpg

Jo det var själva Spotlite, men hur kul som helst att se bilder på en av hans avkommor. Så jäkla snygg, riktigt lik min i kroppen!.

Fler som har bilder på sina avkommor efter Spotlite?

Låter lite likadan som min häst, han kan också bli rädd för grässtrån eller små träd speciellt, även om vi gått förbi hundra gånger, medans de här "vanliga" grejerna som soptunnor, postlådor mm reagerar han inte ens på.

Gud vad läskigt att han blir så nervös/rädd att han springer in i vad som helst, kan sluta riktigt illa :(.
Tack och lov är inte min sådan..

Näe det är verkligen inte roligt..
Men för min hästs del handlar det om dålig hantering när han var unghäst.
Han blev tappad med vagn i skogen ett flertal gånger så han är ganska "ärrad"

Då förstår jag, stackars han, absolut inget roligt och svårt att få bort det..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: Tuvstarr
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 903
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 239
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar