Sporrmärken

Sv: Sporrmärken

Ja jag förstår ju att det inte är bra. Kanske formulerade frågan lite fel. Jag undrar på vilket sätt man gör fel om det blir märken? Är det för att foten rör sig för mycket alltså?

Jag har börjat rida en häst jag inte ridit på flera år. Har inte haft sporrar på just den hästen förr, men hon kunde ibland få kala bortskavda fläckar av shortchapsen, eller om skorna hade för hög kant. Nu den senaste gången hade jag sporrar och då fick hon märken av dem direkt, även om jag inte använder dem särskilt aktivt.

Har ridit med sporrar i flera år, men aldrig sett röken av minsta lilla märke på nån av hästarna jag haft dem på. Så min fråga var alltså mer, gör jag fel eller är hon bara känslig?
 
Sv: Sporrmärken

Inte särskillt insatt när det gäller sporrar.
Är det inte så att stjärnsporrar är den allra mildaste sporren, men kan bli den skarpaste om de rostar fast?
 
Sv: Sporrmärken

Det kan ju vara så att din skänkel inte är stabil nog, för de hästar som har lite tjockare hud spelar det ingen roll men på denna häst så visar sig dina "brister" (missförstå mig inte, vi har Alla brister och styrkor) tydligare.
 
Sv: Sporrmärken

Man måste se till att "stjärnan" kan rulla. Då är det nästan omöjligt att skada hästen med. Särskilt som sporren inte sitter fast under foten utan dom lätt lossnar.
Sitter stjärnan fast är det en helt annan sak. Då kan man skada hästen.

Det jag gillar med sporren är att den skramlar så det räcker att röra på sporren så hör hästen det. Sporren behöver alltså inte ens nudda hästen för att den ska fungera.

:)
 
Sv: Sporrmärken

Definera märken? Sår eller vad??

Låter som du ska sluta rida med sporrar, det är INTE okej att hästen får märken.. :crazy:

Dock finns det hästar som är extra känsliga i hårremmen, särskilt på senvintern innan dom fäller och då kan det bli märken i pälsen även om man knapt nuddat hästen med sporren.

minhäst får märken till o med när man inte har sporrar.. detta är då en extremt känslig häst som vintertid får skav av allt. schabrak under sadeln är inte ens att tänka på...

sporrar.. är inte heler att tänka på :smirk:

fast han visar aldrig att han är öm..är bara lite päls som nöts bort lite...
 
Sv: Sporrmärken

Håller med dom ovanståående. Vore bra om du skrev hur det ligger till; om det är sår eller märken. osv...
 
Sv: Sporrmärken

Om du inte ska tävla så behöver du ju inte ha sporrarna.
Min ena häst(mkt fullblod) måste jag ha "fårskinnsklädsel" utanpå skorna/stövlarna vintertid för att han ska ha pälsen kvar, men tävlade mkt på han förut och va då tvungen att ha sporrar på tävlingen(bara inne på banan)...och då rullsporre med mjuk klinga.
Alla hästar är olika känsliga...
 
Sv: Sporrmärken

Tycker det låter som du ska ta bort sporrarna!

Däremot så finns det ju hästar som är extremt länrliga... Min häst för skav av enbart skänkeln :crazy: (och nej, jag baknar inte på henne, utan hon är en känslig dam)
 
Sv: Sporrmärken

Precis, som du säger calvert. Sporrmärken behöver inte betyda att man använder sporrarna extremt fel, kan bero på flera faktorer. Tycker inte att det behöver betyda på att man är en dålig ryttare, däremot är det bra att man, som du reagerar så fort man ser tecken på att det blir skav. Därifrån tycker jag att det vettigaste är att fundera lite på varför de har uppkommit, som tidigare inlägg har tagit upp kan det ju bero på att man har en känslig häst etc. men givetvis också hur man använder sporrarna. Om du inte har haft märken på din häst tidigare (inte upplevt att du har en s.k. känslig häst) kanske du bör sluta använda dem, åtminstonde under en period tills märkena försvinner. Sedan kan du återintroducera dem, börja med väldigt "snälla" sporrar och se till att du tänker mycket på hur du använder dina skänklar. Kanske kan du prata med din tränare om problemet, då kan ju han/hon tänka speciellt på detta när du rider och visa dig hur du ska använda dem på ett bra sätt. Rätt använda är ju sporrar ett bra hjälpmedel. Lycka till!
 
Sv: Sporrmärken

För det första: Varför rider du med sporrar ? Är det en seg häst som man måste använda sporrar på ? Jag menar om du inte verkligen ''behöver'' dom, så sluta använda dom. På Ridskolan där jag rid förut så fanns det ett sto som också fix märken från sporrar.Jag fattade aldrig varför folk hade sporrar på henne för hon var hur pigg som helst.Men som sagt sluta använda sporrarna på hästen om du nu inte behöver det.Tråkigt att hästen verkar vara så känslig....
 
Sv: Sporrmärken

Jag måste säga att det inte är så allvarligt. Det är olika från häst till häst hur känsliga de är i hårremmen. Min ena häst får kala fläckar på sidorna av svansen när han viftar flugor. Han är kal över ryggen av sadeln och på bringan av täcket. Och han är hur inluddad som helst för att förhindra det så mycket som möjligt men det hjälper inte. Med honom skulle jag inte vara ett smack brydd om han fick märken efter sporrarna.
En häst som är mer okänslig i sin hårrem däremot, då skulle jag reagera. Sporren är enbart ett hjälpmedel som inte ska ligga an mot hästen hela tiden och ska därför normalt inte ge skav.
Kontrollera "skavet". Är det bara avskavt hår eller är huden svullen, är det sår till och med? Det är bara du som kan avgöra om du ska sluta rida med sporrar eller inte.
 
Sv: Sporrmärken

Som flera redan har påpekat så har många hästar, även utan otillbörlig använding av sporrar, lätt att få skav vid pälsfällning/-sättning. Ett hett tips är att spraya lite glansspray på hästens sidor innan man rider. Min hästs päls skavs av väldigt lätt både vår och höst (dessutom är han något istadig emellanåt), men med glansspray under dessa "känsliga" perioder funkar det utmärkt!
 
Sv: Sporrmärken

Varför ha sporrar överhuvud taget? Hästar känner ju minsta fluga! Det handlar bara om att göra hästen motiverad!
 
Sv: Sporrmärken

men om man vill tävla dressyr tillexempel så SKA man ha sporrar. Då är det väl bra att hästen är van vid det så att man itne bara slänger på dem vid tävling?
Dessutom måste inte sporren användas bara för att den sitter på.
 
Sv: Sporrmärken

Varför ha sporrar överhuvud taget? Hästar känner ju minsta fluga! Det handlar bara om att göra hästen motiverad!


Det där var en intressant synvinkel på det hela, och det stämmer ju! Fast jag är en "sporrmänniska", antar att min häst är för omotiverad utan.
 
Sv: Sporrmärken

För det första: Varför rider du med sporrar ? Är det en seg häst som man måste använda sporrar på ? Jag menar om du inte verkligen ''behöver'' dom, så sluta använda dom. På Ridskolan där jag rid förut så fanns det ett sto som också fix märken från sporrar.Jag fattade aldrig varför folk hade sporrar på henne för hon var hur pigg som helst.Men som sagt sluta använda sporrarna på hästen om du nu inte behöver det.Tråkigt att hästen verkar vara så känslig....

Trist att höra folk som har denna uppfattning.

Sporrar har man inte för att driva "lata" hästar med! Hästen ska lyssna på hjälperna, annars går det inte att rida.
Sporren har man som hjälp om man vid ett specifikt tillfälle behöver lite extra skänkelhjälp, man ska inte sitta och driva med sporren, hästen ska bjuda framåt själv.

Om hästen bara får märken i pälsen är det imo inte så mkt att bry sig om, får den små sår får man självfallet rida utan sporrar tills det läkt och fundera över om man anväder sporren på rätt sätt. Som andra sktivit här ovan finns det många hästar som får märken i pälsen bara av skänkeln..
 
Sv: Sporrmärken

Varför ha sporrar överhuvud taget? Hästar känner ju minsta fluga! Det handlar bara om att göra hästen motiverad!

Som någon annan sa, en intressant synvinkel på frågan och enligt mig själv mycket sann.

Men då fick du mig faktiskt att undra, om hästen känner minsta fluga borde inte en sporre på en människa med stabil skänkel vara bättre än inte sporrar, eftersom hjälpen då kommer från en "klump" till sko? Missförstå mig inte, jag själv använder aldrig sporrar, anser mig inte tillräckligt duktig för det även fast jag ridit i över 12 år.

Ursäkta om det blev en liten offspinn på tråden, men jag kunde inte hjälpa att börja fundera :angel:
 
Sv: Sporrmärken

En sporre blir mindre tryckyta och mer obekväm än en "stövel" speciellt med tanke på att man inte ska driva med hälen utan med hela vaden/benet (olika från olika ridstilar), dvs, det blir inte bara med stöveln utan ett mjukt mera utspritt tryck från ett ben.

Vad kittlar mest? Spettsen på en fjäder som någon kittlar dig med eller trycket från en hand?

Sen anser jag att om man är så pass duktig att man kan rida med sporrar kan man likväl rida utan.
Till skillnad från spö som är en annan fråga, där är det om att nå till en kroppsdel utan att behöva flaxa iväg med ett ben (men ett spö kan vara lika dåligt som det skarpaste bettet i fel hand).


Jag kan förstå att ryttare vill träna med sporrar för att man måste ha dm på tävling i dressyr.
En ganska korkad regel imo, med tanke på att man inte får ha spö.
Med en sporre kan ryttaren göra mer skada som inte ses av dommaren än med ett spö, trotts det är spöet inte godtagbart?
En sporre kan grävas in i den sidan som är bort från dommaren på hästen för att få hästen att gå frammåt.
Ett spö kan inte användas lika skarpt, lika osynligt.

Varför finns regeln? Någon tävlingsryttare som kan berätta?
 

Liknande trådar

Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 230
Senast: Takire
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp