Sporrmärken

Sv: Sporrmärken

Nej jag förstår inte reglerna där. Dom verkar ganska korkade i mina öron.

Jag rider själv med sporrar ibland. Jag använder dom väldigt sällan men jag har dom som en extra livförsäkring. ;)

Jag har en väldigt högt rangad häst (stor, sto och fux :o ) och hon har mycke egen vilja. Så på uteritter kan man hamna som grillprydnad på en lastbil om man har otur eller....ha en lugn och trevlig uteritt. Allt beroende på dagsform :rofl:
Jag rider för det mesta barbacka, bettlöst och utan sporrar.....spö äger jag inte ens något.
Men jag har ett par sporrar. Min livförsäkring. ;)
 
Sv: Sporrmärken

Bild på monsterhästen ;)
DSC00263.jpg
 
Sv: Sporrmärken

Fint monster! :)

Använder precis som du också sporrar vid uteritt som en extra säkerhet. För att hålla lille vännen på mattan helt enkelt. Vissa dagar kan han bli väldigt på tårna och smått okontaktbar (ren livsglädje!). Andra dagar from som ett lamm....

Rider i och för sig med sporrar när jag tränar också (dressyr), men har även perioder när jag inte använder dem alls.
 
Sv: Sporrmärken

Ja kan säga såhär... om hästen alltid får märken av sporrarna så skall du inte använda dem.

Kan dock berätta om en (hemskk, otäck, vidrig) erfarenhet jag gjort när jag jobbade som hästskötare. Hästen jag red hade jag ridit många, många gånger... och jag red omkring 5-10 olika hästar varje dag med sporrar utan ett märke efter... men just denna häst, denna dag var helt sårig efter ridturen. Och då menar jag köttfärs... inte ett litet sår mao. Varken jag eller han jag jobbade för hade sett något medan vi red. Hästen uppförde sig inte annorlunda. Vi hade konditionstränat på fältet och det hade varit en harmonisk ridtur med normala mjuka hjälper... jag grät när jag såg hästen, för det var ett köttfärsmärke på ca 10x10 cm på båda sidor... undersökte sporrar och allt såklart, men hittade ingen orsak.

Nu var det någon som skrev att det kan ha haft med fällning att göra och det var vid denna tid, så kanske var det därför... (skönt att ha fått ngn form av förklaring 7 år senare... :eek: )

Detta är såklart inget jag vill uppleva igen, så nu har jag Sprengers stjärnsporrar istället för kulsporre. Det minimerar risken att skada hästen otroligt (sålänge som de rullar, se upp för lera)!
 
Sv: Sporrmärken

Jag fattar överhuvudtaget inte hur sporrar ska fungera. Jag skänklar typ med insidan av hälan så när jag har sporrar så nuddar dom aldrig hästen:confused: Ska man liksom vrida in hela hälen när man ska skänkla med sporrar?:crazy:
 
Sv: Sporrmärken

Hej vet du vad hästar e olika känsliga för sporrar om din häst får märken så se över sporrarna och hur mycket du "driver" med sporrarna, kanske måste du bara byta sort kanske me en liten kula på?
Jag har jobbat me hästar på Internationell nivå utomlands å där såg ja allt möjligt stora som små märken å sår och så långt behöver det inte gå absolut inte !!!!!! när man klipper hästarna så kan man lämna en bit päls på det området där det skavs extra mycket, och vi hade en häst som inte tålde en viss sporre så när vi bytte så blev det bättre! så ta av dom behöver du nog inte göra bara se över dom!
 
Sv: Sporrmärken

var en gång med om att en häst fick skav av "gummiskydd" som många använder runt sporren för att skydda stöveln eller nått... Det blev nån sorts värmefriktion mellan hästen och gummitt. Hästen är i sig väldigt kännslig för skav..
 
Sv: Sporrmärken

En häst ska inte få sporrmärken, då är det något som brister i kommunikation och ryttarens hjälper. Jag anser att om man ska rida med sporrar så ska man ha kontroll på sin skänkel. som med allt så ska man ge hästen en hjälp, vänta på svar och händer det inget upprepa men inte i snabb följd eller utan att vänta på svar av hästen. För att lyckas få sporrmärken så måste man ha överdrivit användadet av sporren, även om hästen är av den sorten att den lätt få skav. Bättre att rida utan i så fall eller försöka få hästen känsligare för dina hjälper.
 
Sv: Sporrmärken

Min häst har ärr efter sporrar, hatar sporrar så fruktansvärt så jag har slutat rida med dom öhv.

Hon fick det hos tillridaren enligt förra ägaren då hon var exremt svårriden och tydligen försökte dom kuva henne med sporrar :confused:
 
Sv: Sporrmärken

Slå mig om ni vill, men kan man inte hantera sin häst utan sporrar/spö/nosgrimmor/skarpa bett osv borde man ta sig en liten funderare..
Stort djur, det är det. Och starkt. Men lik förbannat känsligt! Jag ser alltför många som använder redskap för att korrigera diverse "fel" hästen gör. Makes me sick..
 
Sv: Sporrmärken

Har aldrig haft några märken på någon av mina hästar, men tycker inte man ska använda sporrar om pälsen blir nött/sliten av de.
 
Sv: Sporrmärken

Varför ha sporrar överhuvud taget? Hästar känner ju minsta fluga! Det handlar bara om att göra hästen motiverad!

Jag håller med om att hästen känner minsta fluga men om hästen inte ärmotiverad eller om man helt enkelt inte vill banka igång en häst varje gång man ska rida är sporrar ett bra alternativ för att ge "känsligare signaler" och slippa banka sig medvetslös.
 
Sv: Sporrmärken

Slå mig om ni vill, men kan man inte hantera sin häst utan sporrar/spö/nosgrimmor/skarpa bett osv borde man ta sig en liten funderare..
Stort djur, det är det. Och starkt. Men lik förbannat känsligt! Jag ser alltför många som använder redskap för att korrigera diverse "fel" hästen gör. Makes me sick..

TACK för den åsikten. Speciellt en sak som får mig att tända till är inspenningstyglar och när man ser en häst som försöker gapa pga obehag av bettet men inte kan för att nån har spänt en nosrem runt näsan på dem.
 
Sv: Sporrmärken

Jag säger som många andra här:

AV MED SPORRARNA!! :eek:
 
Sv: Sporrmärken

Din häst hade ju märken (vilket tyder på att den har ont) :mad:
 

Liknande trådar

Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 230
Senast: Takire
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp