Sporrmärken

T

tudelu

Hur "allvarligt" är det om hästen får märken av sporrarna efter att man ridit? Har man då använt sporrarna fel/för mycket?
 
Sv: Sporrmärken

Hur "allvarligt" är det om hästen får märken av sporrarna efter att man ridit? Har man då använt sporrarna fel/för mycket?

Allvarligt:eek:

Hur lyckas man med att få märken efter sporrarna:eek:

Ta dig en funderare:crazy:
 
Sv: Sporrmärken

Har du märken efter sporrarna när du ridit, t ex bortskavd päls eller liknande....då säger jag bara en sak...

PLOCKA AV DOM

//Domino
 
Sv: Sporrmärken

:eek: Även om det är relativt små märken så Ska sporrarna av!!!
 
Sv: Sporrmärken

Ja, alltså i 99 fall av 100 så är det väl så att: TA AV SPORRARNA!! :eek:

Men i det sista fallet så KAN det vara så att man har en häst som får skav av ALLT. Så trycker man med sporren kanske 3 ggr och det råkar bli på exakt samma punkt så faller pälsen av på den fläcken. Nej men ungefär så.
 
Sv: Sporrmärken

Jag har ridit med stjärnsporrar i 10 år och har aldrig haft en skråma på hästen och inte ett hårstrå på hästen har skadats så.... kan du inte rida med sporrar utan att skada hästen så ska du inte använda sporrar.
 
Sv: Sporrmärken

Jag tycker också att du ska ta av sporrarna om det blir märken :crazy:

Någonting annat som du kan kolla är om du råkat stöta till sporrarna mot någonting (typ sten) så att de fått skarpa kanter. Då är det ju inte bra att använda dem.
 
Sv: Sporrmärken

Det går iof inte o jämföra med stjärnsporrar tycker jag, eftersom de inte ligger och nöter på samma ställe.
 
Sv: Sporrmärken

Du är nog en av dom få som förstår det! :bow:
All heder åt dej som förstår hur sporrar fungerar!
 
Sv: Sporrmärken

Säger som dom andra: TA AV SPORRARNA!!!!!
Blir det märken ska man inte ha sporrar, det är inte det som är själva tanken med dom :eek:
Såklart att det är allvarligt om hästen får märken efter sporrarna...
 
Sv: Sporrmärken

Definera märken? Sår eller vad??

Låter som du ska sluta rida med sporrar, det är INTE okej att hästen får märken.. :crazy:

Dock finns det hästar som är extra känsliga i hårremmen, särskilt på senvintern innan dom fäller och då kan det bli märken i pälsen även om man knapt nuddat hästen med sporren.
 
Sv: Sporrmärken

hålle rmed dej där, går inte o jämföra vanliga sporrar med klingsporrar eller vad de heter, typ stjärnsporrar/släta kling sporrar.

För dom rullar på hästen , vanliga sporrar gnager på samma ställe.

därför kan en häst med känslig hårrem och spec i fällningstider få märken av såna sporrar(vanliga alltså).
Men ser inte bra ut om de blir de.

Sen kan de vara så att man är väldigt ostadig med skänkel o alltså sitter o nöter med sporren hela tiden.
Men då bör manta av sig sporren och lära sej sitta stilla med benen.
 
Sv: Sporrmärken

När man använder sporrarna så mycket att det blir märken/sår så tycker jag att man ska fundera lite på om man har ett jäkla uselt omdöme och anser att man är mogen för att rida med sporrar, eller om hästen är rejält känslig och får sår extremt lätt = något är allvarligt fel.

/ Loriey
 
Sv: Sporrmärken

Med tanke på att det är mitt i fällningsperioden när det räcker att peta på hästen så ramlar håret av, så behöver det inte va katastrof... Men bättre att rida utan sporrar tills hästen har fällt klart isf.
 
Sv: Sporrmärken

Asså det e ju olika från fall till fall...Men det behöver ju inte vara så att man har använt sporrarna fel...Jag vet många känsliga hästar som har jätte lätt att få skav mm...Men då bör man inte rida med sporrar på ett tag för att få det att läka!

Jag red en häst i sommars som fick skavsår bara av mina skor...! :crazy: Han va extremt känslig för värme o svett... Så jag tycker kanske att man inte behöver oroa sig så mycket...fast jag vet ju inte hur då rider...man ska ju inte sitta o nöta med sporren hela tiden...

Men det behöver ju inte vara så att du använder dom på fel sätt...:D
 
Sv: Sporrmärken

Ok nu vet jag ju inte om det är dig själv det gäller eller något du sett men eftersom sporrmärken för mig är ett ganska vitt begrepp undrar jag, är det avskavda fläckar eller sår vi pratar om. Avskavda fläckar är det vissa hästar som får även om man inte har sporrar. Sår, ja då är det inte lämpligt att rida med sporrar helt enkelt.
 

Liknande trådar

Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 230
Senast: Takire
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp