Sv: Sporrar

Jodå, det kan jag visst skriva. Läs vilken som helst dressyr-bok så lär du dig att sporrar används för att FÖRFINA hjälperna. Eller SKA användas i det syftet iaf.
:smirk:

Det har öht inget med hur framåt hästen är att göra..

Jag har ett par "dressyrsporrar" modell längre.. dock har jag plockat bort dem nu när jag ridit halvblodet eftersom han är känslig och jag anser att jag inte har nog bra sits för att rida med dem än.

Nirak

på ponnyn har jag ett par vanliga 15 mm bara för att jag måste ha det på tävling.

På storhästen har jag 40 ca (tror jag) kul sporrar, och de har jag för att jag ska slippa att röra benen och istället bara vinkla foteb litegran, rider bara med dem på träning, hemma rider jag utan.

pinky skrev:
Jag har svanhalssporrar. Vet inte längden men kanske 35-40 mm?

Min förra häst var så liten till mina långa ben, så jag nådde inte upp utan dem. Började jag vinkla om foten och greja så tappade vi balansen och blev ofokuserade.
Det var även anledningen till att jag använde sporrar öht på henne, jag kunde inte förstärka skänkeln utan att störa henne utan dem. :crazy:
Har du nån bild på de sporrarna?? e lite nyfiken på hur dom set ut!!

Jag använder 20 mm "vanliga" (kan man säga så?), men för det mesta rider jag utan. Tränar på att han ska vara kvick och känslig för hjälperna och då tycker jag det är bäst utan sporrar.

Jag har 2 par sporrar, ena paret är 25 mm och kula, andra är 20 mm raka.. Jag växlade lite, beroende på vilken häst jag skulle rida (när jag red på ridskola).

På nuvarande pålla har jag inga sporrar alls (och hade jag det tror jag att hon skulle snöra av mig, hon är en dam med MYCKET bestämda egna åsikter om allting :p).

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 370
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj