J

JennieBackstrom

Hejsan.
Vilken sorts sporre använder ni?
Själv använder jag en spetsig sporre (15 mm) jag tävlar ponny. Jag tycker inte att kulsporrarna tar så mycket.
:bump:

Sv: Sporrar

:crazy:
Sporrarna ska ju inte "ta".... Tänk lite på hur det känns för din ponny också.

Jag har korta kulsporrar, och rider stor häst på 175cm... Oftast rider jag utan sporrar.

Om jag fick skulle jag rida utan. Har nu 20 mm med kula. Hästen känner ju en fluga, så den känner hjälprna ändå.
Den ska ju inte gå för att slippa obehag, utan för att den förstår vad man vill och är välriden.

okej ;)
"tar" kanske dumt formulerat. men den hästen jag tävlar får bättre form när jag rider på en sådan sporre, inte nu för att skillnaden blir allt förstor när dom ändå är såpass korta. hon blir iallafall mer vaken och det gör att jag slipper att nöta med skänkeln. fungerar bra på henne men det är ju helt olika från häst till häst som alla vet ;)

Senast ändrad av en moderator:

okej, :) jag rider också oftast utan sporrar. men ibland använder jag sporrar då hästen jag rider kän bli lite loj och ja vill gärna ha henne mer kvick och då fungerar sporrarna alldeles lagomt bra :)

Jag har tjocka goa 20 mm när jag tävlar. Hemma varvar jag lite allt möjligt både med och utan sporrar :)

Jag har svanhalssporrar. Vet inte längden men kanske 35-40 mm?

Min förra häst var så liten till mina långa ben, så jag nådde inte upp utan dem. Började jag vinkla om foten och greja så tappade vi balansen och blev ofokuserade.
Det var även anledningen till att jag använde sporrar öht på henne, jag kunde inte förstärka skänkeln utan att störa henne utan dem. :crazy:

Jag rider utan sporrar. Än så länge har jag bara tävlat lokal på hästen så då behöver jag inte ha några heller. När jag tävlade ponny hade jag trubbiga raka 1,5 cm. Men det var ju ett tag sedan. Tror inte jag har ridit på sporrar på 2½ år nu... :D

Ingen aning faktiskt...

Men det borde de väl vara, de är ju inte spestiga eller något, och yttersta spetsen pekar ju inte uppåt.

På min lite äldre häst så har jag använt allt från 15 mm kulsporre hemma / skogen, till typ 35 mm "spetsig" på träningar och tävlingar. Även ridit utan på honom.

Min yngre rider jag oftast utan. Annars med 15 mm kulsporre.

Utan på "marken" och i skogen meni hoppningen har jag en 20 mm kulsporre eller en hoppsporre som den så flott heter :P

Jag använder inte sporrar, tkr inte det behövs jag kan jobba utan att behöva massa hjälpmedel som kandar elr sporrar... Men däremot så kan jga använda sporrar inom hoppningen om jajg rider en trög häst, kommer man inte upp i den fart man behöver på hinderet så kan de gå illa...

Summergirl skrev:
sporrar men inte spö, spö får man bara ha på hopptävlingar men då max 75cm..

Jag tror inte att Centaur pratar om sporrar i allmänhet utan just svanhalssporrarna och jag har också för mig att de inte är tillåtna!

"Sporren skall vara rak eller mjukt böjd nedåt och peka rakt bakåt från mitten av sporren" enligt Stallbacken.com's tolkning av TR. Det tolkar jag som att svanhalssporrar är förbjudna eftersom de går först uppåt...

Att man inte får rida med spö på en dressyrtävling är nog de flesta medvetna om :smirk:

på ponnytävling får du inte ha spetsig sporre. Då måste sporren vara trubbig.

Ang Svanhalssporrar så var de tillåtna förut, men nu är TR ändrat (i år, 2006) så att den specificerar att sporren ska vara rak eller mjukt böjd nedåt samt peka rakt bakåt från mitten av sporren. Den beskrivningen passar inte in på svanhalssporrar som följdaktligen inte är tillåtna längre.

Rider utan sporrar, har inte ens testat på min knäääääppa ponny ;)

Precis. Att vanliga sporrar är tillåtna och att spö inte är det har jag faktisk fått med mig..... :smirk:

Ylva, tack, det var som jag trodde då. :)

Centaur skrev:
:crazy:
Sporrarna ska ju inte "ta".... Tänk lite på hur det känns för din ponny också.

Jag har korta kulsporrar, och rider stor häst på 175cm... Oftast rider jag utan sporrar.

MEN HALLÅ!?
Så kan du ju inte skriva!
Det beror ju på vad man har för häst!

Har man en lat häst/ponny kanske man behöver sporrar som "tar" lite mer!

Har man en kvick/Framåt ponny kanske det räcker med små, nätta sporrar!

Det beror ju på!

använder inga sporrar, behövs inte på den lille eller lilla (gulingarna), tidigare hade jag 10mm på den stora (hästen) men nu när jag inte har henne längre så använder jag aldrig dem... vet nog inte ens var jag har dem:d

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 370
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj