Sporrar på unghäst?

N

nässla

Frågar å en kompis vägnar så jag har väl inte alla detaljer, men ändå...
Har en kompis som precis börjat rida en sexåring som dock inte är mycket riden. Den är riden i tre år men mycket sparsamt och kan tex. inte galoppskänkel ännu, utan är i stort sett bara styrbar i skritt och trav.
I ridhus/paddock bjuder den väldigt dåligt framåt, antingen så stannar den eller så rusar den iväg och bockar. Ute kan den gå på ganska hyfsat om den får draghjälp av en annan häst.
Tydligen har den ridits med sporrar på bana förut, annars går den inte framåt.
Intrycket man får är att den inte riktigt tar skänkeln framåt utan "krullar ihop sig", den är samtidigt väldigt orolig och dragig i munnen.
Min kompis försöker nu rida den utan sporrar, vid det hittills enda passet i ridhus blev det mycket tvärstopp och smackningar och en och annan smisk på rumpan för att få hästen framåt.
Hon har haft mycket kontakt med sin gamla tränare och kommer nu att börja rida lektion, men det vore roligt att höra hur ni skulle göra med en sådan häst?
Sporrar på och en häst som (troligtvis) går fram eller kämpa vidare utan sporrar?
 
Sv: Sporrar på unghäst?

Kämpa vidare utan... man kan ju inte rida med sporrar jämt :cool:
 
Sv: Sporrar på unghäst?

Börja om från början.

Själv hade jag nog tagit den på lina, stor volt o smackat på den mot väggen så den lär sig att smackning alltid betyder framåt och det rejält samt att den lyssnar på spöet om den inte gör det. Inte jaga flera varv utan just bara se till att få den att förstå drivning.

Sedan hade jag använt typ samma metod under ryttare men helst ute, dock utan sällskap, jag tycker bara sällskap är distraherande om det inte handlar om riktig unga och förvirrade hästar, men då kan man hellre jobba dem lite mer först. Ryttaren har långt spö och inga sporrar, en lätt, följsam sits och ingen som helst kontakt med munnen. Det enda som krävs av hästen är att den svarar fram DIREKT på smackning, lite skänkel (tänk att hästen inte ens kan skänkeln och lägga bara på den) och spö. Ville hästen trava, galoppera, rusa iväg - låt den! Var dock NOGA med en följsam sits och inget som helst dragande i munnen och beröm och ingen drivning, en kort direkt hjälp bara. Efter ngra "igångsättningar" fattar hästen poängen och man kan ta bort spöet/smackningen efterhand och hästen börjar lyssna på skänkeln.

När hästen sedan i princip alla gånger lyssnar bra på skänkeln börjar man tänka på att ta lätt kontakt med munnen. Då ska hästen redan fritt skritta och trava med bjudning på LÖSA tyglar, inte aslånga men ingen direkt kontakt i varje steg oxh du ska inte behöva driva den för att få den att fortsätta. När man tar kontakt är det viktigaste att handen är följsam och att bjudningen bibehålls till varje pris! Inte genom att lägga på en gnatande skänkel utan genom att göra en lite grövre hjälp med totalt eftergift i hand o säte så att hästen alltid får fritt fram att röra sig framåt och aldrig känner sig hindrad av ryttaren.

Detta kan ta tid eftersom hästen förmodligen förknippat både hand, skänkel o ridning som stor som ngt segt och framtvingat. Det gäller att hitta glädjen att röra sig igen!

På unga hästar tar det ngra turer innan man kan börja få bjudning till bettet och ta kontakt (jag longerar heller inte alls på det viset, tar det vid träning på visning för hand och ser till att ha tillräckligt med snöre att släppa ut för att de ska få svara "för mkt" framåt). På en äldre häst kan jag tänka mig att det tar mkt längre tid.

Dock, rid gärna i sällskap efter ett litet tag (när hästen lyssnar fram på röst/skänkel/spö kombinerat) och skritta/trava/galoppera i friskt tempo för att få upp glädjen att röra sig under ryttare igen men först måste du lära hästen när den ska gå fram för dina hjälper för att få ut ngt av ridningen.
 
Sv: Sporrar på unghäst?

Tack för ett långt och bra svar :bow:
Ryttaren upplever att hästen faktiskt förstår skänkeln, ute kan hon rida lite tempoväxlingar och då svarar den riktigt, dvs. med att öka tempot. Men som sagt på bana så svarar den antingen inte alls eller så krullar den bara ihop halsen.

Som tur är så har min kompis bra balans och är inte för stolt för att hålla i sig i manen så jag tror att hästen kommer att lära sig att svara framåt (den bockar gärna om man går på den).

Ska tipsa henne om lite longering, tydligen är hästen mycket longerad tidigare och sägs då vara lydig, men det återstår ju att se.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sporrar på unghäst?

Men det låter ju bra! Kanon att hon håller i manen oxå, det värsta som finns är ju klumpiga ryttare som hindrar hästen eller rent av dunsar i ryggen när det svarar fram!

Men jag rekommenderar inte longering som sådan eg, jag använder det endast de här få gångerna för at pränta in i hästen att fram betyder just fram och inget annat. Dock kanske hennes behöver påminnas ngn gång på bana?

Men när den inte svarar alls, vad gör hon då? Redn en bekväm äldre häst innan som mkt väl förstod men när den inte lyssnade på en liten drivning av säte och lätt underskänkel så jagade jag på den rejält direkt, det var verkligen bara en rejäl galoppstart som gällde. Till slut så lärde även den sig att det var bekvämare att svara fram lagom mkt för en liten hjälp.

Tror det hade varit bra om din kompis åtm tänkt i de banorna så fort hästen börjar kännas som att den krullar ihop sig (står emot skänkeln i hennes fall låter det som). Form, takt eller liknade har ingen som helst betydelse när hon tappar bjudningen, den är viktigast om man så ska behöva skrämma liv i hästen i vart annat steg första turen. Gör man det rätt blir det bättre tillräcklgit fort för att varken häst eller förtroende ska ta skada.

Ett ex men min unghäst som kom hem i höstas. Han var feg o van att gå bakom när han leddes. Skulle dock visas på utställning två helger senare (lokal på skoj för miljöträningensskull) och då ska de ju trampa på vid sidan o bjuda fra av sig själva i skritt o trav. Första gången jag tog ut honom på träning fick jag peta på honom i i princip vart annat steg hela vägen bort till den lilla ängen där vi kunde trava lite. Det var ingen avslappnad häst och abslout ingen bra skritt, mest en blandning av taktande och trav men han hade totalt frihet att röra sig framåt och petades inte på (kombinerat med smackning då så han skulle lära sig det) när han gick i rätt position och även om han tyckte det var äckligt både med spöet och med att gå bredvid mig så fann han sig fört för där var jag ju mjuk och lät honom vara och berömde, det var ju klart bekvämmare även om det var lite hemskt på vägen.
 
Sv: Sporrar på unghäst?

Håller med connemara. Det finns andra sätt att få hästen att bjuda framåt på än att ta till sporrar. Ju mindre du använder dem, dessto mer lyssnar hästen på dem när du väl gör det ;)
 
Sv: Sporrar på unghäst?

Men när den inte svarar alls, vad gör hon då?

När det tar tvärstopp (och det är verkligen tvärstopp, den nitar som om den var på väg in i en vägg) driver hon först framåt "som vanligt", händer inget då blir det en spark med skänkel plus smackningar och händer inget då så blir det pisk på rumpan. Och då brukar den studsa iväg framåt och får en massa beröm. Sen tar det i och för sig lätt stopp fyra steg senare och processen börjar om...
Hon kan inte känna att den förvarnar innan den tänker stanna och jag kan inte se något tecken från sidan heller. Utan det tar bara tvärstopp.
Hon ska rida lektion i helgen, jag hoppas kunna kika lite (rider passet innan själv) för det är en riktigt spännande häst hon har hittat, på alla sätt. (Väldigt fin tycker tom jag som annars inte tycker om rasen, men väldigt mycket jobb)
 
Sv: Sporrar på unghäst?

Jag håller med om det. Men när hästägaren själv alltid rider med sporrar på bana för att få hästen framåt då förstår jag hur man som medryttare börjar tveka...
 
Sv: Sporrar på unghäst?

Oki, låter ju jobbigt att inte märka det innan. Om det händer ofta varje ridtur hade jag nog ganska fort blivt arg "snabbare", dvs rutit till direkt när hästen är på väg att stanna/stannar och krävt reaktion direkt. Har hästen väl stannat så bli det lätt att den bli stående och blir istadig, det gäller att få fram dem innan de börjar få sådana tankar (spec viktigt med unghästar, de ska i princip inte vet vad "inte bjuda fram" är efter de första ridturerna).

Men du säger det kan ta stopp fyra steg senare, har hon verkligen svarat fram ordentligt då? Isf kan ni testa o kräva lite mer när ni går på henne, ex en långsida i galopp - full fart framåt :D Så att hon fattar att det inte bara är just sekunden ni går på henne hon ska gå fram för att det ska bli bra utan fortsätta bjuda fram.

Det låter dock lite knepigt, hade vart kul o se in action. Men lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Jag har en kompis som har en väldigt pigg och framåt häst. Hon rider hästen väldigt ofta med rätt vassa sporrar, även fast hästen...
Svar
18
· Visningar
2 061
Senast: tuaphua
·
Ridning Någon mer som har haft problem med mörkrädd häst? Hästen jag rider är extremt rädd för mörkret, totalt vägrar gå framåt när det är mörkt...
Svar
10
· Visningar
1 648
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 414
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp