sponsorer?

S

sanni

Finns det någon distansryttare i Sverige som har en sponsor?
Finns det några stora företag som sponsrar? Eller är det småföretag?

Hur har ni råd att tävla? :confused: :)

Sv: sponsorer?

Jag vet några som har sponsorer, men det är inte så lätt att få. En orsak tror jag är att distansen ju tyvärr inte är någon publiksport.

HUr man har råd att tävla? Det får någon annan svara på, för det har inte jag. I år har jag lånat ut mina två tävlingshästar till någon med tjockare plånbok än mig hihi :D

Vi serverar familjen havregrynsgröt till middag i några månader ;)
I alla fall om man bor på Ön och behöver ta färjan till alla tävlingarna.
Skämt åsido. Jag tror att det är dyrt att hålla på att tävla oavsett disiplin. Det gäller väl att prioritera. Alla som har en hobby som kostar lite gör nog det.

Jag tävlar inte så mycket och inte på så hög nivå (8-milare) men jag har två sponsorer men det handlar om ett par tusenlappar och brukar täcka en tävling. Det gäller att ligga i och leta och kunna prata lite för sig själv - eller att skaffa ett bra jobb som ger tjock plånbok!

/Camilla

Tjs, jag jobbar som en tok och prioriterar tävlingarna. Med andra ord så blir det inte en massa festande, biobesök och liknande. Fast det hinner man inte med när man jobbar mellan 15-20 nätter/månaden. När man väl är ledig vill man sova! Eller så är man i stallet.

Fast för ett par år sedan ställde jag ut min hanhund på en massa utställningar, det kunde bli två stycken varje helg. Det kostade oxå mycket, kanske 1-2000/månaden. Så jag har nog mest fördelat om mina utgifter.

Men nu, de här ryttarna som åkte till tjeckien, betalade de allt själva? Eller när en ryttare åker till dubai, vem pröjsar?

Bra fråga. Till Dubai fick de allt betalt av värdlandet. Men så brukar det knappast vara...
Man får nog betala kalaset själv. Men kanske ridsportförbundet ger en suppa per ekipage?

Jag tror att ryttarna får lite pengar från förbundet när de åker till mästerskap, men annars tror jag att man får lägga ut alla pengar själv. Själv jobbar jag och betalar alla kostnader själv. Så ni som bor hemma och har föräldrar som betalar era ritter, stanna hemma så länge ni kan det är svårt att får pengarna att räcka!

Hur är det inom hoppning, dressyr?
Det är synd att det är så dyrt, det blir ju inte vem som helst som kan hålla på med hästar....
Själv sliter man för att ha kvar dem... börjar man nu tävla så blir det ännu dyrare...

Jag har tävlat i dressyr också, på lokal nivå, och det är mycket billigare. Dels finns det fler tävlingar på dagsreseavstånd, dels kostar varje klass mellan 60 och 100 kr och då rider man två klasser på en dag. Alltså brukar det gå på max 200 kr (jag har min på transporten och behöver ingen box) plus bensin (brukar bli 300 - 400 kr för tävlingar inom 10-milsradien).

/Camilla

Fast då tävlar man ju oftare när man tävlar hoppningen/dressyr. Vissa perioder är vissa ute i stort sett varje helg. Så startavgift på 200 plus 300 i bensin gör 500, gånger 4 helger på en månad är 2000, ungefär vad en distansritt kan gå på.
Sedan tränar ju både hopp- och dressyrryttare ofta för tränare som tar kanske 200 kronor/pass. De jag känner som tävlar hoppning brukar väl träna en gång i veckan, vissa rider för två olika tränare i veckan...

810110 skrev:
Jag tror att ryttarna får lite pengar från förbundet när de åker till mästerskap, men annars tror jag att man får lägga ut alla pengar själv.QUOTE]

Vid EM/VM får varje ekipage 20 000:- och vid NM 6 000:-
Är ej hundra på dessa siffror men de är nog inte långt ifrån sanningen iaf.

Jodå jag har lyckats skaffa mig två stora sponsorer. Ericsson och Hallsbergs kommun. Tyvärr finns det bara en enda liten hake. De tvingar mig och min man att arbeta 40 timmar i veckan åt dem för att vi skall få några pengar. :rofl:

Gud vad jag var rolig. Nog skulle jag önska mig en sponsor, men vad har jag att erbjuda?

Vi får se, någon femma blir det kanske och har jag tur en åtta, på säg 12 km/h. Skulle jag få tokfnatt och gå och placera mig så står det kanske tio personer och applåderar när jag tar emot mitt pris - en rosett och en grimma.

(Inte illa ment mot någon arrangör och antagligen en underdrift, men jag vet själv hur det är att stå där och skrapa med foten för att tigga till sig hederspriser - "nämen, inte skall väl jag störa, ja...en hink, tack så hemskt mycket....")

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Stopek skrev:
Jodå jag har lyckats skaffa mig två stora sponsorer. Ericsson och Hallsbergs kommun. Tyvärr finns det bara en enda liten hake. De tvingar mig och min man att arbeta 40 timmar i veckan åt dem för att vi skall få några pengar. :rofl:

Hälsning Maja

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Senast ändrad:

Hade jag inte tävlingar (distans och galopp) som mål för min träning av hästar skulle jag nog inte vara inspirerad att rida överhuvudtaget.
Jag kräver inte många tävlingar per år för att vara nöjd, men just det att ha ett MÅL. (Eller delmål, rättare sagt)
Att ha hästar igång i träning, med allt vad det innebär av arbete, tid, oro, pengar till vaccinationer, veterinärkollar, massörer, skoning och utrustning gör att jag inte bryr mig om vad just tävlingen i sig kostar.
Det är ju ändå bara en liten bråkdel av vad det kostar att ha hästen.
Visst, för vissa är det droppen som gör att ekonomin rasar, men jag personligen skulle inte kunna med att tänka på träning av häst om jag visste att jag ändå inte skulle kunna ta mig råd att tävla när det passar mig och hästen.

Jovisst men du har alternativet att tävla en eller flera, i distans har du knappt råd att rida en tävling i månaden.

:D

Jag har haft en himla tur att två år i rad få rida fördelaktiga DM-ritter som förra året placerade mig etta och i år tvåa. För den invigde betyder ju inte det att jag har gjort någon jätteprestation (eftersom vi är så få som rider i distriktet) men för en sponsor så smäller det lite högre... ;)

/Camilla

Ifall man vill få det hela att gå mindre minus kan man se till att vinna! har man tur kan man vinna tillbaka anmälningsavgiften :D

Jag har funderat en del på detta med sponorer och även försökt få fatt på en. Hade en på gång förra året, skrev presentation, var på intervju, visade stallet mm. Sedan så började de strula och ställa en del motkrav som vi inte pratat om tidigare osv. Det hela slutade med att det tagit mig över 30timmar och jag hade inte fått ut ngt alls... Då tänkte jag inför denna säsong att jag jobbar 30 timmar extra istället och tar de pengarna. Så för många tror jag att de pengar vi kan få i sponsor bidrag lönar det sig knappt med den tid det tar att leta sponsor utan det lönar sig bättre att jobba mer själv.

Men jag har en snäll pappa också som sponsrar med bensinpengar!!!

Madde71 skrev:
Men jag har en snäll pappa också som sponsrar med bensinpengar!!!

Dom är nog de bästa sponsorer man skulle kunna ha då de dessutom hinkar :bow:

Mina föräldrar ställer oxå upp med "lite" sponsring.
-Hovslagare till den ena av två hästar (till den som är mammas på pappret).
-Vetrinärkostnaderna
-"Stallhyra" (all included) Dom driver en gård med mjölkkor så allt finns här.
-Bil till tävlingarna.
-Mat till tävlingarna.

Det innebär att allt jag betalar själv är tävlingslicens, startavgiften
och ev uppstallning.

Ehrm jag är nog lite bortskämd...
Fast dom sponsrar lillebror en del med. Han är med i svenska undomslandslaget i styrkelyft.

Liknande trådar

Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 537
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 330
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: seahawk
·
Kropp & Själ Jag har insett att jag behöver gå i terapi och är nu nyfiken på om någon här testat någon av dessa plattformar där man prata med...
Svar
4
· Visningar
611
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod