Sv: Spolmask

Intressant! Jag har ingen aning själv jag blev bara medveten om fenomenet iom den jag hade. Men när jag säger att hon var nedsatt så menar jag alltså misskött på alla sätt de två första åren. Näringsbrist, aldrig verkad osv. Hon såg alltså ut som en raggig och bukig 6-mån fölunge när hon var 2. Själv tog jag bara för givet att det var anledningen till att hon inte kunnat rensa sig själv alls utan hade blivit helt infekterad med parasiter -som i sin tur bidrog till näringsbristen såklart. Hon var den som var i värst skick av hela det gänget som kom från samma ställe.

Jo hon är intresserad och vill ha kontakt med dig igen men du visade tydligt att du inte var intresserad mer när hon inte var i rätt stadie i sin forskning för din häst just då. Det går ju inte att hoppa runt utan varje del måste få ta sin tid.

Ehhh då har du nog fått en annan version än verkligheten.

Hon var totalt ointresserad när hon fick frågan om hästen kunde vara intressant för hennes forskning, nej det var inget som var intressant deras forskning gick enbart ut på resistensutveckling mot maskmedel och det är ju inte alls det som avsaknad av immunitet beror på.

Hon avslutade med att hon gärna tog emot vuxna spolmaskar till sin resistensforskning om jag hittade sådana vid avmaskning något annat var inte intressant.

Väldigt konstigt bemötande om det bara skulle handla om att hon bara var i "fel" etapp av sin forskning, då borde hon ju kanske vårda sina kontakter och säga just det att det är intressant i ett senare skede och inte tydligt framhäva att det inte är av intresse. Med det sättet lär hon inte få särskilt mkt forskningsmaterial att arbeta med för så många är ju inte hästarna som saknar immunitet.

Men hur vet man om det är resistens mot medlet eller brist på immunitet som är problemet?

Och borde inte problemet med större sannolikhet vara just resistens om det inte alls går att få bort maskarna efter ihärdig avmaskning?

Kan nån av er förklara?

När hästen har normal immunitet mot spolmask så tar den själv död på maskarna vilket normalt gör att vuxna hästar aldrig har spolmask, föl och unghästar behöver hjälp att bli av med sina maskar fram till de byggt upp sitt immunförsvar tillräckligt sen skall de inte behöva det. Så återsmittas en vuxen individ med spolmask så är det avsaknad av immunitet som orsakar det.

Min blir ren av avmaskningarna men nya maskar växer hela tiden till pga att hon inte som en normal vuxen häst tar död på dem. Spolmask ägg är extremt svårt att bli av med de överlever i många många år därav sker återsmittning hela tiden om inte hästen har eget immunförsvar.

Det finns en del oklara bitar med spolmask som jag hoppas någon gång forskarna tar tag i och försöker få klokhet i, dels hur det verkligen fungerar med immuniteten hos vuxna hästar, i vilket stadie tar de död på sina maskar och händer det med jämna mellanrum att de faktiskt inte i perioder tar död på alla maskar och faktiskt även släpper ut ägg till och från för var sjutton kommer annars äggen ifrån i de fall föl får spolmaskar från marker där det inte gått något annat än vuxna hästar ? Någon måste ju släppt ut dessa ägg på dessa marker innan fölen kan plocka upp dem.
Tar jag tex våra egna hagar så hade gården här varit tom på hästar i 5 år innan vi flyttade hit, endast en del av vinterhagarna är gammal hagmark men som sagt varit tomt i 5 år innan vi flyttade hit. Övriga hagar ligger på åkermark som inte varit djur på i alla fall sedan 60 talet. Stallet är totalrenoverat så ingen gammal smitta där från tidigare hästar.
Alla våra hästar som flyttade hit var vuxna samtliga träckprovade varje år och alltid nollade på spolmask. 6 år efter vi flyttade hit fick vi våra första föl, alltså 11 år efter här möjligen kan ha varit någon unghäst med spolmask. Föl nr 1 född i slutet på april gick ett par månader i hage som låg på den gamla hagmarken. Föl nr 2 född i juli gick ett par timmar i samma hage som nyfödd dock var det ju inte så att den betade eller så under dessa timmar, därefter gick den i sommarhagarna där jag iom att den ligger på den gamla åkermarken vet med säkerhet att det inte gått någon föl/unghäst med spolmask på minst 50 år (vet inte om den någonsin använts som hagmark tidigare men till dess har jag koll). Fölnr 1 fick ingen spolmask men föl nr 2 visade symtom på spolmask som försvann med avmaskning, var sjutton fick den smittan ifrån ??? (Hade inte varit utanför gården).

Ehhh då har du nog fått en annan version än verkligheten.

Hon var totalt ointresserad när hon fick frågan om hästen kunde vara intressant för hennes forskning, nej det var inget som var intressant deras forskning gick enbart ut på resistensutveckling mot maskmedel och det är ju inte alls det som avsaknad av immunitet beror på.

Hon avslutade med att hon gärna tog emot vuxna spolmaskar till sin resistensforskning om jag hittade sådana vid avmaskning något annat var inte intressant.

Väldigt konstigt bemötande om det bara skulle handla om att hon bara var i "fel" etapp av sin forskning, då borde hon ju kanske vårda sina kontakter och säga just det att det är intressant i ett senare skede och inte tydligt framhäva att det inte är av intresse. Med det sättet lär hon inte få särskilt mkt forskningsmaterial att arbeta med för så många är ju inte hästarna som saknar immunitet.

Just nu söker hon ägg så självklart får forskningen i olika stadier. Och om det är olika verisioner så kan det ju vara så att ni u?ppfattade varandra olika. Varför inte svälja stoltheten och höra om din häst kan vara intressant nu?

Hur länge äggen överlever i marken är ju inte klarlagt. Minst 7 år men det kan vara mer. Spolmasken är en av de få parasiter som smittar även utan gräs, t.ex. i boxen.

När hästen har normal immunitet mot spolmask så tar den själv död på maskarna vilket normalt gör att vuxna hästar aldrig har spolmask, föl och unghästar behöver hjälp att bli av med sina maskar fram till de byggt upp sitt immunförsvar tillräckligt sen skall de inte behöva det. Så återsmittas en vuxen individ med spolmask så är det avsaknad av immunitet som orsakar det.

Ja det vet jag, men om avmaskningarna tar så borde man se det genom att man får bort dom som med vanlig avmaskning mot blodmask. Man kan efter ett tag få en häst att nolla eller ligga på en viss nivå. Rimligtvis funkar det på samma sätt med alla arter. Även om hästen inte är immun.

Min blir ren av avmaskningarna men nya maskar växer hela tiden till pga att hon inte som en normal vuxen häst tar död på dem. Spolmask ägg är extremt svårt att bli av med de överlever i många många år därav sker återsmittning hela tiden om inte hästen har eget immunförsvar.

Ja men du kan alltså hålla det på en viss nivå med riktad avmaskning. Det var det jag var ute efter, och då vet du alltså att maskarna i ditt fall inte är resistenta eftersom de svarar på avmaskning varje gång.

Det finns en del oklara bitar med spolmask som jag hoppas någon gång forskarna tar tag i och försöker få klokhet i, dels hur det verkligen fungerar med immuniteten hos vuxna hästar, i vilket stadie tar de död på sina maskar och händer det med jämna mellanrum att de faktiskt inte i perioder tar död på alla maskar och faktiskt även släpper ut ägg till och från för var sjutton kommer annars äggen ifrån i de fall föl får spolmaskar från marker där det inte gått något annat än vuxna hästar ? Någon måste ju släppt ut dessa ägg på dessa marker innan fölen kan plocka upp dem.
Tar jag tex våra egna hagar så hade gården här varit tom på hästar i 5 år innan vi flyttade hit, endast en del av vinterhagarna är gammal hagmark men som sagt varit tomt i 5 år innan vi flyttade hit. Övriga hagar ligger på åkermark som inte varit djur på i alla fall sedan 60 talet. Stallet är totalrenoverat så ingen gammal smitta där från tidigare hästar.
Alla våra hästar som flyttade hit var vuxna samtliga träckprovade varje år och alltid nollade på spolmask. 6 år efter vi flyttade hit fick vi våra första föl, alltså 11 år efter här möjligen kan ha varit någon unghäst med spolmask. Föl nr 1 född i slutet på april gick ett par månader i hage som låg på den gamla hagmarken. Föl nr 2 född i juli gick ett par timmar i samma hage som nyfödd dock var det ju inte så att den betade eller så under dessa timmar, därefter gick den i sommarhagarna där jag iom att den ligger på den gamla åkermarken vet med säkerhet att det inte gått någon föl/unghäst med spolmask på minst 50 år (vet inte om den någonsin använts som hagmark tidigare men till dess har jag koll). Fölnr 1 fick ingen spolmask men föl nr 2 visade symtom på spolmask som försvann med avmaskning, var sjutton fick den smittan ifrån ??? (Hade inte varit utanför gården).

Spolmaskägg kan ju ligga i markerna i åratal så det är väl ingen omöjlighet att det är gammal smitta som återuppstår.

Det är väl inte så konstigt att fölet blir smittat av maskägg.
Fölet går väl med sin mamma på betet ?.
Även om mamman är avmaskad
så finns det alltid lite kvar. Helt rena blir dom aldrig. Det är därför man ska
priotera så rena beten som möjligt till fölen för att minska parasittrycket på
fölungarna. Sen får man ju inte glömma bort fölets avmaskning regelbundet
och i jan/feb avmaska mot spolmasken vars ägg dom fick i sig på sommarbetet.

Du missar ju dock poängen att normala vuxna hästar är immuna mot spolmask och tar död på dem själva långt innan de blir vuxna och äggläggande därav skall inte fölet kunna bli smittat av sin mamma. Det är där något är knepigt i den kunskap/fakta som finns.

Du missade kanske att fölet gick i en hage där det i alla fall på 60 år inte gått några hästar (och troligen aldrig eftersom det var åkermark för 60 år sedan) de enda hästarna som gick i den hagen innan fölet plockade smitta där var vuxna hästar som var regelbundet träckprovade och varit 0 på spolmask på varje träckprov.

Stallet var som sagt totalrenoverat inkl nygjutet golv i samband med att vi flyttade hit, boxen har inte använts av någon annan häst innan det fölet föddes då den delen med fölboxar togs i bruk i samband med att dessa första fölen föddes här alltså helt nyrenoverat så i boxen kan den inte ha plockat upp någon smitta. Man blir minst sagt förbryllad på var äggen den måste ha fått i sig kommer ifrån (detta var alltså långt före stoet med spolmask kom till gården). Då tänkte jag inte så mkt på det föl får ju spolmask men nu i efterhand när man fördjupat sig mer i spolmask problematik blir man ju minst sagt förbryllad var spolmaskäggen kom ifrån i det fallet.

Den stora skillnaden mellan att få en häst ren från spolmask jämfört med blodmask ligger just i äggens olika överlevnad. Dessutom är spolmasken igång året runt. Så ja du kan kanske lyckas om du avmaskar året runt ca var 5e vecka och stänger av hagen den gått i under minst 10 år. Så täta och så många avmaskningar per år är dock något de avråder ifrån. Min har dessutom ivermectinresistenta spolmaskar (vilket de flesta väl är vid detta laget) så det gäller att vara rädd om de medel som fortfarande biter.

6 veckor efter avmaskning är det redan väldigt gott om vuxna spolmaskar igen och de sprider därmed ägg, det såg jag ju också när hon gick med föl iom att fölet blev smittat trots att mamma naturligtvis var avmaskad innan han föddes och sen dessutom på inrådan från veterinär blev avmaskad var 6e vecka hela tiden när hon gick med honom (vilket han också blev alltså avmaskad var 6e vecka hela perioden de gick tillsammans) så uppenbarligen var egentligen 6 veckor för lång period.
Blodmask räcker det oftast att avmaska en sommarsäsong och stänga av hagen som är nersmittad ett år sen är problemet borta.

Just nu söker hon ägg så självklart får forskningen i olika stadier. Och om det är olika verisioner så kan det ju vara så att ni u?ppfattade varandra olika. Varför inte svälja stoltheten och höra om din häst kan vara intressant nu?

Det var inget att missuppfatta hon skrev klart och tydligt att det inte var intressant för henne.

Ja hon söker ägg nu för hon forskar om resistens mot avmaskningsmedel precis som hon gjorde innan. Resistens mot avmaskningsmedel har liksom inte ett dugg med att vissa vuxna hästar inte bildar eget immunförsvar mot spolmask.
Som hon själv uttryckte det så handlade hennes forskning just om det alltså resistens mot avmaskningsmedel och vist då förstår jag helt att inte min är intressant för det handlar ju om helt andra saker och inget som en forskning om resistens kommer att glida över på.

Du missar ju dock poängen att normala vuxna hästar är immuna mot spolmask och tar död på dem själva långt innan de blir vuxna och äggläggande därav skall inte fölet kunna bli smittat av sin mamma. Det är där något är knepigt i den kunskap/fakta som finns.

Fast helt utan spolmask blir dom väl aldrig? Inte ens vuxna individer med bra immunitet mot spolmask är 100% spolmaskfria. Någon enstaka mask har dom oftast. Däremot är det på en nivå som är extremt låg.

Fungerar immuniteten som den skall så skall de ju vara helt rena. Vilket ju även träckproven indikerar för skulle de inte vara rena så hade ju inte slumpen gjort att man aldrig råkar skicka in träckprov med spolmaskägg i, någon gång skulle det ju inträffat att man prickade så att de kom med. Har aldrig hänt mig i alla fall under alla år att någon vuxen häst (förutom då stoet med spolmask) haft 1 enda epg på spolmask på träckprov. Den äldsta som haft spolmask på träckprov här var 10 mån och den hade då den höga nivån av 25 epg.

Källa? Inte bara tro.

På medicintillverkarnas sidor står det vilen forskning som är prioriterad och det är inte avmaskningsmedel för häst. Jag har passat på att maila flera forskare för läkemedel för att höra om de har någon pågående forskning och om det finns nån uppskattad tid tills ett nytt medel från dem skulle komma ut på marknaden. Jag lovar att berätta vad de svarade. Ett av företagen är de som hittade Ivomec och hade patent på formeln.

Om du som företagare kan välja att forska på människomediciner som drar in skuka pengar, eller ett djurmedel som drar on sisådär, vilket skulle du välja?

Get real Mad, tro du dom tala om hur långt dom har kommit eller har ett nytt medel ready att marknadförs? (like asking God whens armegaden commming)
Konkurens, hemlighet och tystnads plikt är A-Ö in deras buisness.

Du måste skoja som hänvisar till den sidan.

Avmaskningsschemat är helt galet oavsett i vilket klimat man bor med tokiga intervall, medel som maskarna är resistenta mot och avmaskning på tidpunkter den absolut inte ska utföras.

Prazikvantel ingår inte i samma grupp som Ivermektiner, det står bara förtydligat att medlet även innehåller prazikvantel, dvs är ett kombinationspreparat. Just det här säger mycket om hur du uppfattar skriven text och hur du har fått så mycket tokiga ideer.

Det var just så jag menat.

Mad, you need to get your head out of the mikroskope, your mikro-disecting everything anyone say´s.

Fast det finns ju inget annat medel, det är ju just det som är poängen.
Jag har så vitt jag vet ingen häst med spolmask, ev har åringen det men det är ju inte så konstigt.

Så det är inte för egen del jag pratar.

Har veterinären gått igenom allt som finns att tillgå for din häst vad tro du non på den har siten kan göra?

Grund regal, "djuren ska inte lida".

Har veterinären gått igenom allt som finns att tillgå for din häst vad tro du non på den har siten kan göra?

Grund regal, "djuren ska inte lida".

Är du trög på något sätt eller??

Jag pratar INTE om någon specifik häst, framförallt inte om min egen. Det stod i inlägget du citerade.

Get real Mad, tro du dom tala om hur långt dom har kommit eller har ett nytt medel ready att marknadförs? (like asking God whens armegaden commming)
Konkurens, hemlighet och tystnads plikt är A-Ö in deras buisness.

Och hur vet du det då? Det har gått långt mer än 30 år sedan senaste medlet mot lilla blodmasken kom ut.

Nej, så är det inte. Fölet får inte spolmasken från sin mamma utan från omgivningen. De allra flesta föl har fedan itvecklat immunitet mot spolmask i jan/feb så gör prov först för att se vilka som fortfarande kan behöva hjälp att bli av med kvarvarande maskar.

En häst som är avmaskad mot blodmasken sprider inte ut någon ny smitta på ett visst antal veckor. När man säger att hästarna nästan aldrig är helt parasitfria betyder det inte att hästen ständigt sprider smitta, de allra flesta hästarna har enbart vilande blodmaskar som inte gör någon skada och inte heller får att nå med avmaskningsmedel.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·
Katthälsa Hej! Imorse kräktes ena katten upp all frukost och i den hittade jag en mask... :yuck: Efter lite googling är jag säker på att det är...
Svar
6
· Visningar
1 002
Senast: Nahar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 982
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 598
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka