Sv: Spolmask

SLU......right ;) visst du skulle komma med det :laugh:

Var det SLU som forskat fram dom senaste Ivermactin medel Prizanquantel och Moxidectin?

Men om man nu har en vuxen häst som har spolmask och inte blir av med det, då finns alltså inget att göra? Hästen kommer alltid ha det, och har den för mkt så är det bara avlivning? Det är ju jätte hemskt!

De flesta hästar som har spolmask även i vuxen ålder påverkas som tur var inte av det. Man får bara hålla efter med avmaskning så att det inte blir för mkt.
Föl är känsligare iom att de har mkt trängre tarmar och därmed blir förstoppade lättare av spolmask.
Jag har en 9åring som inte utvecklar något eget immunförsvar mot spolmask utan hon har konstant spolmask.

Forskningen idag vet inte ens hur immuniteten ser ut mot spolmask man har alltså inte ens lokaliserat typ antikroppar mot spolmask (och det verkar som sagt vara väldigt svagt intresse för det än så länge är väl för få hästar som saknar denna immunitet för att det skall vara intressant).

Har haft några intressanta diskussioner med en veterinär om detta och vi har faktiskt spånat lite i om det möjligen skulle kunna gå att ge blodtransfusion från häst med immunitet för att på det viset få över antikroppar vilket det ju troligast handlar om i blodet. Enklast hade ju naturligtvis varit att forskare hade intresserat sig för saken och lokaliserat de ev antikroppar det handlar om så att det hade funnits ett vaccin att ge, men det kan man ju bara drömma om så länge det inte finns en större marknad för det.

Nu är ju dock min totalt opåverkad av sin spolmask aldrig ens haft en kolikkänning oavsett hur mkt mask som kommit ut vid avmaskning så man är ju samtidigt lite försiktig med att gambla med att få andra oönskade effekter om man ger sig på och prova något på vinst och förlust. Som det är nu är enda negativa med att hon har spolmask att man får maska med jämna mellanrum och stå ut med de äckliga maskarna några dagar i lortarna efter det.
Hade hon haft problem med det hade det ju varit en annan sak att chansa.

Men om man nu har en vuxen häst som har spolmask och inte blir av med det, då finns alltså inget att göra? Hästen kommer alltid ha det, och har den för mkt så är det bara avlivning? Det är ju jätte hemskt!

Du for sätta upp ett avmasknings program med din veterinären så att det är avmaskat ett par gånger om året så dom inte få ett övertag.

Good Luck

SLU......right ;) visst du skulle komma med det :laugh:

Var det SLU som forskat fram dom senaste Ivermactin medel Prizanquantel och Moxidectin?

Nu blandar du nog ihop det mesta. Inget av de två medlen är något Ivermectin medel, utan de är tre helt olika medel och de två senare har inte ett spår med ivermectin att göra.

Du for sätta upp ett avmasknings program med din veterinären så att det är avmaskat ett par gånger om året så dom inte få ett övertag.

Good Luck

Kimmis fråga handlade ju om vad man gör om maskmedlet inte biter, dvs resistens. Då hjälper det ju inte att avmaska ett par gånger om året. Hur gör man då, tycker du?

Kimmis fråga handlade ju om vad man gör om maskmedlet inte biter, dvs resistens. Då hjälper det ju inte att avmaska ett par gånger om året. Hur gör man då, tycker du?

Då försöka man ett annat medel.
Hon for kola skiten efter avmaskning for att se att dom äkelpat :yuck: kommer ut eller traktprov efter avmaskning.

Ska du sätta upp "risk for resistens" som ett hinder från att du göra allt du kan for din häst?

Ett annat medel med samma verksamma substans? För det är ju vad vi har att tillgå.

I risk för resistens så är det självklart för mig att göra allt vad man kan för hästen, och då ta till så mycket förebyggande åtgärder det går i form av betesplanering, växelbete, mocka hagar eller vad det nu kan vara. Och avmaska om det behövs, med rätt preparat och vid rätt tillfälle.
Jag vill nämligen inte stå där och inte kunna göra något för min häst på grund av lathet, okunskap eller vad det nu kan vara som gör att man hellre avmaskar rutinmässigt än ovan nämnda åtgärder.

Fast det finns ju inget annat medel, det är ju just det som är poängen.
Jag har så vitt jag vet ingen häst med spolmask, ev har åringen det men det är ju inte så konstigt.

Så det är inte för egen del jag pratar.

Ett annat medel med samma verksamma substans? För det är ju vad vi har att tillgå.

I risk för resistens så är det självklart för mig att göra allt vad man kan för hästen, och då ta till så mycket förebyggande åtgärder det går i form av betesplanering, växelbete, mocka hagar eller vad det nu kan vara. Och avmaska om det behövs, med rätt preparat och vid rätt tillfälle.
Jag vill nämligen inte stå där och inte kunna göra något för min häst på grund av lathet, okunskap eller vad det nu kan vara som gör att man hellre avmaskar rutinmässigt än ovan nämnda åtgärder.

Och när ditt förabyggande inte räcker till när skadan är redan gjort?

Hade man sköt avmaskning i första början när hästen var ung kunde man har sluppet såna problem.

Men läs ordentligt! Jag avmaskar om det behövs.

"Vaala says part of the resistance problem is due to the frequent use of dewormers without monitoring."

“Multiple studies across the country are showing that entire classes of dewormers are no longer working against small strongyles,” says Frank Hurtig, DVM, MBA, director of Merial Veterinary Services of Duluth, Ga.

källa: http://www.veterinarypracticenews.com/vet-dept/equine-large-animal-dept/parasite-resistance-on-the-upswing.aspx

Läs på lite bättre sidor istället, inte någon typ av ställe med försäljning av maskmedel som har klumpat ihop egna grupper.
Ivermectin är en verksam substans, Moxidectin en helt annan verksam substans och Praziquantal är ytterligare en helt annan verksam substans. De är och förblir inga Ivermectin preparat. Ivermectinpreparat är enbart de avmaskningsmedel som har ivermectin som verksam substans.

Riktigt lustigt blir det att du på fullaste allvar tror att praziquantal är ett ivermectin preparat iom att det bara är ett medel mot bandmask något som ivermectin inte överhuvudtaget gör, så hur får du ihop den ihopgrupperingen ?

Hade man sköt avmaskning i första början när hästen var ung kunde man har sluppet såna problem.

Nu pratade vi om spolmask i tråden eller hur ? Så hur får du då ihop ditt uttalande ?

Bildandet av immunitet mot spolmask har inte ett spår med avmaskning eller inte att göra. Det beror troligen på någon form av genetisk defekt att de inte bildar immunitet deras immunförsvar ser helt enkelt ingen anledning att skapa skydd mot spolmask.
Så faktiskt är det nästan tvärtom iom att för att bilda immunitet mot spolmask så måste fölet träffa på och smittas av spolmask för de kan aldrig bilda immunitet mot något de aldrig träffat på.

Det är faktiskt en sak som har framlagts som ide till anledning att vissa inte bildar immunitet att de helt enkelt har gått på för rena marker som små och att de helt enkelt har träffat på spolmask för sent i livet för att kunna bygga upp en immunitet.

Jag har stött på en häst som inte hade utvecklat immunitet mot spolmask, hon kom hit som 2-åring med ett gäng andra hästar från en ägare som inte kunnat ta hand om dom. Hon var extremt misskött och såg ut som en fölunge.
Efter första avmaskningen kröp hela boxen, det var fruktansvärt. Som tur är klarade hon det utan förstoppning o liknande, men hon har fortfarande idag som 6-åring problem med stort parasittryck.

Tyvärr lusade hon ner markerna här så nu är jag extremnoga med träckproven på föl o unghästar.

Så nedsatthet och näringsbrist kan kanske påverka om hästen utvecklar immunitet, men jag vet ju inte. Hon kan ju ha någon genetisk predisposition för detta också.
Och det hjälper ju inte att hon var avmaskad några gånger eftersom det var med helt fel medel :meh:

*KL* (alltså INTE till dig nu gylle! ;) )
Fattar inte varför vissa inte kan ta till sig den fakta som finns baserad på forskning. Obestridd forskning dessutom!

Den jag har kom hit välmående och fin som 4 åring från uppfödaren man hade aldrig kunnat gissa att hon hade mask inte förrän man såg de mysiga högarna efter avmaskningen hon fick när hon kom hit (avmaskar alltid nya hästar innan de får gå ut i hagarna här, det är enda gången förutom då fölungar jag maskar rutinmässigt).
Hon är uppväxt på en 19ha stor lösdrift så borde ju inte varit högt parasittryck med så stor yta. Hon var dock svårt skadad som 2 åring (men borde ju redan vid det laget ha utvecklat immunitet om hon haft normal utveckling) det är den hästen som du kanske sett hoven på bild i andra trådar som nästan skar av sig en hov när hon fastnade med benet under en plåtvägg i lösdriften hos uppfödaren. Så gissninsvis har hon ju varit rejält nersatt en period, men det är ju som sagt inte under den perioden hon borde utvecklat immuniteten.

Ja hennes avkomma fick ju avmaskas regelbundet hela tiden var 6-7vecka när han gick med henne och hade spolmask varje gång men han utvecklade immunitet som han skulle och redan vid hans första träckprov på våren som åring så var han helt ren och har varit sen dess, så det är uppenbart inte ärftligt att de inte bildar immunitet (eller ja han har inte ärvt det i alla fall). Den andra fölungen som också gick med dem i hagen plockade faktiskt inte på sig så mkt spolmask så boxen verkar vara värsta smittkällan.

Nej hon forskar om resistensutvecklingen hos spolmask och är tyvärr inte ett spår intresserad av vuxna hästar som inte utvecklar immunitet, har varit i kontakt med henne innan och hon har inget intresse alls av något annat än att få spolmaskar/ägg till sin forskning om resistens mot avmaskningsmedel.

Tyvärr verkar de vara väldigt enkelriktade när de forskar och inte intressera sig för någonting annat även om det berör samma sak på sätt och vis.

Jo hon är intresserad och vill ha kontakt med dig igen men du visade tydligt att du inte var intresserad mer när hon inte var i rätt stadie i sin forskning för din häst just då. Det går ju inte att hoppa runt utan varje del måste få ta sin tid.

B.S.
Det förskas hela tiden! Inte här för det finns ingen pengar for förskning.
Men i andra ländar jobba dom på att hitta ny medel.
It´s an "on going process".

Källa? Inte bara tro.

På medicintillverkarnas sidor står det vilen forskning som är prioriterad och det är inte avmaskningsmedel för häst. Jag har passat på att maila flera forskare för läkemedel för att höra om de har någon pågående forskning och om det finns nån uppskattad tid tills ett nytt medel från dem skulle komma ut på marknaden. Jag lovar att berätta vad de svarade. Ett av företagen är de som hittade Ivomec och hade patent på formeln.

Om du som företagare kan välja att forska på människomediciner som drar in skuka pengar, eller ett djurmedel som drar on sisådär, vilket skulle du välja?

Du måste skoja som hänvisar till den sidan.

Avmaskningsschemat är helt galet oavsett i vilket klimat man bor med tokiga intervall, medel som maskarna är resistenta mot och avmaskning på tidpunkter den absolut inte ska utföras.

Prazikvantel ingår inte i samma grupp som Ivermektiner, det står bara förtydligat att medlet även innehåller prazikvantel, dvs är ett kombinationspreparat. Just det här säger mycket om hur du uppfattar skriven text och hur du har fått så mycket tokiga ideer.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·
Katthälsa Hej! Imorse kräktes ena katten upp all frukost och i den hittade jag en mask... :yuck: Efter lite googling är jag säker på att det är...
Svar
6
· Visningar
1 002
Senast: Nahar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 982
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 598
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka