Spökålder??

Capricorn

Trådstartare
Jag undrar om det är samma med hästar som med hundar, att dom kommer in i en spökålder??
Har en 5 åring nu som har varit hur cool som helst men nu är allt farligt och minsta som rör sig är jätttte farligt.

Sv: Spökålder??

har jag aldrig hört talas om. Kanske hästen fått mer ork, mer vilja och mer "medvetenhet" och känner att om den tittar å hoppar runt så slipper den undan rätt mycket arbete?

Möjligtvis att han fått mer ork?! För komma undan arbete tror jag inte det beror på för det händer även när jag bara skrittar på långa tyglar.
Ja jag får se hur han fortsätter. Kanske bara är något tillfälligt oxå:)

bus?? ibland verkar de helt enkelt "gilla" att blåsa upp sig och "larva" runt. Unghäst helt enkelt :D

Spökålder tror jag inte på. Däremot har ju unghästen många gånger fullt skägg med att gå, hålla reda på alla fyra ben samtidigt som det sitter en klump på ryggen och sparkar en i magen.

Sen vid femårs ålder så kommer styrkan och balansen att bli bättre, man kan helt plötsligt hålla reda på allt ovan plus omgivningen runt omkring. "Ser inte den där stenen ovanligt farlig ut?"

Men jag hävdar med bestämdhet att inga hästar gör detta för att dirkekt slippa jobba, de är helt enkelt inte så smarta att de kan tänka: "Två skutt här och jag slipper öva bakdelsvändning"

jag håller med dig :bow:

men därimot så om dom tog 2 skutt och sedan slapp jobba vid upprepade tillfällen så lär sig hästen att det ena ger det andra - inlärd olat.

hahaha :rofl:
detdär känner jag igen....
Min är oxå 5 år och skvätter och sprattlar omkring för minsta lilla :grin:
Tror oxå, som nån annan skrev här, att dom har bättre balans och styrka i den åldern och att det därför kan va lite mer livat :grin:

Tack för era svar!!
Nej slippa undan å jobba vet jag att det inte är.
Jag var bara tvungen å ställa frågan då man börjar undra lite eftersom han varit världens coolaste fram till nu:)

Spökstadie? nej nej?

De finns inte ens för hundar.. de är vad jag kallar för "hittpå"
som tidigare talare är tex en sten något hästen inte haft tiden att lägga märke till.. som man gör får sk "spökhundar" är att utsätta dom för saken den är rädd för.. för när du klappan hunden i de tillfälle den söker tröst och studsar runt så tar den det så att, "jaha detta va farligt då? okej då ska jag vara rädd för den?"
Fortsätt bara att göra de du ska, rida.

Altså som många ryttare faktist gör fel i, att klappa/trösta hästen för att den ska lugna sig.. men hästen i själva verket eligt mig ska inte få "klappning" berömm förens Efter när hästen lugnat sig och tagit sig för bi.. dock ska man aldrig höja rösten i onödan.. va som du brukar? för den stenen ska ju vara som den brukar? den kommer ju inte direkt flytta på sig?

Den berömda 5 årstrotsen. Samtliga unghästar jag haft har börjat utmana vid 5 årsålder. Jag tror att det beror på att dom ahr blivit starkare och känner att dom orkar protestera liksom. SEn tror jag att dom slappnar av på ett annat sätt för dom börjar fatta vad som förväntas av dom och då är det klart dom försöker utmana.

Min 4-åring blev hoppig och konstig från att ha varit jättlugn. Men det försvann när jag upptäckte att min sadel som jag hade inte passade och jag bytte till en sadel som han trivs med. Tycker själv att det var lite konstigt sätt att protestera över en illapassande sadel men har hört flera som har samma erfarenheter.:idea:

Tror som de flesta andra att de bara har med åldern att göra.
Min häst som nu är 6 gör likadant.. Visade en ny sida igår, sticka som han aldrig har gjort. Hoppas bara de lugnar sig snart.

Spökålder är jag också osäker på. Kanske... Min nu nioåriga valack var hemsk när han var fyra-fem år. Speciellt på uteritter, bilar som inte var farliga förut kunde det ju sitta en sabeltandad tiger i osv. Men med tålamod försvann detta, jag började varje pass i paddocken för då kunde jag se hur dagsformen var. Var han stökig då blev det ingen uteritt.

Min nu 7 åriga hbls kille höll på likadant runt 5 års ålder. Nya saker hela tiden, trotsar och försökte om och om igen testa sin position. En period var allting läskigt, nästa var ingenting läskigt men istället ville man inte gå från kompisarna i hagen. Jag jobbar mycket NH med mina hästar och idag har jag inga som helst problem med min häst från marken, man han kan fortfarande vara tittig och tycka saker är läskiga när vi är ute o rider själva. Jag tror på att låta det ta sig tid och jobba på som vanligt och ignorera detta, så länge det inte blir en stor risk för er båda att göra er illa...

Känner igen det där. Min 6-åring var helt hiskeligt hispig vid 5 och är det ibland ännu också särskilt om det blåser lite mera. Hon kollar på varenda en buske o sten o stubbe som om den skulle anfalla henne vilken sekund som helst. Så hon går i serpentiner längs alla vägar o stigar. Dessutom är hon dörädd för vattenpölar... :eek: Detta alltså när jag rider ute. När jag leder henne är hon hur cool som helst då hon har en ledare.

JUag funderar också på om dom har det. Min ena shettis på ett år var ett tag jätte rädd för vissa saker, och betedde sig precis som en hund i spökåldern. Man kunde knappt klappa honom förrän han hoppade till. Sen försvann det, som på en hund! Nu har min andra shettis också på ett år, fått likadant, ungefär samma ålder var dom när det började, så jag o mamma tror absolut att dom har en spökålder! :)

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
313
Senast: Jeps
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 033
Senast: Bowman
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 854
Senast: Grazing
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka