Spökålder??

Sv: Spökålder??

Nej det har inget med åldern att göra, snarare den tillfälliga arbetssituationen.

Min blir "spoky" när han har överskottsenergi, kort och gott. Så länge han håller sin linje gör det mig inget alls att han länger in lite slingerrörelser (han kan flytta delar av kroppen utan för linjen men ändå gå på rakt spår, knashäst :p) och extra byten osv när han gör det av glädje. Bocka får han med göra, inom rimliga gränser. Hittills har han hållt sig inom dem, gör han inte det tillrättavisas han lite snällt. Går det överstyr är det fördigbusat.

Precis som han är relativt fri lös på gången tills han går därifrån, då är det strikt stillastående tills han slutar tänka på att ta en tur till äppelträdet. Inkonsekvent kan man tycka men han har förstått att det är lite som "frihet under ansvar" och att han är fri så länge han inte kopplar bort matte. Och han tar tillrättavisningarna väldigt bra så vi kör vidare så.

Det är väl klart att hästar kan komma in i trotsåldrar där de försöker testa sina ryttare? :confused: Vore snarare konstigt om de inte gjorde det, en häst som aldrig gör något utan ryttarens tillsägelse måste jag säga är urtråkiga hästar helt utan vilja (beror förvisso på vilket sätt, men de jag syftar på är dessa hästar som ser helt lobotomerade ut och det är inget jag vill uppnå).

Till TS: min häst började också trotsa mycket i 5-6 års åldern, om det har med spökålder eller något annat att göra vet jag inte men nog var det mycket turbulens under de åren :angel: Har däremot aldrig velat vara utan dem heller för det var under dem åren som jag verkligen lärde känna min häst och förde oss närmare varann i samarbete eftersom att jag var tvungen att kompromissa, finna nya samarbetsvägar men även sätta mina ryttarkunskaper på prov.

Idag är han världens lugnaste och mest samarbetsvilliga häst jag suttit på :love:

Nej jag håller nog med dej, hästar blir vuxna vid cirka 7 år, även mentalt och innan dess går de precis som barn igenom olika faser tycker jag, även om det är individuellt, och detta oavsett hur välhanterade och välutbildade de är.

När man rider in dem brukar de ofta vara nyfikna och positiva och vill gärna göra allt, (som sagt individuellt, men om man generaliserar lite)
Sen blir de starkare och de börjar ofta som ungar undra "varför?" och märker att de kanske inte alls MÅSTE göra det man begär, särskilt när det kanske är jobbigare och inte bara lättsamt och enkelt. :cool:
Om man ska kalla det trotsålder eller ej, men i 4-5årsåldern kommer ofta tycker jag en "slyngelperiod" där de har många synpunkter och måste hållas ganska strikt, och där man får lov att vara konsekvent och hålla på vad som gäller mer än tidigare. Hästen är vuxnare, har mer egna idéer.

Igen, mycket individuellt, men ja, hästar utvecklas mentalt i olika faser precis som barn, tycker jag. Att gå från nyfiken till att vilja sticka från faran som ts häst, är ett sätt att ifrågasätta, och det är viktigt att som människa stå kvar i allt som gäller och inte börja bli inkonsekvent tex.
Sen vid 7 kan man ofta märka att de får en vuxnare attityd på sätt och vis. Svårt att beskriva men man märker att hästen är mer en färdig individ mentalt.

Trotsålder tolkar jag som (efter andras mer eller mindre hemska berättelser om hur deras hästar helt plötsligt bytt skepnad och krävt div hårdare metoder att återföra den till samma lydnad som innan) som grava problem.

Att ifrågasätta under utbildningen är ju precis som ni skriver helt normalt. Ingen vill ju förhoppningsvis ha en lobotomerad häst som Sofia skrev :crazy: Dock tycker jag det inte är normalt att ifrågasätta mycket/under längre perioder. Och det är det jag uppfattat kallas som trotsålder - inte noramlt beteende för mig.

I samtliga fall på nära håll tycker jag man sett tydliga signaler inan hästen fått "nog" och blivit "som förbytt" och man har oxå kunnat dra tydliga paralleller med ryttarens tidigare ibnkonsekvens i utbildeningen av hästen.

Därav mitt inlägg om att jag inte tror ett skit på "trotsålder". Men vi kanske definirerar det helt olika?

Att jämföra med barn hjälper tyvärr inte mig. Både jag och min bror har aldrig visat upp några "trots" tendenser alls faktiskt. Vi lever loppan ändå :angel:

Ja jag använder inte trotsålder heller utan slyngelålder, när dom börjar inse att dom kan ha egna synpunkter, precis som barn har:D

"varför det?"-åldern (hos barn)

Nja alltså jag jämför mest att det är en mental utvecklingsfas som pågår.
Naturligtvis inte stora protester, som kan tyda på att något gått fel, utan mer påhittighet och "varför då"? En blandning av entusiasm över alllt nytt dom lär sej och en önskan att lägga sej i med egna synpunkter:rofl:

Men om man som människa inte förstår vad det är utan vacklar och inte kan hålla konsekvensen, då kan det bli stora problem, en häst som stannar för att den inte vill gå förbi något, tex. Den frågar helt enkelt om den verkligen måste:confused: Den kanske säger att nej det vill jag inte. Om människan vacklar och vänder eller leder och gör stor affär av det hela så kommer problemen. Jaha, man kan säga att man inte vill:devil: lär sig hästen. Handling-konsekvens, blir extra viktigt i den perioden.

En häst som upptäckt att det är kul att galoppera ute på vissa ställen kanske inte väntar längre utan vill sätta igång GENAST,:bump: och när den inte får det blir den irriterad och bockar:mad:

Såna saker. Man måste vara konsekvent extra mycket. Nej, jag säger var när och hur vi ska göra det här:cool:

Är vi mer överens då?:idea:

Okej, nu förstår jag mer vad du syftar på. Uppfattade det lite som att du var "diktatortypen" som rider fram lobotomerade hästar, därav min reaktion ;) Att jämföra med barn hjälper däremot verkligen på mig då jag och min syster trotsat som f-n under 14-15 års åldern :angel: Men det gick över, föräldrarna stod på sig, vi fick lära oss konsekvenserna av vårt beteende fast vi alltid haft rätt mycket fria tyglar om man säger så. Så i mitt fall uppfostrar jag mina hästar som mina föräldrar uppfostrat mig kan man säga :laugh:

Flashlight: Instämmer med ditt inlägg till fullo

Vi är helt överrens ;)

Jag blir bara så ledsen när så många använder trots för just beteende som ligger till grund av dålig utbildning från ryttarens sida :( Därav mina rätt bitska svar så fort folk gnäller på trotsålder :angel:

Haha, det skulle du inte tro om du såg mina knäppa hästar :angel: Knäpphet under ansvar kanske jag skulle döpa om min hantering till :rofl:

Mina föräldrar (eller min mamma då) har EN gång i mitt liv förbjudit mig att göra som jag vill, och det ångrar hon nu i efterhand. Det var när min första ponny skulle hämtas och åka på avlivning, jag var 10 år gammal och ville stanna hemma den dagen. Hon trodde nog det var bäst för oss att åka till skolan, vi hade sagt hejdå till ponnyn på kvällen innan jag och min lillebror.

Annars är vi hur bortskämda som helst :angel: Utan att vara bortskämda sas.

Men jag tror nog vi oxå är överrens, bara att jag tolkar in mer i ordet "trots" :)

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
313
Senast: Jeps
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 033
Senast: Bowman
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 854
Senast: Grazing
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka