bokslukaren

Trådstartare
man får ju inte hoppa med dressyr spö men får man rida fram med det på fram ridningen för det är lite jobbigt när man har ett kort hoppspö varje gång man vill peta till lite för att få me bakbenen lite till, nu undrar jag om det är till låtet (inte på framm hopningen utan FRAM RIDNINGEN)

Sv: spö ??

iofs inte..... jag rider alltid fram med LÅNGT dressyrspö, frågat både överdomare och domare och d e alltid ok... självklart får man bara ha hoppspö på banan, glömde själv bort spöet senaste tävlingen och red in med fel spö utan att veta om det, red, kom på det och blev diskad :) :angel:

Så vitt jag vet så står det i TR att dressyrspö inte heller får användas på framridningen. Har tyvärr inget TR här men jag kan kolla ikväll och återkomma.

Då har du haft tur, här nere i Skåne är det totaltabu att använda dressyrspö på tävlingsplatsen. Tycker själv det är väldigt löjligt då man ju får ha det på framridningen till dressyr och framridning som framridning men icke.

de domare/överdomare du frågat har fel. Det är 75 cm som gäller inom HELA tävlingsområdet, alltså även framridningen.
Så här står det ordagrant i TR:

"Om ryttaren har spö får längden inte överskrida 75 cm. Bara ett spö får bäras. Spö får inte vara försett med tyngd (eller liknande) i spetsen som kan förstärka dess verkan. Bestämmelserna om hjälm, spö och sporrar gäller såväl på själva tävlingsbanan som inom hela tävlingsområdet."

tack e bra att veta,
för det ser så tråkigt ut och käns, att behöva släppa tyglarna och peta med spöt på bakbenen när man kräver lite mer, det ser ut som man bestrafar hästen i stället och det gör man ju inte.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 140
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 456
Senast: Brynja
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 071
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka