Spö - en säkerhetsdetalj?!?!

Roheryn

Trådstartare
Jag ser då och då här på Buke någon som skriver att de har spö när de rider som någon form av säkerhetsdetalj. Och det har jag lite svårt att förstå - jag har jättesvårt att tänka mig en farlig situation i vilken jag på något sätt skulle bli hjälpt av ett spö. Jag är inte alls ute efter att diskutera spöets vara eller inte vara generellt - det finns massor av anledningar till att rida med spö som jag KAN förstå - utan jag vill bara veta hur min ridtur skulle kunna bli säkrare av att jag har ett spö med mig?

Sv: Spö - en säkerhetsdetalj?!?!

För min del är det när jag är ute på ridtur efter vägen som kan vara mer trafikerad.
Hade en häst som gärna styrde ut rumpan mot fordonet när den skulle köra förbi.
Då var det ett snabbt och enkelt sätt att "hindra" rumpan från att åka ut:)
Lade bara spöet mot rumpan så stannande den kvar där den skulle.

Tex om hästen slår i backen och vägrar gå framåt. Bakom kanske finns ett krondike ,taggtrådsstaket eller en bil.

I en situation när hästen blir helt blockerad bryter ofta ett dask på rumpan.

Jag har spö på min äldre herre, för att han får för sig att testa sin lilla ryttare under uteritterna. Gamla ridskolehästar kommer på det mesta för att slippa arbeta.
Det har hänt att han stannat i en brant uppförsbacke med löstgrus, för att han ha blivit "rädd" för ett träd. Sedan backat i 190 ner för backen och nästan slått över. Då hjälpte det att daska honom med spöet, och för att sedan rida upp för backen utan den minsta antydning till rädsla :devil: :mad: puckogubbe!
han kan bli "rädd" för det mesta om han känner för det, då kan det vara bra att ha spöet så vi inte ramlar ner för någon slänt eller ett stenröse.
Sen är det bra att ha om det kommer bilar för att peta in rumpan som någon annan skrev.

Eller när man som jag, måste rida över en stor väg med många långtradare, skymd sikt och 90km/h i hastighetsgräns. Då kan spöet vara otroligt praktiskt när ponnyn får för sig att frysa fast med hovarna i asfalten, mitt på vägbanan :crazy:

Fanns många fler bra exempel i den här tråden.

Kan tilläggas att jag rider alltid med spö, men använder det ytterst sällan.

Jag har spö med mig ut när jag rider min tjej i naturen, som säkerhetsskäl för både mig och henne.
Har inte haft henne länge och i början kommer ju ofta någon typ av test från hästens sida, min har testat genom att bli "rädd" och försöka vända hemåt i full fart.
Jag kan peta till med spöet på bogen som framåtdrivande hjälp förbi saker som jag vet att hon inte är rädd för egentligen, tex en liten sten eller stock på marken.:p
Har använt det en gång, så det känns inte som att jag missbrukar det...

Sen som flera sagt, håller hästen på och backar och man har ett taggtrådsstängsel eller ett dike bakom sig är det bättre att peta till med spöet än att hamna i tråd/dike...

Om inte annat kan det komma till användning om man möter andra hästar när man är ute...

Jag minns när jag var i tioårs-åldern och jag hade fått följa med och rida på en bekants häst. Innan uteritten poängterade hästägaren att man alltid skulle ha med spö när man rider ut och det kom verkligen till nytta senare. När vi passerade en hage där en ensam häst gick så lyckades den på något sätt ta sig ur hagen, och med hjälp av spöet lyckades vi styra in den igen.:)

Jag brukar ha spöet mellan hästen och bilar/vägen när jag är ute och rider. Använder det som säkerhet för att hästen inte ska kasta sig ut i vägen (har hänt). Ibland kan det också vara bra om hästen fryser fast, och man bara behöver peta så går det framåt igen. På ridbanan använder jag det endast som ett hjälpmedel för att förstärka hjälperna.

När jag rider min hingst bland andra hästar brukar jag ha en dressyrpisk med mig. INTE för att hålla ordning på honom utan för att kunna hålla andra hästar ifrån oss om deras ryttare drattat av..........

Jag brukar oftast inte behöva det...Men bra att ha då hästen stannar vid vägen/på, eller han vägrar gå fram, eller när vi ska över det dika går det snabbare att visa spöt:p

Tex om hästen slår i backen och vägrar gå framåt. Bakom kanske finns ett krondike ,taggtrådsstaket eller en bil.

I en situation när hästen blir helt blockerad bryter ofta ett dask på rumpan.

Japp, precis. Där är ett spö bra hjälpmedel.
Spö kan också funka som flugviftare och klipinne!

Jag har spö när jag kör för att kunna använda som "blinkers" när jag är ute i trafiken.

Jag använder aldrig spö på mina hästar. Får jag dom inte framåt med rösten så skulle jag garanterat inte få fram dom med spö heller.
Jag försöker hellre få hästen att lita på mig så att det inte blir några stopp på olämpliga ställen eller att vi är på väg baklänges mot något farligt.
/M

Jag har spö för att vifta bort alla insekter som är i antågande

Eller när man som jag, måste rida över en stor väg med många långtradare, skymd sikt och 90km/h i hastighetsgräns. Då kan spöet vara otroligt praktiskt när ponnyn får för sig att frysa fast med hovarna i asfalten, mitt på vägbanan :crazy:

Fanns många fler bra exempel i den här tråden.

Kan tilläggas att jag rider alltid med spö, men använder det ytterst sällan.

Haha!!

Undrar om din pålle är släkt med min eller om det bara är ett allmänt ponnydrag att frysa fast på bilvägar där det går ruskigt fort???

Jag rider utan spö nu, men det beror bara på att jag inte har någon bilväg att ta mej över och inga krondiken med taggtråd att backa ner i..(backa har pållan inte gjort en enda gång på 6 år, däremot kan hon stå på bakbenen om hon verkligen inte vill).

/ Lavinia,

Min valack kan få för sig att börja tjafsa mitt på vägen och börja galoppera i sidled över halva vägen eller backa och sånt där, inte så kul.. det är bra med spö då. Rider honom aldrig utan spö, han är knepig att rida även om han vissa dagar är jättesnäll med.

Jag skulle aldrig kunna se att ett spö skulle göra ridturen med ponnyn säkrare, däremot en och annan dressyrträning :devil:

dock kunde det vara bra att ha något spöliknande till kallblodet som jag red in tidigare, han testade nämligen skänklarna ett par gånger (om man verkligen behövde gå fram för dem?)... Hade jag då ett spö så slapp jag några fler duster av detta, på två gånger förstod han att JA man måste gå fram för skänklarna - i alla lägen.
emellertid använde jag en björkkvist eller liknande (red ju i skogen).

jag använder alltid spö när jag rider ut, som en säkerhetsdetalj. av många orsaker. av de som redan är skrivna här, men också för att bilar ibland har en förmåga att köra väldigt fort på små grusvägar. och om jag kommer där och möter en sådan är risken rätt stor att pållen vänder och ska springa bort från det och därför hamnar framför bilen i fråga. har jag spöt kan jag daska det på bogen så att hästen far ut i åkern/skogen istället. kan faktiskt vara en livräddare!

Citat:Jag skulle aldrig kunna se att ett spö skulle göra ridturen med ponnyn säkrare, däremot en och annan dressyrträning :devil:

I vissa situationer hjälper det inte hur mycket du än har suttit och nötit dressyr-hästar är flyktdjur och då kan ett spö få dem att lyssna. Kolla på dem som kör, det finns ingen kusk som inte har en pisk med som säkerhet./L (det där med citatsvar får jag visst öva på!)

Jag rider normalt aldrig med spö.. Men det finns ett ställe där jag anser att jag bör ha spö..

Vid en av min uteritter så måste jag rida över en asfaltsväg.. Det är hästhagar på båda sidorna o en del prylar på gården.. Min häst har en förmåga att "frysa" fast mitt i vägen.. Då har jag spö eller en avbryten kvist för stunden.. När bilarna kommer vill jag inte stå där mitt i vägen med en fastfrusen häst..
Jag vet en till tjej som har samma problem på samma ställe..

Men för det mesta kliver jag av o leder henne över vägen.. Det funkar för det mesta att leda henne.. Inte alltid.. Men oftast..

O jag ska tillägga att spöt används endast om jag ser bilar närma sej.

Och anledningen till att jag rider den vägen är att mina ridkompisar bor på andra sidan den vägen..

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 514
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar