Spisrengöring

Läste nått om bikarbonat och vatten som man gör till en pasta på ekotipset, smetar på och sen skrapar bort, sugen på att prova det själv. :)
Mr Muscle ungsrengöring tycker jag funkar bra!
Bikarbonat fungerade inte alls men Mr Muscle fungerade super bra denna gång! Så konstigt när jag har för mig att testat det innan. Tror skrapan + muscle var grejen när det var så smutsig som den var :) Tack för tipsen!!
 
Ekotipset har gjort inlägg om att rengöra spisen med sockerbit, nån som testat det?
Inte just spisen men däremot ugnsplåtar, de lämnades i fruktansvärt skick av de förra ägarna och efter att ha provat varenda medel som gick att hitta på temat försökte jag med sockerbitar. Visst tog det en jäkla tid och jag hade kramp i dagar, men rent som tusan blev det faktiskt.
 
Inte just spisen men däremot ugnsplåtar, de lämnades i fruktansvärt skick av de förra ägarna och efter att ha provat varenda medel som gick att hitta på temat försökte jag med sockerbitar. Visst tog det en jäkla tid och jag hade kramp i dagar, men rent som tusan blev det faktiskt.

Diskmaskin fungerar bra mot äckliga ugnsplåtar! Jag brukar spraya på fettlösare och låta verka en stund och sedan in i diskmaskinen på högsta temperatur. De blir som nya och en slipper stå och skrubba sig blodig.
 
Sådär, nu är spisen rengjorde. Får dock ej bort va de nu är runt stora plattan.
Tror inte spisen varit så här ren sen jag flyttade in. 🙈
Vaktis sa även att jag tydligen har finare spis än va hyresvärden har att tillgå, samt om man har varmluftsugn att man får betala typ någonstans mellan 150-250kr mer i månaden på hyran.

Spisen har vart i lägenheten sen jag flyttade in. Så vet inte va som händer nu. Har inte läst någonstans om det där tillägget för att det är varmluftsugn.

Visa bifogad fil 60527
Kompisen betalar 50 kr i månaden för en helt ny varmluftspis.
 
Trots att fett och smuts bakom en spis kan vara en brandrisk?

Då får han väl säga det i så fall, om han hade något bakom min spis att göra och om det var en såpass extrem olägenhet att det faktiskt var sant. "För mycket fett som samlas bakom spisen kan innebära en brandrisk." Inte börja påtala eventuella hinnor på hällen och dylikt, det är helt och hållet mitt problem tills den dag jag flyttar ut.
 
Då får han väl säga det i så fall, om han hade något bakom min spis att göra och om det var en såpass extrem olägenhet att det faktiskt var sant. "För mycket fett som samlas bakom spisen kan innebära en brandrisk." Inte börja påtala eventuella hinnor på hällen och dylikt, det är helt och hållet mitt problem tills den dag jag flyttar ut.

Alltså. Alla människor är inte så vältaliga av sig. Att enkelt bara säga "det skulle behöva städas här lite bakom spisen" kan jag tänka mig händer många gånger. Jag tror liksom inte att folk räknar med att personer ska ta otroligt illa upp och må dåligt för att man påtalar att det finns lite skit bakom spisen. Det är ju en spis, så det är väl mest ett konstaterande. Det blir skitigt bakom, liksom. Han påtalade ju hinnan för att tipsa om en rengöring.

Och är det en hyresrätt så är det väl helt normalt att de behöver ha lite koll på grejerna.
 
Alltså. Alla människor är inte så vältaliga av sig. Att enkelt bara säga "det skulle behöva städas här lite bakom spisen" kan jag tänka mig händer många gånger. Jag tror liksom inte att folk räknar med att personer ska ta otroligt illa upp och må dåligt för att man påtalar att det finns lite skit bakom spisen. Det är ju en spis, så det är väl mest ett konstaterande. Det blir skitigt bakom, liksom. Han påtalade ju hinnan för att tipsa om en rengöring.

Och är det en hyresrätt så är det väl helt normalt att de behöver ha lite koll på grejerna.

Vältalig behöver man väl inte vara, men jag tycker att man ska vara Hemskt försiktig med hur och vad man kommenterar när man arbetar i någons hem. Jag vet själv hur jag står och ursäktar mig och tycker att det är jättejobbigt när gasmannen är här och ska testa och kolla i ugnen, i boilerskåpet (som jag använder som förvaring) och liknande. Det är jag nog inte ensam om.
Skulle personligen inte ta initiativet att anmärka på någonting när jag arbetar hemma hos folk heller. Om de inte ställer en fråga eller om jag upptäcker någonting som är trasigt till exempel, förstås.

Fast så länge det inte är helt uppåt väggarna har de inte med saken att göra i en hyresrätt heller, man är ju skyldig att återställa det som inte räknas som normalt slitage när man flyttar ut. Medan jag bor där ska de väl inte lägga sig i hur jag städar?
 
Vältalig behöver man väl inte vara, men jag tycker att man ska vara Hemskt försiktig med hur och vad man kommenterar när man arbetar i någons hem. Jag vet själv hur jag står och ursäktar mig och tycker att det är jättejobbigt när gasmannen är här och ska testa och kolla i ugnen, i boilerskåpet (som jag använder som förvaring) och liknande. Det är jag nog inte ensam om.
Skulle personligen inte ta initiativet att anmärka på någonting när jag arbetar hemma hos folk heller. Om de inte ställer en fråga eller om jag upptäcker någonting som är trasigt till exempel, förstås.

Fast så länge det inte är helt uppåt väggarna har de inte med saken att göra i en hyresrätt heller, man är ju skyldig att återställa det som inte räknas som normalt slitage när man flyttar ut. Medan jag bor där ska de väl inte lägga sig i hur jag städar?

Återigen - finns det en brandrisk, så får de ju lägga sig i. Det finns grader i helvetet och vi vet ju inte exakt vad som sades, i vilken ton etc. Man behöver ju liksom inte måla fan på väggen direkt.
 
Återigen - finns det en brandrisk, så får de ju lägga sig i. Det finns grader i helvetet och vi vet ju inte exakt vad som sades, i vilken ton etc. Man behöver ju liksom inte måla fan på väggen direkt.

Jag tänker att det får vara rätt jättekladdigt bakom en modern spis innan det klassas som brandrisk, men visst får det påpekas i så fall liksom.

Städning tycker jag att man kniper mun om helt och hållet, liksom inredning och annat. Det är ju någons hem oavsett om det är en hyresrätt eller inte. Jag vet att jag absolut är känslig, jag har inte ens över vänner till mitt hem, men jag vet ju också att jag inte är ensam om att vara obekväm runt städning och prydlighet och andras eventuella standard. :)
TS reaktion säger ju en del om hur det kan kännas till exempel, och jag är väldigt medveten hela tiden när jag rör mig i andras hushåll.
Helt klart möjligt att det bara nämndes i samtalet i förbifarten.
 
Städning tycker jag att man kniper mun om helt och hållet, liksom inredning och annat. Det är ju någons hem oavsett om det är en hyresrätt eller inte.

Oj, det håller jag inte med om. Är det alltför stökigt finns det ju risk för sanitär olägenhet. Jag förstår att det kan vara känsligt för vissa, men jag anser fortfarande inte att yrkesmänniskor ska behöva knipa igen för att det finns en risk att man trampar på någons tå. De har ju en uppgift. Fett som runnit ner över el ska väl absolut påpekas, t ex.

Jag pratar alltså inte generellt. Det handlar ju inte om någon random person eller grannen, liksom. Givetvis går jag väl inte in i mina vänners kök och kommenterar om de har skitigt bakom spisen. Nu utgår jag alltså bara från situationen som beskrivs i TS.

Men vi får väl agree to disagree, helt enkelt.
 
Min sambo är elektriker och det har absolut hänt att han har fått påpeka städning. Han måste ju kunna utföra sitt jobb. Jag kan nog tänka mig en hel radda situationer där det kan vara aktuellt att påpeka eventuell brist på städning. Men det känns som att det går lite väl OT.
 
Oj, det håller jag inte med om. Är det alltför stökigt finns det ju risk för sanitär olägenhet. Jag förstår att det kan vara känsligt för vissa, men jag anser fortfarande inte att yrkesmänniskor ska behöva knipa igen för att det finns en risk att man trampar på någons tå. De har ju en uppgift. Fett som runnit ner över el ska väl absolut påpekas, t ex.

Jag pratar alltså inte generellt. Det handlar ju inte om någon random person eller grannen, liksom. Givetvis går jag väl inte in i mina vänners kök och kommenterar om de har skitigt bakom spisen. Nu utgår jag alltså bara från situationen som beskrivs i TS.

Men vi får väl agree to disagree, helt enkelt.

Börjar vi prata om sanitär olägenhet har det ju gått en bra bit över hinnor på spishällen och vanlig städning tänker jag, då är det ju dags att människan får hjälp. Samma sak med brandfara som sagt, det är också en egen femma. Precis som gasmannen som kommer hit en gång om året och kollar av - han kommer ju att påpeka om jag i min entusiasm målat över gaslarmet till exempel.

Vi får nog det!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 866
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 997
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 861
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp