Spisrengöring

Men att vaktmästaren påpekar att det behöver städas bakom spisen är väl ändå inget märkligt? Alltför mycket skit och fett kan ju vara en brandrisk. Ej heller märkligt att han tipsar om en viss rengöring till häll om det är svårt att få rent den.

De är ju liksom ansvariga för grejerna, för jag antar att det är en hyresrätt det gäller.
 
DET gör den absolut. Jag använder det för att ta bort beläggningar av t ex färg på metall, där det inte spelar någon roll med repor.
Gissar att jag har haft tur varje gång jag använt den då. 🤷🏻‍♀️😂

Använde det även till att ta bort intorkad hårfärg på en skåpslucka. Gick så bra så! 😉
 
Har ingen skrapa till hållen och aldrig städat bakom spisen. Ugnen är inbyggd så det är inget som egentligen ska kunna åka ned bakom eller via sidorna eftersom det är en bänkskiva uppe på ugnen. När jag hade fristående ugn städade jag heller aldrig bakom spis/ugn - det gjorde flyttstäd när jag flyttade ut :p
Har ändå rent och fint hemma.
Håller jag efter spisen så tycker jag inte skrapning har behövts. Torkar med fuktig trasa efter matlagning, använder köksspray ibland om det blivit mycket fett eller något fastbränt.

Får också lätt ont i ryggen, tränar styrketräning för att hålla den i schack och så har även ryggskotten minskat. Kan bli arg för att ryggen så lätt gör ont men misslyckad känner jag mig inte, känns som djupare problem om en känner sig misslyckad för att en inte städat bakom spis eller får ont i ryggen.
 
Min dammiga spishäll. :D
E81D1143-F26E-4545-A733-27433EE40E02.webp
 
Min keramikhäll var fruktansvärd - helt mitt eget fel för att jag inte rengjort den på evigheter, massor med fastbränt + spisringarna var helt borta. Körde vanligt hällrengöring för att skrapa bort klumparna. Sedan, enligt gammal god metod, blandade bikarbonat, ättika och citron. strödde ut det, särskilt där det var som värst, täckte med fuktig mikrofiberduk och lät den ligga i några timmar, rengjorde sedan med en mirakelsvamp - mycket bättre än en vanlig svamp. Helt ny och blank.

Numera så använder jag vanlig mr. muscle eller annan hällrengöring plus min mirakelsvamp, skrapar bara av klumpar av fastbränt med en skrapa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 866
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 997
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 861
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp