Spisrengöring

Du öppnar luckan och greppar i överkanten på ugnen. Fingrarna in i ugnen och lyft med hela händerna s.a.s.
Osannolikt att sladden är i fara. Den brukar ligga mellan spis och bakvägg där den inte kläms när du drar. Har dessutom rejält hölje så den tar inte skada även om den skulle råkat hamna så hjulen kör över.
Greppar i överkant på ugnen? Jag förstår inte, det finns inget att greppa om där. :confused:
 
Nu känner jag mig värdelös igen och misslyckad.
Lyckades först inte få ut spisen, det stod bara å vippade, så försökte lyfta i framkant, jodå fick ut den på bekostnad att nu gör min rygg ont djävlar. :cry::cry::cry:
Fick åtminstone dammsugat ren, var spindlar å allt möjligt där bak, fick torkat av sidorna av skåpen och spisen, men fy va ont min rygg gör nu. Känner mig misslyckad då jag inte gjorde något speciellt ansträngde eller stod i konstigt ställning, min kropp verkar hata mig. :(

Nu är det bara plattorna kvar, vet inte om jag har energi att försöka ta tag i dom idag. Dumma rygg. :(
 
Greppar i överkant på ugnen? Jag förstår inte, det finns inget att greppa om där. :confused:
Öppna ugnsluckan. Stoppa in händerna med handflatan uppåt. Sätt dem mot "taket" inuti ugnen och vikta runt ytterkanten. Lyft uppåt.

Man kan välja om man böjer handen mitt i handflatan eller i fingrarna, beror på var man är starkast och känner att man greppar bäst.
Med kanten menar jag alltså där ugnsluckans övre del ligger emot när den är stängd.
 
Nu känner jag mig värdelös igen och misslyckad.
Lyckades först inte få ut spisen, det stod bara å vippade, så försökte lyfta i framkant, jodå fick ut den på bekostnad att nu gör min rygg ont djävlar. :cry::cry::cry:
Fick åtminstone dammsugat ren, var spindlar å allt möjligt där bak, fick torkat av sidorna av skåpen och spisen, men fy va ont min rygg gör nu. Känner mig misslyckad då jag inte gjorde något speciellt ansträngde eller stod i konstigt ställning, min kropp verkar hata mig. :(

Nu är det bara plattorna kvar, vet inte om jag har energi att försöka ta tag i dom idag. Dumma rygg. :(

Jag tror att du skulle må bra av att jobba med din självkänsla. Att det är smutsigt bakom spisen och att man råkar få ont i ryggen är inget att känna sig misslyckad och värdelös över.
 
Ok. Alla här inne som har rent bakom spisen räcker upp en hand!

Man har inte rent bakom spisen, det är bara psykopater som har det (och @Bison säkert men hon räknas inte).
Jag har inte städat bakom spisen sedan jag flyttade in. Det är 4,5 år sedan nu.

Jag har ingen speciell spisrengöring heller, eller skrapa. Jag använder min vanliga köksrengöring och en degskrapa om det behövs. It works.
Kram @TheRedLightning
 
Nu känner jag mig värdelös igen och misslyckad.
Lyckades först inte få ut spisen, det stod bara å vippade, så försökte lyfta i framkant, jodå fick ut den på bekostnad att nu gör min rygg ont djävlar. :cry::cry::cry:
Fick åtminstone dammsugat ren, var spindlar å allt möjligt där bak, fick torkat av sidorna av skåpen och spisen, men fy va ont min rygg gör nu. Känner mig misslyckad då jag inte gjorde något speciellt ansträngde eller stod i konstigt ställning, min kropp verkar hata mig. :(

Nu är det bara plattorna kvar, vet inte om jag har energi att försöka ta tag i dom idag. Dumma rygg. :(

Jag gör rent bakom spisen en gång om året ungefär och då handlar det ju mer om "sanering av olycksplats" än städning. Det är så det blir när man inte städar där på veckobasis. Och precis som @SaraXX säger är det bara psykopater som gör det. ;)

Får man ont i ryggen av att stå böjd som en fällkniv över en utdragen spis med trasor och dammsugare i handen? Ja, självklart!

Spishällen får man göra rent emellanåt. Jag använder en mjuk svamp och såpa/diskmedel för det värsta. Medans det är blött och luddrigt skrapar man bort fläckarna som sitter fast med den där skrapan. Köp en ny på närmaste mataffär. De funkar bäst om de är vassa. Torka torrt och använd sen den där keramikrengöringsgeggan. Inte konstigt att inte veta om man inte gjort det innan men spisen blir blank som en spegel när du är klar. Och då blir den också lättare att torka av en tid framöver.
 
Ok. Alla här inne som har rent bakom spisen räcker upp en hand!

Man har inte rent bakom spisen, det är bara psykopater som har det (och @Bison säkert men hon räknas inte).
Jag har inte städat bakom spisen sedan jag flyttade in. Det är 4,5 år sedan nu.

@TheRedLightning

Oj, första gången jag blir klassad som psykopat 😁 jag gör hellre rent där lite då och då än att jag ska behöva lägga ner massor av tid när det gojsat till sig och sitter fast ordentligt, det ju den enklaste saken i världen att dra fram spisen och svabba 😊
 
Oj, första gången jag blir klassad som psykopat 😁 jag gör hellre rent där lite då och då än att jag ska behöva lägga ner massor av tid när det gojsat till sig och sitter fast ordentligt, det ju den enklaste saken i världen att dra fram spisen och svabba 😊
Jag gör iofs också rent lite då och då. Allt är ju relativt :D:laugh:

Jag drog faktiskt fram badkaret förra månaden. Chockade till och med mig själv, för att inte tala om barnen.
 
Jag tror att du skulle må bra av att jobba med din självkänsla. Att det är smutsigt bakom spisen och att man råkar få ont i ryggen är inget att känna sig misslyckad och värdelös över.
Min självkänsla är det inget fel med.
Det är inte "råkar få ont i ryggen" kan få det även i andra situationer ändå, vart hos sjukgymnast för att få hjälp med det men det kommer tillbaka ändå och det är inte kul att inte veta exakt vad det är som utlöser det. Tro mig. :(
Men det är OT och hänger inte ihop med rengörning av spisen på det sättet så kommer inte fortsätta på det spåret i denna tråd.
 
Jag gör rent bakom spisen en gång om året ungefär och då handlar det ju mer om "sanering av olycksplats" än städning. Det är så det blir när man inte städar där på veckobasis. Och precis som @SaraXX säger är det bara psykopater som gör det. ;)

Får man ont i ryggen av att stå böjd som en fällkniv över en utdragen spis med trasor och dammsugare i handen? Ja, självklart!

Spishällen får man göra rent emellanåt. Jag använder en mjuk svamp och såpa/diskmedel för det värsta. Medans det är blött och luddrigt skrapar man bort fläckarna som sitter fast med den där skrapan. Köp en ny på närmaste mataffär. De funkar bäst om de är vassa. Torka torrt och använd sen den där keramikrengöringsgeggan. Inte konstigt att inte veta om man inte gjort det innan men spisen blir blank som en spegel när du är klar. Och då blir den också lättare att torka av en tid framöver.
Jag fick inte ont i ryggen av att stå böjd, det var när jag skulle lyfta/dra ut spisen, men det är väl OT och inte något som hör hemma i tråden ändå.

Brukar göra rent spisen med jämna mellanrum, men tydligen blir det en hinna på den ändå och det var den vaktis reagerade på, ändå städade ja den i helgen och hade bara gjort pannkakor sen dess.
 
Jag hade blivit lite putt om en vaktmästare började kommentera hur min städning hemma var.
Så länge det inte var på nivån att det är sanitär olägenhet för grannarna eller att man riskerar bli vräkt för oskötsel. (Då ska det väl inte vara vaktmästaren som tar den kommunikationen heller?)
Men "hinna på spisen"... :crazy:
 
Min självkänsla är det inget fel med.
Det är inte "råkar få ont i ryggen" kan få det även i andra situationer ändå, vart hos sjukgymnast för att få hjälp med det men det kommer tillbaka ändå och det är inte kul att inte veta exakt vad det är som utlöser det. Tro mig. :(
Men det är OT och hänger inte ihop med rengörning av spisen på det sättet så kommer inte fortsätta på det spåret i denna tråd.

Men det är ju återkommande i dina trådar? Du skriver ju ofta om just hur misslyckad och värdelös du känner dig i vissa situationer. Det har absolut med självkänslan att göra.

Att känna sig misslyckad och värdelös för att spisen inte är ren hör liksom inte till vanligheterna. Det är en spis. Den är skitig.
 
Ok. Alla här inne som har rent bakom spisen räcker upp en hand!

Man har inte rent bakom spisen, det är bara psykopater som har det (och @Bison säkert men hon räknas inte).
Jag har inte städat bakom spisen sedan jag flyttade in. Det är 4,5 år sedan nu.

Jag har ingen speciell spisrengöring heller, eller skrapa. Jag använder min vanliga köksrengöring och en degskrapa om det behövs. It works.
Kram @TheRedLightning
Var nog något liknande för mig också, tänker på det där med hur längesen man städade bakom spisen.
Jag vet att jag försökte vid ett annat tillfälle men lyckades inte då, dels för jag såg att det hade ramlat ner popcorn å annat smått å gott mellan spisen och köksskåpet som jag eg ville torkat bort, men kunde inte ens rubba den då.

Nu är det i alla fall dammsugat där, skurade dock inte golvet då jag inte kom åt eller fick ut spisen så mycket, vågade inte dra ut den för långt då diskmaskinen står bredvid och den har en sån där plastmatta under sig, som såg ut att vilka vika sig mot spisen.
Ville inte riskera att den skulle göra det och i sin tur att jag inte får spisen på plats.

Inte ens tänkt på att man kan använda degskrapan, i och för sig vet jag inte om jag vill använda den till det ändå, men kan va bra för andra att känna till kanske. :)
 
Jag hade blivit lite putt om en vaktmästare började kommentera hur min städning hemma var.
Så länge det inte var på nivån att det är sanitär olägenhet för grannarna eller att man riskerar bli vräkt för oskötsel. (Då ska det väl inte vara vaktmästaren som tar den kommunikationen heller?)
Men "hinna på spisen"... :crazy:
Finns en anledning att jag städade som en tok i helgen, jag skäms för att ta hem folk när det inte är städat. Inte direkt sanitär olägenhets nivå ändå men ändå.
 
Den gången jag hällde ut en halv gryta med rödbetssoppa så städade jag mycket bakom, under och bredvid spisen. Men om inga akuta katastrofer uppstår så brukar det vara typ dammsugning en gång om året och torka bort de av ränderna på sidorna som går hyfsat lätt att få bort.

Jag rekommenderar Biltemas plastspacklar :) till diverse som som behöver skrapas loss vid rengöring. Både böjliga och "styva" samtidigt som de inte är vassa. (svårt att förklara men jag tycker verkligen de är jättebra) Skrapar bl.a. intorkat på spisen och fastbränt i kastruller som fått stå i blöt lite. Har iofs inte häll så just den tillämpningen kan jag inte säga något om, men den är iaf. helt oskadlig för emaljen.
 
Men det är ju återkommande i dina trådar? Du skriver ju ofta om just hur misslyckad och värdelös du känner dig i vissa situationer. Det har absolut med självkänslan att göra.

Att känna sig misslyckad och värdelös för att spisen inte är ren hör liksom inte till vanligheterna. Det är en spis. Den är skitig.
Jag blir så trött på sånt där, bara för man skrivit en sak en gång i tiden betyder inte det per automatik att det alltid kommer vara så. Folk förändras och jag är inte den som skriver allt som händer i mitt liv.
Helt ärligt tycker jag det verkar som du bara kommer ihåg allt negativt jag skrivit och jag tycker det är väldigt tråkigt.
Men det är inte vad den här tråden handlar om, nu har jag sagt vad jag tycker och sätter därmed punkt på det ämnet.

Jag kan inte gå in på minsta detalj om varför jag kände som jag gjorde, det har ingenting med självkänslan att göra.
 
Jag blir så trött på sånt där, bara för man skrivit en sak en gång i tiden betyder inte det per automatik att det alltid kommer vara så. Folk förändras och jag är inte den som skriver allt som händer i mitt liv.
Helt ärligt tycker jag det verkar som du bara kommer ihåg allt negativt jag skrivit och jag tycker det är väldigt tråkigt.
Men det är inte vad den här tråden handlar om, nu har jag sagt vad jag tycker och sätter därmed punkt på det ämnet.

Jag kan inte gå in på minsta detalj om varför jag kände som jag gjorde, det har ingenting med självkänslan att göra.

Som sagt. Återkommande mönster. Men absolut, jag släpper det.
 
Ok. Alla här inne som har rent bakom spisen räcker upp en hand!

Man har inte rent bakom spisen, det är bara psykopater som har det (och @Bison säkert men hon räknas inte).
Jag har inte städat bakom spisen sedan jag flyttade in. Det är 4,5 år sedan nu.

Jag har ingen speciell spisrengöring heller, eller skrapa. Jag använder min vanliga köksrengöring och en degskrapa om det behövs. It works.
Kram @TheRedLightning
🖐🙈
 
Ok. Alla här inne som har rent bakom spisen räcker upp en hand!

Man har inte rent bakom spisen, det är bara psykopater som har det (och @Bison säkert men hon räknas inte).
Jag har inte städat bakom spisen sedan jag flyttade in. Det är 4,5 år sedan nu.

Jag har ingen speciell spisrengöring heller, eller skrapa. Jag använder min vanliga köksrengöring och en degskrapa om det behövs. It works.
Kram @TheRedLightning
Alltså nej, jag drar inte ut spisen och gör ren där med mindre än att jag råkat hälla en hel kastrull soppa ned bakom eller något. Vid flyttstädning dras spisen ut och då städar jag där eller när den behöver bytas ut. Hällen skrapar jag emellanåt av med ett löst rakblad primärt där saker bränt fast och sedan torkar jag av den med en fuktig trasa med eller utan diskmedel. Ja det blir en hinna, vem bryr sig...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 866
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 997
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 861
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp