Spisrengöring

TheRedLightning

Trådstartare
Behöver man något speciellt rengöringsmedel till spisen?
Vaktmästaren kom idag och skulle kolla på ugnen, och säger då att jag har en hinna på spisen. Han pratade då om någon spishällrengöring. Jag hade aldrig hört talas om att man behövde något speciellt rengöring till spis innan.

Vad säger buke om detta? Känner mig värdelös på detta. :(
 
Behöver man något speciellt rengöringsmedel till spisen?
Vaktmästaren kom idag och skulle kolla på ugnen, och säger då att jag har en hinna på spisen. Han pratade då om någon spishällrengöring. Jag hade aldrig hört talas om att man behövde något speciellt rengöring till spis innan.

Vad säger buke om detta? Känner mig värdelös på detta. :(

Inte ska du känna dig värdelös!
Det finns nog hällrengöring att köpa på din närmsta mataffär :) denna finns t.ex på Ica.
Screenshot_20201124-093231_Chrome.webp
 
Utöver rengöringen så menade han på att byta rakblad i skrapan också. Ingen jag köpt själv och har funnits i lägenheten sen jag flyttade in.

Jag kände mig värdelös då jag blev påmind om hur dålig jag är på att städa/diska. Hur jag än försöker får jag det inte helt rent. Det svider lite att jag gjort fel i alla år. :(
 
Sockerbit plus pyttelite vatten och gnugga ihärdigt fungerar faktiskt oväntat bra. Men det tar en stund! :)
Har inga sockerbitar hemma, funkar det med strösocker, men sen får man sockret på spisen hur tar man bort det? När jag började googla såg jag att på vissa sidor stod det att man inte skulle torka av med fuktig trasa, känner mig så förvirrad.
 
Har inga sockerbitar hemma, funkar det med strösocker, men sen får man sockret på spisen hur tar man bort det? När jag började googla såg jag att på vissa sidor stod det att man inte skulle torka av med fuktig trasa, känner mig så förvirrad.
Måste vara bitsocker. Helst inte snabb-bit, utan vanlig. Sockret går bort enkelt med fuktig trasa.

Jag torkar självklart med fuktig trasa.
 
För vardagsrengörning av spisen använder jag mig av ekotipsets (Instagram) mirakelspray. Den består av vatten, ättika och någon droppe diskmedel. Du behöver absolut inte köpa något specialmedel.
Ättika har jag hemma, måste det va någon speciell procent på ättikan för att det ska funka, tror jag köpte den som.... äh... vänta kan ju gå å kolla vilken jag har.
Det är Perstorps ättika 24% jag har.
 
Ättika har jag hemma, måste det va någon speciell procent på ättikan för att det ska funka, tror jag köpte den som.... äh... vänta kan ju gå å kolla vilken jag har.
Det är Perstorps ättika 24% jag har.
Gå in på ekotipsets Instagram så finns receptet där. Fungerar med både 12% och 24%, är bara olika mängd vatten. :)
 
Gå in på ekotipsets Instagram så finns receptet där. Fungerar med både 12% och 24%, är bara olika mängd vatten. :)
Hittade lite annat också, men behöver ny hällskrapa kan man köpa de i mataffären också eller vart köper man sådana? Aldrig köpt en sådan tidigare och inte ens tänkt på vart de finns.
 
Hittade lite annat också, men behöver ny hällskrapa kan man köpa de i mataffären också eller vart köper man sådana? Aldrig köpt en sådan tidigare och inte ens tänkt på vart de finns.

Många hällskrapor behöver du bara köpa nya rakblad till, brukar finnas på t.ex. Jula eller Clas Ohlsons. Kanske att en välsorterad mataffär kan ha också :)
 
Många hällskrapor behöver du bara köpa nya rakblad till, brukar finnas på t.ex. Jula eller Clas Ohlsons. Kanske att en välsorterad mataffär kan ha också :)
Jag vet inte ens va de är för modell på den som finns i lägenheten, den är gjord i plast och verkar rätt illa åtgången, så är nog lika bra att köpa en ny när jag redan är i farten.
 
Jag vet inte ens va de är för modell på den som finns i lägenheten, den är gjord i plast och verkar rätt illa åtgången, så är nog lika bra att köpa en ny när jag redan är i farten.

Det brukar funka med universalmodell på rakbladen! Men om skrapan är dålig så är det ju ingen stor kostnad att köpa en ny, de finns på samma ställen som rakbladen.
 
Vaktmästaren sa även att det behövs städa bakom spisen, jag vet att det smitit ner massa popcorn mellan skåpen och spisen. Har vid något tillfälle provat att försöka få ut spisen men inte lyckats och inte vågat ta i för kung och fosterland, rädd för att något ska gå sönder.
Ska göra ett försök igen, men känner mig lite tveksam att jag kommer få det att funka, provade fjuttelite innan och den rubbades inte, öppnade då ugnsluckan för att ta en titt, kom på att jag nog skulle vänta tills den kallnar då vaktmästaren provade den när han var här.
 
Vaktmästaren sa även att det behövs städa bakom spisen, jag vet att det smitit ner massa popcorn mellan skåpen och spisen. Har vid något tillfälle provat att försöka få ut spisen men inte lyckats och inte vågat ta i för kung och fosterland, rädd för att något ska gå sönder.
Ska göra ett försök igen, men känner mig lite tveksam att jag kommer få det att funka, provade fjuttelite innan och den rubbades inte, öppnade då ugnsluckan för att ta en titt, kom på att jag nog skulle vänta tills den kallnar då vaktmästaren provade den när han var här.

Har man inte dragit fram dom innan så brukar man få ta i. Jag brukar öppna luckan och ta ett stadigt grepp, sen rucka spisen hit och dit.
Då brukar den lossna. Är väl inte så mycket som kan gå sönder egentligen :)
 
Har man inte dragit fram dom innan så brukar man få ta i. Jag brukar öppna luckan och ta ett stadigt grepp, sen rucka spisen hit och dit.
Då brukar den lossna. Är väl inte så mycket som kan gå sönder egentligen :)
Luckan känns rätt racklig att dra i å jag vet ju inte hur spisen ser ut på baksidan så t ex. inte sladden blir skadad eller något. För mig har det känts som den suttit fast i golvet, tror vaktis ruckade lite på den då det låga nya popcorn på golvet, jag hade städat.
Ska göra ett försök igen.
 
Luckan känns rätt racklig att dra i å jag vet ju inte hur spisen ser ut på baksidan så t ex. inte sladden blir skadad eller något. För mig har det känts som den suttit fast i golvet, tror vaktis ruckade lite på den då det låga nya popcorn på golvet, jag hade städat.
Ska göra ett försök igen.

Man drar inte i luckan utan i själva spisen, öppnar bara luckan för att få ett bättre grepp.
Sladden ligger ju bakom spisen och inte under så den borde inte skadas.
 
Luckan känns rätt racklig att dra i å jag vet ju inte hur spisen ser ut på baksidan så t ex. inte sladden blir skadad eller något. För mig har det känts som den suttit fast i golvet, tror vaktis ruckade lite på den då det låga nya popcorn på golvet, jag hade städat.
Ska göra ett försök igen.
Du öppnar luckan och greppar i överkanten på ugnen. Fingrarna in i ugnen och lyft med hela händerna s.a.s.
Osannolikt att sladden är i fara. Den brukar ligga mellan spis och bakvägg där den inte kläms när du drar. Har dessutom rejält hölje så den tar inte skada även om den skulle råkat hamna så hjulen kör över.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 866
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 997
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 861
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp